Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Klik hier voor de overzichtspagina
ROVER: afblazen Carnisselandelijn is schande voor de stad
Reizigersvereniging ROVER is onthutst over de plannen van de Rotterdamse gemeenteraad om af te zien van de aanleg van de rechtstreekse snelle tramverbinding van de VINEX-locatie Carnisselande via de Dortsche Straatweg en de Groene Hilledijk met het centrum van Rotterdam. Deze tram is de enige aanvaardbare manier om de VINEX-locatie te ontsluiten met het openbaar vervoer, en de vorig jaar vastgestelde plannen hebben geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de tegenstanders van de tramverbinding. Hierop onder druk van winkeliers aan de Groene Hilledijk terugkomen is inconsistent, en zou betekenen dat de koudwatervrees van slechts enkele winkeliers zou prevaleren boven de belangen van 30.000 inwoners van Carnisselande.
Door het raadsbesluit van vorig jaar over de tramverbinding naar
Carnisselande is de (toekomstige) bewoners beloofd dat zij op een
goede en snelle wijze per openbaar vervoer naar Rotterdam zouden
kunnen reizen. Een behoorlijk gemeentebestuur doet zo'n toezegging
gestand. Er zijn geen argumenten om op het besluit van vorig jaar
terug te komen. Het groen blijft na het verplaatsen van de bomen
gehandhaafd, de vermindering van het aantal parkeerplaatsen wordt
opgevangen door de bouw van een parkeergarage, en voor de winkeliers
aan de Groene Hilledijk bestaat een goede schaderegeling. Er zijn
sinds het raadsbesluit geen nieuwe aanwijzingen gekomen die de angst
van de winkeliers voor omzetderving staven. Die angst is ook niet
terecht: de Groene Hilledijk blijft per auto net zo goed bereikbaar
als nu, en de tram zal nieuwe klanten uit Carnisselande brengen.
Bovendien geldt voor de Groene Hilledijk ook zonder tram dat het geen
toplocatie is. Het is niet meer dan een paar honderd meter
winkelstraat, veelal enigszins gericht op de onderkant van de markt.
Overigens was de Groene Hilledijk oorspronkelijk ook ontworpen voor
tramverkeer: de RTM heeft er decennia lang gereden. Het mag niet zo
zijn dat een handjevol middenstanders zijn zin doordrukt met als
gevolg een verwoestende uitwerking op de bereikbaarheid van 10.000
woningen.
Een tramlijn via een ongunstiger route biedt geen goede ontsluiting
per openbaar vervoer van Carnisselande, evenmin als een busverbinding.
Bewoners van Carnisselande zullen dan eerder kiezen voor de auto, met
alle negatieve effecten voor bereikbaarheid, veiligheid en milieu van
dien. Ook het plan om een vervangende tramverbinding aan te leggen
tussen Carnisselande en metrostation Slinge is geen goed idee:
reizigers houden niet van overstappen, en de vervoersstromen worden
met een grote boog om de Groene Hilledijk heen geleid, zodat de
winkeliers aldaar geen nieuwe klanten krijgen. In plaats van de
plannen voor de tramlijn in te trekken, behoort het Rotterdamse
gemeentebestuur de minister van Verkeer en waterstaat te houden aan
haar toezegging om middelen te verstrekken voor de aanleg van deze
onmisbare tramverbinding. Dat is het gemeentebestuur verplicht als het
gaat om behoorlijk bestuur van de stad.
Rikus Spithorst is bestuurslid van Reizigersvereniging ROVER.
Laatst gewijzigd: 13 juli 2002
---