Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
RVV. 2002/19098
datum
12-07-2002

onderwerp
Voornemen instelling baten-lastendienst RVV per 1 januari 2003 TRC 2002/5643

bijlagen
div.

Geachte Voorzitter,

1. Inleiding Met deze brief wil ik u informeren over mijn voornemen om de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) per 1 januari 2003 intern te verzelfstandigen tot baten-lasten dienst van het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV). Het oorspronkelijk voornemen voor de interne verzelfstandiging van 1 januari 2002 is in verband met de uitbraak van Mond- en Klauwzeer in 2001 uitgesteld. Het voornemen tot verzelfstandiging vloeit voort uit de algemene wens om de uitvoeringsorganisaties helder te positioneren en om prikkels in te bouwen en voorwaarden te scheppen voor meer bedrijfsmatig opereren. De baten-lastendienst is de meest passende vorm van verzelfstandiging van de RVV, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 1 september 2000 (Rapportage Interdepartementaal Beleidsoverleg Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees) naar aanleiding van de aanbieding van de rapportage 'Interdepartementaal beleidsonderzoek naar de bedrijfsvoering van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees' (IBO-rapport). De brief is op 1 februari 2001 besproken met de vaste Kamercommissie van LNV. Alle aanbevelingen uit het IBO-rapport zijn door de RVV uitgewerkt of worden op dit moment uitgewerkt. Op dit moment wordt inhoud gegeven aan de Voedsel en Waren Autoriteit (VWA), volgens de uitgangspunten die daartoe in de brief aan de Tweede Kamer van
22 januari 2002 zijn vastgelegd (Kamerstukken II 2001/02 26 991, nr. 59).

De Keuringsdienst van Waren en de RVV zullen deel uitmaken van één publiekrechtelijke organisatie, die beheersmatig onder het ministerie van VWS zal vallen. De ministeries van LNV en VWS zullen hierbij beide als opdrachtgevers van de VWA fungeren.

Het voornemen om de RVV om te vormen tot een baten-lastendienst sluit aan bij de taken en toekomstige positie van de RVV. In het licht van de brief van 22 januari jl. en de daarin aangekondigde onderbrenging van de RVV bij de VWA, zal de positie van de RVV naar verwachting wel een nadere invulling moeten krijgen.

Dit betreft niet enkel het vastleggen van de relatie tussen de RVV en de beide departementen, maar ook de positie van de RVV binnen de constellatie van de VWA.
Sturingsrelaties zullen derhalve veranderen. Dit heeft gevolgen voor de inhoud van de bijgevoegde stukken die de huidige relatie weergeven. Hierover zal de Kamer te zijner tijd worden geïnformeerd. Voor de besluitvorming om te komen tot een baten-lastendienst zijn deze veranderingen echter geen belemmering. Immers de bedrijfsvoering zal in essentie dezelfde blijven. Het is van groot belang dit proces van kwaliteitsverbetering van het interne bedrijfsvoeringproces nu door te zetten en af te ronden.

De minister van Financiën heeft naar aanleiding van rechtmatigheidsonderzoeken over 1999 van de Algemene Rekenkamer aanvullende eisen gesteld ten aanzien van het financieel beheer bij de baten-lastendiensten. Op grond van artikel 70 van de Comptabiliteitswet is de aanvraag van de status van baten-lastendienst voor de RVV door de ministers van Financiën en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties getoetst aan de aangescherpte instellingseisen. Voor de volledigheid deel ik u mede dat bij alle baten-lastendiensten van LNV (Bureau Heffingen, Plantenziektenkundige Dienst en LASER) op dit moment het financieel beheer op orde is.

In deze brief komen achtereenvolgens aan de orde doelstelling en taken van de RVV, de denkstappen uit het rapport 'Verantwoord verzelfstandigen' (Rapport Sint), de prikkels om doelmatiger te werken, de ontwikkelingen bij de RVV, de voordelen van het baten-lastenstelsel voor de RVV en het toekomstperspectief. Als bijlage is bijgevoegd het concept-statuut van de baten-lastendienst RVV waarin, naast taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, onder meer de verhouding tussen het kerndepartement en de RVV wordt geregeld (zie bijlage 6).

2. Doelstelling en Taken RVV
De RVV is thans een uitvoerende instantie van LNV op de beleidsterreinen diergezondheid, volksgezondheid en het welzijn van dieren, alsmede de bestrijding van dierziekten.

De missie van de RVV luidt: 'het er binnen Nederland op toezien dat bij handel en productie van dieren en dierlijke producten voldaan wordt aan de eisen ten aanzien van de volksgezondheid, diergezondheid en het welzijn van dieren, alsmede zorg te dragen voor de bestrijding van dierziekten'. Dit dient te gebeuren op basis van vastgesteld beleid, vertaald in regelgeving. De activiteiten worden verricht op basis van kostendekkendheid.

De producten van de RVV zijn erkenningen, keuringsbeslissingen, certificaten, dierziektebestrijding en beleidsondersteuning. De dierziektebestrijding betreft de preventie en bestrijding van uitbraken van zeer besmettelijke dierziekten zoals de Klassieke Varkenspest en de Mond- en Klauwzeer. Dierziektebestrijding wordt gekenmerkt door het onvoorspelbare, complexe en tijdelijke karakter.

