Ingezonden persbericht


13-7-2002; Grand Prix pers service ter attentie van (motor)sportredactie

Betreft wegrace Grand Prix Engeland 2e Trainingsdag = startopstellingen, circuit Donington Park

HARU AOKI TRAINT ZICH BIJ WEER BIJ DE TOP 10

JARNO JANSSEN (17E) WERKT ZICH OP TOT SNELSTE PRIVé-RIJDER


Daar waar Jarno Janssen 2 plaatsen goed maakte in de trainingsuitslagen, door van de 19e naar de 17e startplaats op te klimmen, moest zijn DeGraaf teammaat Haruchika Aoki een 3-tal plaatsen inleveren door van de 7e naar de 10e startpositie af te zakken. Dat scheelt een startrij , opende Aoki. Maar ik weet waarom en weet ook wat ik me voor de race van morgen te doen staat . Janssen toonde zich tevreden. Na zijn 16e startplaats twee weken geleden tijdens de Dutch TT (waar hij na een slechte start 18e werd) is deze 17e startplaats zijn op één na beste trainingsprestatie van dit seizoen. Hij werkte zich daarmee op tot beste geklasseerde privé-rijder, en dat terwijl zijn naaste Honda concurrenten al wel alle nieuwe kitonderdelen ter beschikking hebben, en Janssen alleen de nieuwe carburateurs gebruikt. Eindelijk sta ik waar ik wilde zijn. De beste coureur na de fabrieksrijders. Nu moet dat ook in de race-uitslag zo worden!

Jarno deed tijdens de 2e trainingsdag nog eens 4 proefstarts, waarvan er drie goed gingen. Het is morgen een kwestie van een goede start en direct aanpikken en een goede groep vinden. Ik heb al een paar keer een GP mis zien lopen vanwege een mislukte start, maar dat moet nu toch eens beter gaan. De proefstarts gingen al beter en ik zal me nog beter moeten concentreren om de machine goed op toeren te houden en hem in de immense herrie bij de start niet te laten smoren. Want het rijden gaat goed. Vanmorgen liep het nog niet helemaal naar wens en draaide ik maar een paar echt goede rondjes. Vanmiddag ging het daarentegen veel beter en kon ik diverse ronden, ook allen, hele goede tijden neerzetten. De nieuwe carburateurs voldoen goed. Er zit meer topsnelheid in de Honda. Dat belooft wat voor volgende week op de Sachsenring als de nieuwe cilinders er ook zijn. En dan mag je gerust weten dat het me heel goed doet dat ik voor alle andere privé-rijders sta, ook voor de Britten Vincent en Haslam die op dezelfde Honda s rijden, maar al wel alle nieuwe fabrieksonderdelen op hun

Voor Janssen s teammaat Haruchika Aoki liep de 2e trainingsdag op Donington Park iets minder goed. Zowel in de 2e vrije als 2e tijdtraining stond ik 10e. Dat lijkt dan de terechte plaats te zijn, maar er zat meer in. We hebben in beide trainingen veel uitgeprobeerd met vering, versnellingsbak en banden. Misschien hebben we iets te veel willen uittesten, maar we zijn er nu voor de racedag wel helemaal uit. Alles hebben we tot in de puntjes kunnen afstellen, alleen was de trainingstijd te kort om ook nog net die paar echte snelle rondjes te kunnen maken samen met snelle collega s Ik reed de tijden alleen, zonder een behulpzame slipstream, waardoor ik eigenlijk 0,5 seconden en zo n 3 tot 4 plaatsen te ver naar achteren sta. Mar die maak ik morgen met een goede start, want die gaan tegenwoordig heel erg goed, weer in orde , meldt Aoki met overtuiging.

Van den Goorbergh sterk bij Top 10

Neerlands enige MotoGP-afgevaardigde Jurgen van den Goorbergh doet vooralsnog hele goede zaken op het circuit van Donington Park. Op zijn Kanemoto Honda dook hij onder de Top 10, en mistte op een fractie na de 2e startrij. Met een fabelachtige 9e startplaats geeft de Flying Dutchman maar eens te meer aan bij de wereldtop in de zwaarste GP-klasse te behoren, nadat hij zich zaterdag van een 19e plaats in de vrije training, tot de 9e startplaats in de beslissende tijdtraining naar voren wist te knokken.

Door het tijdverschil van 1 uur met Engeland, starten de GP-races in Engeland ten opzichte van de Nederlandse kloktijd een uur later dan normaal. Start 125cc Nederlandse tijd 12.15 uur, start 250cc, 14.30 uur, start MotoGP klasse 15.00 uur Nederlandse tijd.

Startopstellingen - Trainingstijden 250cc:


1. Fonsi Nieto, E, Aprilia 1.33,558; 2. Marco Melandri, I, Aprilia 1.33,810; 3. Sebastian Porto, Arg, Yamaha 1.34,035; 4. Emilio Alzamora, E, Honda 1.34,159; 5. Toni Elias, E, Aprilia 1,34,360 ; 6. Naoki Matsudo, J, Yamaha 1.34,399; 7. Roberto Rolfo, I, Honda 1.34,748; 8. Franco Battaini, I, Aprilia 1.34,830; 9. Takeshi Sekiguchi, J, Yamaha 1.34,961; 10. Haruchika AOKI JPN 1.34,965 DeGraaf Grand Prix Team Honda;

17. Jarno JANSSEN NED 1.36,267 DeGraaf Grand Prix Team Honda

Startopstellingen - Trainingstijden MotoGP:


1. Valentino Rossi, I, Honda 1.31,563; 2. Carlos Checa, E, Yamaha 1.31,651; 3. Tetsuya Harada, J, Honda 1.31,803; 4. Alex Barros, Bra, Honda 1.31,828; 5. Max Biaggi, I, Yamaha 1.31,906 ; 6. John Hopkins, USA, Yamaha 1.31,977; 8. Kenny Roberts, USA, Suzuki 1.31,123; 9. Jurgen vd GOORBERGH NED 1.32,182 Kanemoto Racing Honda; Nobuatsu Aoki, J, Proton, 1.32,361.

Startopstellingen - Trainingstijden 125cc:


1. Manuel Poggiali, RSM, Gilera 1.38,078; 2. Lucio Cecchinello, I, Aprilia 1.38,216 ; 3. Daniel Pedrosa, E, Honda 1.38,437; 4. Youichi Ui, J, Derbi 1.38,606; 5. Gino Borsoi, I, Aprilia 1.38,620 ; 6. Jean Olive, E, Honda 1.38,646; 7. Alex de Angelis, I, Aprilia 1.38,692 ; 8. Andrea Ballerini, I, Honda 1.38,758.



Ingezonden persbericht