Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
RVV. 2002/19098
datum
12-07-2002
onderwerp
Voornemen instelling baten-lastendienst RVV per 1 januari 2003
TRC 2002/5643
bijlagen
div.
Geachte Voorzitter,
1. Inleiding
Met deze brief wil ik u informeren over mijn voornemen om de
Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees (RVV) per 1 januari 2003
intern te verzelfstandigen tot baten-lasten dienst van het ministerie
van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (LNV). Het oorspronkelijk
voornemen voor de interne verzelfstandiging van 1 januari 2002 is in
verband met de uitbraak van Mond- en Klauwzeer in 2001 uitgesteld.
Het voornemen tot verzelfstandiging vloeit voort uit de algemene wens
om de uitvoeringsorganisaties helder te positioneren en om prikkels in
te bouwen en voorwaarden te scheppen voor meer bedrijfsmatig opereren.
De baten-lastendienst is de meest passende vorm van verzelfstandiging
van de RVV, zoals aangegeven in de brief aan de Tweede Kamer van 1
september 2000 (Rapportage Interdepartementaal Beleidsoverleg
Rijksdienst voor de keuring van Vee en Vlees) naar aanleiding van de
aanbieding van de rapportage 'Interdepartementaal beleidsonderzoek
naar de bedrijfsvoering van de Rijksdienst voor de keuring van Vee en
Vlees' (IBO-rapport). De brief is op 1 februari 2001 besproken met de
vaste Kamercommissie van LNV. Alle aanbevelingen uit het IBO-rapport
zijn door de RVV uitgewerkt of worden op dit moment uitgewerkt.
Op dit moment wordt inhoud gegeven aan de Voedsel en Waren Autoriteit
(VWA), volgens de uitgangspunten die daartoe in de brief aan de Tweede
Kamer van
22 januari 2002 zijn vastgelegd (Kamerstukken II 2001/02 26 991, nr.
59).
De Keuringsdienst van Waren en de RVV zullen deel uitmaken van één
publiekrechtelijke organisatie, die beheersmatig onder het ministerie
van VWS zal vallen. De ministeries van LNV en VWS zullen hierbij beide
als opdrachtgevers van de VWA fungeren.
Het voornemen om de RVV om te vormen tot een baten-lastendienst sluit
aan bij de taken en toekomstige positie van de RVV. In het licht van
de brief van 22 januari jl. en de daarin aangekondigde onderbrenging
van de RVV bij de VWA, zal de positie van de RVV naar verwachting wel
een nadere invulling moeten krijgen.
Dit betreft niet enkel het vastleggen van de relatie tussen de RVV en
de beide departementen, maar ook de positie van de RVV binnen de
constellatie van de VWA.
Sturingsrelaties zullen derhalve veranderen. Dit heeft gevolgen voor
de inhoud van de bijgevoegde stukken die de huidige relatie weergeven.
Hierover zal de Kamer te zijner tijd worden geïnformeerd. Voor de
besluitvorming om te komen tot een baten-lastendienst zijn deze
veranderingen echter geen belemmering. Immers de bedrijfsvoering zal
in essentie dezelfde blijven. Het is van groot belang dit proces van
kwaliteitsverbetering van het interne bedrijfsvoeringproces nu door te
zetten en af te ronden.
De minister van Financiën heeft naar aanleiding van
rechtmatigheidsonderzoeken over 1999 van de Algemene Rekenkamer
aanvullende eisen gesteld ten aanzien van het financieel beheer bij de
baten-lastendiensten. Op grond van artikel 70 van de
Comptabiliteitswet is de aanvraag van de status van baten-lastendienst
voor de RVV door de ministers van Financiën en Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties getoetst aan de aangescherpte instellingseisen.
Voor de volledigheid deel ik u mede dat bij alle baten-lastendiensten
van LNV (Bureau Heffingen, Plantenziektenkundige Dienst en LASER) op
dit moment het financieel beheer op orde is.
In deze brief komen achtereenvolgens aan de orde doelstelling en taken
van de RVV, de denkstappen uit het rapport 'Verantwoord
verzelfstandigen' (Rapport Sint), de prikkels om doelmatiger te
werken, de ontwikkelingen bij de RVV, de voordelen van het
baten-lastenstelsel voor de RVV en het toekomstperspectief. Als
bijlage is bijgevoegd het concept-statuut van de baten-lastendienst
RVV waarin, naast taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden, onder
meer de verhouding tussen het kerndepartement en de RVV wordt geregeld
(zie bijlage 6).
2. Doelstelling en Taken RVV
De RVV is thans een uitvoerende instantie van LNV op de
beleidsterreinen diergezondheid, volksgezondheid en het welzijn van
dieren, alsmede de bestrijding van dierziekten.
De missie van de RVV luidt: 'het er binnen Nederland op toezien dat
bij handel en productie van dieren en dierlijke producten voldaan
wordt aan de eisen ten aanzien van de volksgezondheid, diergezondheid
en het welzijn van dieren, alsmede zorg te dragen voor de bestrijding
van dierziekten'. Dit dient te gebeuren op basis van vastgesteld
beleid, vertaald in regelgeving. De activiteiten worden verricht op
basis van kostendekkendheid.
De producten van de RVV zijn erkenningen, keuringsbeslissingen,
certificaten, dierziektebestrijding en beleidsondersteuning. De
dierziektebestrijding betreft de preventie en bestrijding van
uitbraken van zeer besmettelijke dierziekten zoals de Klassieke
Varkenspest en de Mond- en Klauwzeer. Dierziektebestrijding wordt
gekenmerkt door het onvoorspelbare, complexe en tijdelijke karakter.
