Gemeente Mook & Middelaar
Persbericht d.d. 15 juli 2002
Gemeenteraad draagt nieuwe burgemeester voor
De gemeenteraad van Mook en Middelaar heeft maandagavond tijdens een
extra openbare raadsvergadering besloten mevrouw drs.C.A.M.
Hanselaar-van Loevezijn aan te bevelen bij de Minister van
Binnenlandse Zaken voor benoeming tot burgemeester van deze gemeente.
De raad heeft het advies van de vertrouwenscommissie unaniem
overgenomen.
Ellen Hanselaar is 47 jaar en afkomstig uit Berg en Dal. Zij is docent
aan de HAVO Nôtre Dame des Anges in Ubbergen en zij maakt deel uit van
de CDA-fractie in de Provinciale Staten van Gelderland. Mevrouw
Hanselaar voldoet aan de eisen van de profielschets die de
gemeenteraad vooraf heeft bepaald.
Deze aanbeveling wordt naar de Minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties gezonden. Hij neemt zijn beslissing op basis van
dit raadsbesluit. In verband met de kabinetsformatie is niet duidelijk
op welke termijn de benoeming van de burgemeester van Mook en
Middelaar zal plaatsvinden.
Volgens de wettelijke procedure voor de burgemeestersbenoeming doet de
gemeenteraad aanbeveling van twee kandidaten. Als tweede kandidaat
heeft de gemeenteraad dr. J.J.P.M. Gilissen uit Cuijk genoemd.
De voorgedragen kandidaat volgt de heer A.H.M. Verhoeven MPM op, die
op 24 april 2002 burgemeester is geworden van de Brabantse gemeente
Bergeijk. Tot de komst van de nieuwe eerste burger bekleedt de heer H.
Spoelstra tijdelijk het burgemeestersambt in de gemeente Mook en
Middelaar.
Persbericht d.d. 30 juli 2002
Begrotingstekort deels overmacht
College legt tekortbegroting voor aan de raad
Het is het college van Mook en Middelaar niet gelukt een sluitende
begroting te presenteren. De begroting van 2003 laat een tekort zien
van 656.000,- . Dit tekort is grotendeels te wijten aan externe
ontwikkelingen en politieke keuzes uit het verleden. Deze begroting
bevat nauwelijks nieuwe beleidszaken. Zonder maatregelen komt dit neer
op een OZB-verhoging van 45% voor het jaar 2003. Het college legt deze
begroting aan de gemeenteraad voor met de aankondiging dat het college
voorzetten zal geven om het begrotingstekort te verlagen. Deze
voorstellen zullen worden opgenomen in het beleidsplan van het college
dat in september verschijnt. De gemeenteraad stelt op 7 november 2002
de begroting vast.
In de Meerjarenbegroting 2002-2005 werd voor het jaar 2003 reeds een
tekort geraamd van 240.000,- Bij de Voorjaarsnota 2002 kwam daar nog
een bedrag van 273.000 bij. De mutaties bij de opstelling van de
concept-begroting 2003 geven een toename van de kosten te zien van
143.000,--. Totaal leidt dat tot een structureel (oplopend) tekort van
656.000,-. Dit terwijl het college geen uitzonderlijke voorstellen
voor nieuw gemeentelijk beleid in de begroting heeft opgenomen.
Een belangrijke oorzaak van het begrotingstekort ligt in de invoering
van de Wet dualisering gemeentebestuur, waarvan het Rijk de financiële
lasten grotendeels op de gemeenten afwentelt. Hiervoor heeft het
college 150.000 in de begroting moeten opnemen.
Een ander deel van het tekort is te verklaren door de besluiten die de
gemeenteraad in het verleden heeft genomen en die nu hun financiële
tol eisen. Het project versterking brandweer, de verkeersmaatregelen
Groesbeekseweg, de verbouwing van de Adalbertschool, de kleedkamers
van Astrantia en kosten voor de jeugdwerker zijn voorbeelden daarvan.
Ook de kosten voor de derde wethouder waren niet voorzien. Door
achterblijvende inkomsten uit bouwleges is het tekort eveneens
opgelopen.
In het algemeen is het zo dat de gemeentelijke financiën voortdurend
krapper worden doordat steeds meer taken naar gemeenten worden
overgeheveld zonder de financiële middelen die daarbij horen. Het
uitvoeren van nieuwe rijkswetten (zoals de Wet dualisering
gemeentebestuur) kost de gemeente extra geld. De inkomsten vanuit het
Rijk worden lager, terwijl de uitgaven van de gemeenten stijgen.
Daardoor wordt het voor veel gemeenten steeds lastiger de eindjes aan
elkaar te knopen. Ook de plannen van het nieuwe kabinet, waaronder de
afschaffing van de OZB, voorspellen weinig goeds voor de financiële
situatie van de gemeenten.