Gemeente 's-Hertogenbosch
10-07-2002
Tracé keuze doortrekking parallelweg naar Zandzuigerstraat
Het college stelt de gemeenteraad na inhoudelijke en procedurele afweging
voor om bij de verdere uitwerking van de plannen voor de doortrekking van
de Parallelweg over de Dieze te kiezen voor het tracé dat aansluit op de
Zandzuigerstraat en zo dicht mogelijk langs het voormalige expeditie
knooppunt van de PTT loopt.
In het in 2000 vastgestelde beleidsplan "'s-Hertogenbosch bereikbaar" is de
doortrekking van de Parallelweg in noordelijke richting via een brug over
de Dieze opgenomen als belangrijk onderdeel van de hoofdinfrastructuur voor
het autoverkeer. Met de doortrekking van de Parallelweg wordt in combinatie
met de aanleg van de Randweg bereikt dat de binnenstadsring en dan vooral
het westelijk deel (de traverse tussen het Heetmanplein en het Brugplein)
sterk wordt ontlast. Tevens worden de nieuwe ontwikkelingen in de
westelijke spoorzone (onder meer het Paleiskwartier) op een adequate manier
in noordelijke richting ontsloten.
Drie varianten
In mei 2000 heeft het college al besloten dat er een brug over de Dieze
moet komen om het verkeer goed te kunnen afwikkelen, waarbij het kruisende
verkeer van de Oude Engelenseweg en de Veemarktweg onder de verlengde
Parallelweg doorgaat en de aansluiting op de Diezekade voor autoverkeer
komt te vervallen. Er zijn drie tracévarianten voor de doortrekking van de
Parallelweg over de Dieze onderzocht:
- tracé 1 volgt de bestaande Parallelweg zo lang mogelijk en sluit aan
op de Zandzuigerstraat ter hoogte van het huidige kruispunt met de
Ertveldweg;
- tracé 2 volgt de bestaande Parallelweg, maar ter hoogte van het
Veemarktkwartier wordt de weg zo ver mogelijk naar het oosten gesitueerd,
waarbij het voormalige expeditie knooppunt van de PTT als oostgrens geldt.
Het tracé voert over de huidige parkeerterreinen van dit gebouw.
Aansluiting op de Zandzuigerstraat vindt plaats ter hoogte van de
Ertveldweg;
- tracé 3 is een variant die zo kort mogelijk ten oosten van het
voormalige expeditie knooppunt van de PTT over het spooremplacement loopt
en aansluit op de Zandzuigerstraat, waarbij de aansluiting ter hoogte van
het bedrijfsverzamelgebouw van Sikkens c.s. wordt gesitueerd.
Afweging
Bij de afweging van de tracés is gekeken naar financiële, verkeerskundige,
stedenbouwkundige, milieukundige (leefbaarheids-), bedrijfseconomische,
verwervings- en planologisch-juridische aspecten. De gemeenteraad wordt
voorgesteld om te kiezen voor variant 2. De totale kosten voor de
doortrekking van de Parallelweg worden geraamd op 28 miljoen. Deze kosten
zijn inclusief de realisatie van een nieuwe brug over de Dieze en inclusief
de herprofilering van het gedeelte van de Parallelweg tussen de
Vlijmenseweg en de Paardskerkhofweg.
Het profiel van de toekomstige Parallelweg bestaat uit een basisprofiel van
tweemaal één rijbaan met een middenberm en aan één zijde een ventweg of
fietspad. In verband met de afwikkeling van het verkeer van en naar de
Zandzuigerstraat is voor het gedeelte op Ertveld uitgegaan van een profiel
van tweemaal twee rijstroken. In verband met de aanwezigheid van een kabels
en leidingenstrook in de Dieze krijgt de weg bij de overbrugging van de
Dieze vooralsnog een bochtig verloop.
Het is niet mogelijk gebleken om de aansluiting op de Zandzuigerstraat te
realiseren zonder daarbij inbreuk te doen aan de bedrijfsvoering van de
bedrijven in het bedrijfsverzamelgebouw van Van den Bouwhuijsen Holding bv.
Dit betekent dat het bedrijfsverzamelgebouw dient te worden verworven.
Procedure
Als de gemeenteraad in september akkoord gaat met de voorgestelde
tracékeuze wordt gestart met het definitief ontwerp van de doortrekking van
de Parallelweg naar de Zandzuigerstraat. Hierbij wordt ook een nadere
studie gedaan naar de mogelijkheid de weg over de kabels en leidingenstrook
te leiden. Dit kan resulteren in een meer vloeiend wegverloop en een
gunstiger verkaveling en exploitatie van het bedrijventerrein Ertveld.
Omdat de verlenging van de Parallelweg niet is opgenomen in het geldende bestemmingsplan wordt na de uitwerking van het tracé de Zelfstandige Projectprocedure (ZPP) gestart met als eerste stap het voeren van inspraak aan de hand van een plan met ruimtelijke onderbouwing.