De verwachting is dat de aard van de keuringswerkzaamheden van RVV in de komende jaren zal veranderen. Op dit moment bestaat het overgrote deel van de werkzaamheden uit fysieke controle geconcentreerd rond het slachtproces en het grensoverschrijdend verkeer van vee en vlees. Door de toenemende aandacht voor en het belang van de kwaliteit van het voedsel zal voedselveiligheid het centrale uitgangspunt worden.
De voedselveiligheid zal de komende jaren toegespitst worden op de
beheersing van de gehele voedselketen en de wijze waarop de sectoren
zelf ketengarantiesystemen kennen. De RVV zal daarin haar eigen rol
spelen. In Europees verband wordt gewerkt aan een nieuwe ordening en
uniformering van de wet- en regelgeving op het terrein van de
voedselveiligheid, waarin een integrale ketensgewijze benadering
centraal staat.
3. Het verzelfstandigingsbeleid
Om te bepalen wat de meest geëigende positionering van de RVV is, zijn
de denkstappen uit het rapport 'Verantwoord verzelfstandigen' van de
commissie Sint doorlopen. De conclusie is dat de RVV intern kan
verzelfstandigen tot een baten-lastendienst. In bijlage 1 zijn de
stappen uit het rapport 'Verantwoord verzelfstandigen' volledig
uitgewerkt voor de RVV.
4. Doelmatigheid
De baten-lastendienst is een resultaatgerichte organisatie waarbij het
streven om doelmatiger te werken voorop staat. Het voeren van het
stelsel van baten en lasten en de mogelijkheid om te lenen en te
sparen (de leen- en depositofaciliteit) ondersteunen dit streven. De
prikkels voor een baten-lastendienst om doelmatiger te gaan werken,
kunnen voortvloeien uit een hoger kostenbewustzijn en een beter
inzicht in de kostprijs per product, tijdreeksanalyse daarvan,
benchmarking of een (pseudo) marktwerking. Bij de RVV zijn al deze
prikkels aanwezig, respectievelijk is het beter mogelijk deze prikkels
hun werk te laten doen met de genoemde faciliteiten. In bijlage 2 is
uitgewerkt hoe de RVV doelmatiger kan werken en welke instrumenten de
RVV heeft aangewend om een betere doelmatigheid te bereiken.
5. Ontwikkelingen bij de RVV en de instellingseisen De ontwikkelingen die op dit moment plaatsvinden bij de RVV sluiten aan op de interne verzelfstandiging van de RVV tot een baten-lastendienst. Het betreffen ontwikkelingen op het gebied van de planning- en controlcylcus, bedrijfsvoering, kostprijsmodel en een cultuuromslag. In bijlage 3 zijn deze ontwikkelingen en de onderwerpen over marktwerking, tarieven en afnemers nader uitgewerkt.
In 2000 zijn door het ministerie van Financiën nieuwe eisen geformuleerd waaraan een te verzelfstandigen baten-lastendienst moet voldoen. Er is een traject ingezet door de RVV om per 1 januari 2003 aan alle oprichtingseisen voor een baten-lastendienst te voldoen. In bijlage 4 zijn de nieuwe eisen opgenomen en aangegeven op welke wijze de RVV eraan voldoet of gaat voldoen voor 1 januari 2003.
6. De voordelen van het baten-lastenstelsel voor de RVV
Het voeren van het baten-lastenstelsel brengt grote voordelen voor de
RVV met zich mee. Kort samengevat komen de voordelen van het voeren
van het baten-lastenstelsel ten opzichte van kasverplichtingenstelsel
neer op dat:
* De kostprijzen en daarvan afgeleide tarieven, ten behoeve van het
vaststellen van het doelmatiger werken, zuiverder en sneller
totstandkomen;
* Het uitvoeren van voor- en nacalculatie eenvoudiger en sneller
kan;
* De uitgaven voor investeringen, die bij de RVV een schoksgewijs
karakter hebben, geactiveerd worden en gelijkelijk over jaren van
het gebruik afgeschreven worden. Hierdoor wordt de begroting
evenwichtiger;
* De kosten en de daarmee samenhangende opbrengsten aan dezelfde
periode toegerekend worden. Op deze wijze worden de kosten en
daarmee geleverde prestaties beter inzichtelijk.
In bijlage 5 zijn de voordelen van het voeren van het baten-lastenstelsel voor RVV gedetailleerder uitgewerkt.
7. Toekomstperspectief
De RVV heeft zich terdege voorbereid op de verzelfstandiging. Ik heb
er alle vertrouwen in dat de RVV als slagvaardige en doelgerichte
organisatie zich zal ontwikkelen ten dienste van de overheid en haar
afnemers. Opgemerkt wordt dat door allerlei ontwikkelingen (nationaal
en Europees) op het gebied van voedselveiligheid en in de omgeving van
de RVV de werkzaamheden, en de daarmee samenhangende begrotingen van
de RVV, de komende jaren zullen fluctueren. In het kader van de
begrotingscyclus ontvangt de Kamer de informatie die nodig is om de
doelmatigheid te kunnen monitoren. De evaluatie naar de
baten-lastendienst RVV, over de periode 2003 tot en met 2005, zal
plaatsvinden in 2006.
Ik ben de mening toegedaan dat de organisatie op verantwoorde wijze de
stap naar de baten-lastendienst kan maken.
De minister van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
mr. L.J. Brinkhorst
Bijlagen:
Bijlage 1 t/m 5 (PDF-formaat, 101 Kb)
Voor downloaden van PDF-bestanden:
Zie het origineel
http://www.minlnv.nl/infomart...2002/par02249.htm
.
Bijlage 6 - Statuut (PDF-formaat, 98 Kb)
---