Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
Min VenW: Brief samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn
Origineel persbericht.
Dit is de integrale tekst van een brief van minister Netelenbos van
Verkeer en Waterstaat en de heer Alders, voorzitter van de Regionale
Stuurgroep Zuiderzeelijn aangaande de Zuiderzeelijn
Aan de Voorzitter en leden van de Ministerraad
en de Regionale Stuurgroep Zuiderzeelijn
Datum: 10 juli 2002
Onderwerp: Samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn
Geachte dames en heren,
Op 10 juni 2002 hebben wij als voorzitters van de
onderhandelingsdelegaties van rijk en regio een voorstel gedaan voor
de Samenwerkingsovereenkomst Zuiderzeelijn. Het voorstel was gebaseerd
op de tot dan toe bereikte overeenstemming in de onderhandelingen. De
concept-Samenwerkingsovereenkomst hebben wij ter raadpleging en
instemming voorgelegd aan de achterbannen. Aan rijkszijde betreft dit
het kabinet, aan regionale zijde de provinciale staten van Groningen,
Fryslân, Drenthe en Flevoland en de gemeenteraden van Groningen,
Smallingerland, Heerenveen, Leeuwarden, Noordoostpolder, Lelystad en
Almere.
De provincies en gemeenten hebben op 26 en 27 juni 2002 hun
standpunten bepaald in de vorm van staten- en raadsbesluiten. Alle
provincies en gemeenten, met uitzondering van Almere, hebben ingestemd
met de concept-Samenwerkingsovereenkomst. Het besluit van de Almeerse
raad om (nog) niet in te stemmen is, in combinatie met enkele van de
kanttekeningen die in staten- en raadsbesluiten zijn gemaakt, de reden
dat de concept-Samenwerkingsovereenkomst thans nog niet kan worden
gesloten.
Een belangrijke overweging van de gemeenteraad van Almere om (nog)
niet in te stemmen betreft de aanpak van de gevolgen van de groei van
de gemeente in de afgelopen jaren en de aanpak van de verdere groei.
Naar de mening van de raad is in het overleg dat hierover wordt
gevoerd met het rijk tot nog toe onvoldoende voortgang geboekt.
Als onderdeel van de verdere uitwerking van het Integraal
Ontwikkelingsplan Almere wordt een ontwikkelingsvisie op de
bereikbaarheid voor zowel de korte (2010) als de langere (tot 2030)
termijn opgesteld. De gemeente Almere en het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat starten binnen dit kader met het inventariseren van de
verkeers- en vervoerknelpunten in en om Almere en mogelijke
oplossingsrichtingen. Deze analyse zal worden gemaakt in samenwerking
met overige betrokkenen. Afhankelijk van de resultaten hiervan is het
college van B&W bereid om in september 2002 een nieuw voorstel aan de
raad te doen om in te stemmen met de Samenwerkingsovereenkomst
Zuiderzeelijn.
Uit de regionale besluitvorming en het interdepartementaal overleg aan
rijkszijde zijn reacties op de concept-Samenwerkingsovereenkomst
verkregen. Een belangrijk deel hiervan is reeds verwerkt. De
aangepaste concept-overeenkomst is ter afronding van de huidige fase
bijgevoegd. Er resteren nog enkele aandachtspunten. Deze zullen in de
periode tot en met september 2002 worden uitgewerkt. De
Samenwerkingsovereenkomst wordt pas na instemming van alle partijen
juridisch bindend.
De concept-Samenwerkingsovereenkomst geeft in ruime mate invulling aan
de medeverantwoordelijkheid van regionale overheden voor de
ontwikkeling van de Zuiderzeelijn, zoals gevraagd in het
kabinetsbesluit over de Zuiderzeelijn d.d. 21 december 2001. Daarnaast
is voorzien in een substantiële financiële bijdrage van de regio aan
zowel de MZB als de HSL. Als geheel biedt de concept-overeenkomst
daarmee naar onze mening voldoende basis voor een serieuze procedure
met marktpartijen.
Met het sluiten van de Samenwerkingsovereenkomst wordt een eerste
belangrijke stap gezet in het ontwikkelingsproces voor de
Zuiderzeelijn, maar nadrukkelijk nog niet getekend voor realisatie van
de verbinding. Het ontwikkelingsproces voor de Zuiderzeelijn wordt
gekenmerkt door stapsgewijze besluitvorming. In het publiek-private
proces is een aantal go / no go momenten voorzien. Op deze vooraf
afgebakende en in de concept-Samenwerkingsovereenkomst uitgewerkte go
/ no go momenten kan de procedure worden beëindigd indien blijkt dat
realisatie niet mogelijk is binnen de (financiële) kaders dan wel de
procedure anderszins niet leidt tot de verwachte resultaten.
Gezien de vergaande overeenstemming tussen rijk en regio kan de concept-Samenwerkingsovereenkomst ons inziens op korte termijn worden afgerond. Daarnaast zijn de bestaande afspraken over de Zuiderzeelijn bevestigd in het Strategisch Akkoord van het nieuwe kabinet. De voorbereidingen voor het publiek-private ontwikkelingsproces (geïntegreerde procedure van ruimtelijke besluitvorming en aanbesteding) worden dan ook met voortvarendheid voortgezet.
Wij zijn er van overtuigd dat eind september 2002 definitieve besluitvorming over de Samenwerkingsovereenkomst kan plaatsvinden en verwachten dat dit resulteert in het sluiten van de overeenkomst.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
T. Netelenbos
DE VOORZITTER VAN DE REGIONALE STUURGROEP
J.G.M. Alders
ANP Pers Support, de redactie van het ANP is niet verantwoordelijk
12 jul 02 10:00