Arrondissementsparket Amsterdam
Amsterdam, 15 juli 2002
Verkeersconvenant Amsterdam/Amstelland
Vanochtend is het Verkeersconvenant ondertekend door: de landelijk
verkeersofficier van justitie, Spee; de burgemeester van Amsterdam,
Cohen; de plaatsvervangend hoofdofficier van justitie, Hofstee en de
hoofdcommissaris van de regiopolitie Amsterdam/Amstelland, Kuiper.
Amsterdam-Amstelland wordt met de ondertekening van het convenant -
conform de planning van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar
Ministerie - de laatste politieregio in Nederland waar een dergelijk
plan in werking treedt. Het Amsterdamse regioplan Verkeersveiligheid
is wezenlijk anders dan de overige politieregio's gehanteerde
regioplannen Verkeershandhaving. Daar waar het in de andere
politieregio's vooral gaat om de intensivering van de
verkeershandhaving, richt het Amsterdamse plan zich in het bijzonder
op de vermindering van het aantal verkeersslachtoffers. Dit niet
alleen door een gerichte handhaving op basis van verkeersanalyses,
maar ook door concrete aanpassingen in verkeerslichtenregelingen en in
de verkeersonveilige infrastructuur.
In operationele zin onderscheidt het Amsterdamse plan zich ook. In
plaats van een speciaal handhavingsteam zijn de medewerkers van de
Dienst Verkeerspolitie en de wijkteams met de operationele aanpak
belast.
Het plan kenmerkt zich door:
* Het geografisch aandachtsgebied omvat de gehele regio
Amsterdam/Amstelland.
* De handhavingactiviteiten richten zich alleen op de zogenaamde
GRAS-delicten (Gordel/helm, Rood-licht, Alcohol, Snelheid)
* Het doel van het plan is een grotere verkeersveiligheid te
bewerkstelligen.
* De uitvoering geschiedt planmatig en wordt gemonitord .
* De Dienst Verkeerspolitie zal de uitvoering coördineren en
ondersteunen.
* Binnen de organisatiestructuur van het regioplan zijn de
werkgroepen blackspots en flitspalen reeds van start gegaan.
* De inspanningen door politie en parket, uitgedrukt in
'bekeuringen', blijven nagenoeg gelijk aan het niveau 2000.
* De aansturing en monitoring is goed ingebed in bestaande
structuren, zoals de subdriehoek verkeer.