De verwachting is dat de aard van de keuringswerkzaamheden van RVV in de komende jaren zal veranderen. Op dit moment bestaat het overgrote deel van de werkzaamheden uit fysieke controle geconcentreerd rond het slachtproces en het grensoverschrijdend verkeer van vee en vlees. Door de toenemende aandacht voor en het belang van de kwaliteit van het voedsel zal voedselveiligheid het centrale uitgangspunt worden.

De voedselveiligheid zal de komende jaren toegespitst worden op de beheersing van de gehele voedselketen en de wijze waarop de sectoren zelf ketengarantiesystemen kennen. De RVV zal daarin haar eigen rol spelen. In Europees verband wordt gewerkt aan een nieuwe ordening en uniformering van de wet- en regelgeving op het terrein van de voedselveiligheid, waarin een integrale ketensgewijze benadering centraal staat.

3. Het verzelfstandigingsbeleid
Om te bepalen wat de meest geëigende positionering van de RVV is, zijn de denkstappen uit het rapport 'Verantwoord verzelfstandigen' van de commissie Sint doorlopen. De conclusie is dat de RVV intern kan verzelfstandigen tot een baten-lastendienst. In bijlage 1 zijn de stappen uit het rapport 'Verantwoord verzelfstandigen' volledig uitgewerkt voor de RVV.

4. Doelmatigheid
De baten-lastendienst is een resultaatgerichte organisatie waarbij het streven om doelmatiger te werken voorop staat. Het voeren van het stelsel van baten en lasten en de mogelijkheid om te lenen en te sparen (de leen- en depositofaciliteit) ondersteunen dit streven. De prikkels voor een baten-lastendienst om doelmatiger te gaan werken, kunnen voortvloeien uit een hoger kostenbewustzijn en een beter inzicht in de kostprijs per product, tijdreeksanalyse daarvan, benchmarking of een (pseudo) marktwerking. Bij de RVV zijn al deze prikkels aanwezig, respectievelijk is het beter mogelijk deze prikkels hun werk te laten doen met de genoemde faciliteiten. In bijlage 2 is uitgewerkt hoe de RVV doelmatiger kan werken en welke instrumenten de RVV heeft aangewend om een betere doelmatigheid te bereiken.

5. Ontwikkelingen bij de RVV en de instellingseisen De ontwikkelingen die op dit moment plaatsvinden bij de RVV sluiten aan op de interne verzelfstandiging van de RVV tot een baten-lastendienst. Het betreffen ontwikkelingen op het gebied van de planning- en controlcylcus, bedrijfsvoering, kostprijsmodel en een cultuuromslag. In bijlage 3 zijn deze ontwikkelingen en de onderwerpen over marktwerking, tarieven en afnemers nader uitgewerkt.

In 2000 zijn door het ministerie van Financiën nieuwe eisen geformuleerd waaraan een te verzelfstandigen baten-lastendienst moet voldoen. Er is een traject ingezet door de RVV om per 1 januari 2003 aan alle oprichtingseisen voor een baten-lastendienst te voldoen. In bijlage 4 zijn de nieuwe eisen opgenomen en aangegeven op welke wijze de RVV eraan voldoet of gaat voldoen voor 1 januari 2003.

6. De voordelen van het baten-lastenstelsel voor de RVV Het voeren van het baten-lastenstelsel brengt grote voordelen voor de RVV met zich mee. Kort samengevat komen de voordelen van het voeren van het baten-lastenstelsel ten opzichte van kasverplichtingenstelsel neer op dat:
* De kostprijzen en daarvan afgeleide tarieven, ten behoeve van het vaststellen van het doelmatiger werken, zuiverder en sneller totstandkomen;
* Het uitvoeren van voor- en nacalculatie eenvoudiger en sneller kan;
* De uitgaven voor investeringen, die bij de RVV een schoksgewijs karakter hebben, geactiveerd worden en gelijkelijk over jaren van het gebruik afgeschreven worden. Hierdoor wordt de begroting evenwichtiger;
* De kosten en de daarmee samenhangende opbrengsten aan dezelfde periode toegerekend worden. Op deze wijze worden de kosten en daarmee geleverde prestaties beter inzichtelijk.

In bijlage 5 zijn de voordelen van het voeren van het baten-lastenstelsel voor RVV gedetailleerder uitgewerkt.

7. Toekomstperspectief
De RVV heeft zich terdege voorbereid op de verzelfstandiging. Ik heb er alle vertrouwen in dat de RVV als slagvaardige en doelgerichte organisatie zich zal ontwikkelen ten dienste van de overheid en haar afnemers. Opgemerkt wordt dat door allerlei ontwikkelingen (nationaal en Europees) op het gebied van voedselveiligheid en in de omgeving van de RVV de werkzaamheden, en de daarmee samenhangende begrotingen van de RVV, de komende jaren zullen fluctueren. In het kader van de begrotingscyclus ontvangt de Kamer de informatie die nodig is om de doelmatigheid te kunnen monitoren. De evaluatie naar de baten-lastendienst RVV, over de periode 2003 tot en met 2005, zal plaatsvinden in 2006.

Ik ben de mening toegedaan dat de organisatie op verantwoorde wijze de stap naar de baten-lastendienst kan maken.

De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,

mr. L.J. Brinkhorst

Bijlagen:
Bijlage 1 t/m 5 (PDF-formaat, 101 Kb)

Voor downloaden van PDF-bestanden: Zie het origineel http://www.minlnv.nl/infomart...2002/par02249.htm . Bijlage 6 - Statuut (PDF-formaat, 98 Kb)


---