BELINDA VAN DER POEL
Instituut Eikenrode een plek met een ziel
Het belang en de meerwaarde van relatiekwaliteit
Nieuw Loosdrecht, 15 juli 2002. De basis voor positieve en economische
groei is nog steeds: meer en duurzaam rendement uit klant- en
medewerkerrelaties. Instituut Eikenrode is recent opgericht en wijdt
zich totaal aan dit vraagstuk. Dit doet zij door het geven van
trainingen/opleidingen, coaching en consultancy. Uitgangspunt van
Instituut Eikenrode is dat de normen en waarden binnen een organisatie
leidend zijn. Aan de hand hiervan dienen de doelstellingen (van
medewerkers) van organisaties te worden gerealiseerd.
Het hebben en het behouden van 'de ziel' van een organisatie speelt
hierbij een cruciale rol.
Onderzoek toont aan dat organisaties maar 28 tot 35% van het
medewerkerspotentieel benutten. Veel implementaties gericht op het
managen van duurzame relaties met klanten, zijn grotendeels gedoemd te
mislukken en de investering lijkt daarmee niet gerechtvaardigd.
Waar gaat het mis bij klantrelaties? En waarom blijven er zoveel
capaciteiten van medewerkers onbenut? Wat is eigenlijk de ziel van de
organisatie en welke normen en waarden bevat deze? De antwoorden op
deze vragen krijgen, doorvertalen naar een concreet en
resultaatgericht plan er vervolgens mee aan de slag gaan, dat is het
doel van Instituut Eikenrode.
Essentieel hierbij is het vergroten van het bewustzijn over het belang
van relatiekwaliteit en de daarmee gepaard gaande gedragsveranderingen
bij ondernemingen. Hiertoe dienen de gewenste bedrijfs- en kernwaarden
worden ontwikkeld en gerealiseerd. Verder zal het verborgen potentieel
van de (juiste) medewerkers en de (juiste) prospects en klanten moeten
worden gezien en benut!
De uitstraling van Instituut Eikenrode is waar het voor staat 'een
plek met een ziel'. Natuur en architectuur zijn volledig in evenwicht.
Buitenplaats Eikenrode (1845) ligt in Loosdrecht en
directeur/eigenaar is Martien Plasmeijer. Martien heeft als manager,
consultant en ondernemer jarenlang positieve, maar ook minder
positieve ervaringen 'doorleefd'. Hierdoor weet hij uit ervaring hoe
belangrijk het is om managers en medewerkers tijdig op een positieve
wijze te confronteren, zodat het verborgen potentieel wordt benut. De
ervaringen van Martien tezamen zorgen voor 'wat Instituut Eikenrode is
en uitdraagt'
De kern van de dienstverlening van Instituut Eikenrode bestaat uit
twee onderdelen:
1.executive coaching en consultancy
2.training en development
Daarnaast wordt een deel van de kantoor- & trainingsruimtes van
Instituut Eikenrode verhuurd aan derden.
Instituut Eikenrode werkt met een gespecialiseerd team van certified
consultants en trainers. Niet alleen nationale maar ook internationale
bekende experts maken deel uit van dit team en zij zijn
gespecialiseerd in diverse (deel)gebieden van relatiekwaliteit.
Een essentieel onderdeel bij relatiekwaliteit is de eigen interne
organisatie. Deze organisatie bestaat bij Instituut Eikenrode onder
andere uit Jeroen Baak en Maricken Cirkel-Hengeveld. Zij zijn
verantwoordelijk voor het uitwerken van de opleidingen/trainingen en
de totale organisatie hiervan. Beiden hebben jarenlange ervaring met
het opzetten en begeleiden van congressen, opleidingen en awards op
het gebied van customer contact en marketing.