Ingezonden persbericht
AAN: De auto(sport)redactie
Weinig geluk voor Tom Coronel tijdens ETCC race in Oschersleben
Voor Tom Coronel (Huizen) leek er tijdens het zesde FIA-ETCC raceweekend een kentering in de prestaties te komen. Met zijn BMW van het Carly Motors Team Isert realiseerde hij de eerste pole-position voor het merk BMW in deze serie. Zijn goede uitgangspositie bleef echter, door toedoen van een andere BMW-rijder, zonder succes. In de beginfase van de race werd de Nederlander van de baan getikt en moest in de vierde ronde opgeven met een ontzette voorwielophanging. De tweede race op het circuit in het Duitse Oschersleben bracht de Huizenaar een achtste plaats. Peter Kox kwam dit weekend niet aan de start. Beide race werden gewonnen door BMW-coureur Dirk Muller.
Gedurende de vrije trainingen tekenden de verbeteringen zich al af. Tom Coronel: "Tuner Carly Pellinkhof en zijn mensen hadden keihard aan deze motor gewerkt en we waren absoluut snel. Op mijn eerste set banden pakte ik in de geklokte training een derde tijd. Aan het eind van die sessie monteerde ik mijn tweede set banden en dat resulteerde in de pole position." De eerste voor het merk BMW en een kroon op het vele werk van Carly Pellinkhof.
Zijn eerste startpositie moest de Nederlander echter al snel prijsgeven en hij nestelde zich kort na de start op een derde plek. Eenmaal op die positie werd hij in de vierde ronde achter aangetikt en belandde in de grintbak. "De voorwielophanging was kapot en verder racen zat er niet in. Ik ben naar de pits gereden en heb de zaak daar laten repareren. Op zich is zoiets balen, want nooit eerder had ik in deze serie zicht op een podiumplek", vervolgt Coronel zijn relaas.
De tweede race startte hij samen met merkgenoot Frederik Ekblom vanaf de laatste rij. Coronel: "Ekblom passeerde mij gelijk bij de start van de eerste race gelijk en reed de nodige ronden aan de leiding. Maar ook hij kreeg een tik en moest met schade naar de pits. Zodoende stonden wij naast elkaar op de achterste rij. Vervolgens zijn we met de snelste raceronden door het veld gemarcheerd en klommen op naar een achtste (Tom Coronel-red.) en negende (Ekblom) plek. Het werd voor ons echt een mooie faire race, waarin we spijtig genoeg zonder punten bleven."
De volgende ETCC-race wordt over drie weken in Spa verreden. Coronel daarover: "We hebben dit weekend aangetoond dat we er bij zitten en ik hoop in Spa echt eens op het podium te komen". Overigens werden met ingang van dit weekend (Oschersleben) de reglementen gewijzigd. De tot nu toe succesvolle Alfa's zijn bestraft met 15 kilogram extra ballast gewicht, terwijl de overige deelnemende merken het gewicht van hun auto's met eenzelfde getal mochten verlagen. Tevens zijn de toegestane maximale toerentallen voor vijf-en zescilinders met 500 per minuut verhoogd. Ontwikkelingen die meer gelijkheid in de prestaties moeten brengen.
Tom Coronel wordt in het FIA Europees Toerwagen Kampioenschap ondersteund door: Apex, Seiko, Bertelli en McGregor.
---
Oschersleben/Huizen, 14 juli 2002