Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Klik hier voor de overzichtspagina

ROVER: afblazen Carnisselandelijn is schande voor de stad

Reizigersvereniging ROVER is onthutst over de plannen van de Rotterdamse gemeenteraad om af te zien van de aanleg van de rechtstreekse snelle tramverbinding van de VINEX-locatie Carnisselande via de Dortsche Straatweg en de Groene Hilledijk met het centrum van Rotterdam. Deze tram is de enige aanvaardbare manier om de VINEX-locatie te ontsluiten met het openbaar vervoer, en de vorig jaar vastgestelde plannen hebben geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de tegenstanders van de tramverbinding. Hierop onder druk van winkeliers aan de Groene Hilledijk terugkomen is inconsistent, en zou betekenen dat de koudwatervrees van slechts enkele winkeliers zou prevaleren boven de belangen van 30.000 inwoners van Carnisselande.

Door het raadsbesluit van vorig jaar over de tramverbinding naar Carnisselande is de (toekomstige) bewoners beloofd dat zij op een goede en snelle wijze per openbaar vervoer naar Rotterdam zouden kunnen reizen. Een behoorlijk gemeentebestuur doet zo'n toezegging gestand. Er zijn geen argumenten om op het besluit van vorig jaar terug te komen. Het groen blijft na het verplaatsen van de bomen gehandhaafd, de vermindering van het aantal parkeerplaatsen wordt opgevangen door de bouw van een parkeergarage, en voor de winkeliers aan de Groene Hilledijk bestaat een goede schaderegeling. Er zijn sinds het raadsbesluit geen nieuwe aanwijzingen gekomen die de angst van de winkeliers voor omzetderving staven. Die angst is ook niet terecht: de Groene Hilledijk blijft per auto net zo goed bereikbaar als nu, en de tram zal nieuwe klanten uit Carnisselande brengen. Bovendien geldt voor de Groene Hilledijk ook zonder tram dat het geen toplocatie is. Het is niet meer dan een paar honderd meter winkelstraat, veelal enigszins gericht op de onderkant van de markt. Overigens was de Groene Hilledijk oorspronkelijk ook ontworpen voor tramverkeer: de RTM heeft er decennia lang gereden. Het mag niet zo zijn dat een handjevol middenstanders zijn zin doordrukt met als gevolg een verwoestende uitwerking op de bereikbaarheid van 10.000 woningen.

Een tramlijn via een ongunstiger route biedt geen goede ontsluiting per openbaar vervoer van Carnisselande, evenmin als een busverbinding. Bewoners van Carnisselande zullen dan eerder kiezen voor de auto, met alle negatieve effecten voor bereikbaarheid, veiligheid en milieu van dien. Ook het plan om een vervangende tramverbinding aan te leggen tussen Carnisselande en metrostation Slinge is geen goed idee: reizigers houden niet van overstappen, en de vervoersstromen worden met een grote boog om de Groene Hilledijk heen geleid, zodat de winkeliers aldaar geen nieuwe klanten krijgen. In plaats van de plannen voor de tramlijn in te trekken, behoort het Rotterdamse gemeentebestuur de minister van Verkeer en waterstaat te houden aan haar toezegging om middelen te verstrekken voor de aanleg van deze onmisbare tramverbinding. Dat is het gemeentebestuur verplicht als het gaat om behoorlijk bestuur van de stad.

Rikus Spithorst is bestuurslid van Reizigersvereniging ROVER.

Laatst gewijzigd: 13 juli 2002

---