Gemeente 's-Hertogenbosch

10-07-2002

Tracé keuze doortrekking parallelweg naar Zandzuigerstraat

Het college stelt de gemeenteraad na inhoudelijke en procedurele afweging voor om bij de verdere uitwerking van de plannen voor de doortrekking van de Parallelweg over de Dieze te kiezen voor het tracé dat aansluit op de Zandzuigerstraat en zo dicht mogelijk langs het voormalige expeditie knooppunt van de PTT loopt.

In het in 2000 vastgestelde beleidsplan "'s-Hertogenbosch bereikbaar" is de doortrekking van de Parallelweg in noordelijke richting via een brug over de Dieze opgenomen als belangrijk onderdeel van de hoofdinfrastructuur voor het autoverkeer. Met de doortrekking van de Parallelweg wordt in combinatie met de aanleg van de Randweg bereikt dat de binnenstadsring en dan vooral het westelijk deel (de traverse tussen het Heetmanplein en het Brugplein) sterk wordt ontlast. Tevens worden de nieuwe ontwikkelingen in de westelijke spoorzone (onder meer het Paleiskwartier) op een adequate manier in noordelijke richting ontsloten.

Drie varianten

In mei 2000 heeft het college al besloten dat er een brug over de Dieze moet komen om het verkeer goed te kunnen afwikkelen, waarbij het kruisende verkeer van de Oude Engelenseweg en de Veemarktweg onder de verlengde Parallelweg doorgaat en de aansluiting op de Diezekade voor autoverkeer komt te vervallen. Er zijn drie tracévarianten voor de doortrekking van de Parallelweg over de Dieze onderzocht:


- tracé 1 volgt de bestaande Parallelweg zo lang mogelijk en sluit aan op de Zandzuigerstraat ter hoogte van het huidige kruispunt met de Ertveldweg;


- tracé 2 volgt de bestaande Parallelweg, maar ter hoogte van het Veemarktkwartier wordt de weg zo ver mogelijk naar het oosten gesitueerd, waarbij het voormalige expeditie knooppunt van de PTT als oostgrens geldt. Het tracé voert over de huidige parkeerterreinen van dit gebouw. Aansluiting op de Zandzuigerstraat vindt plaats ter hoogte van de Ertveldweg;


- tracé 3 is een variant die zo kort mogelijk ten oosten van het voormalige expeditie knooppunt van de PTT over het spooremplacement loopt en aansluit op de Zandzuigerstraat, waarbij de aansluiting ter hoogte van het bedrijfsverzamelgebouw van Sikkens c.s. wordt gesitueerd.

Afweging

Bij de afweging van de tracés is gekeken naar financiële, verkeerskundige, stedenbouwkundige, milieukundige (leefbaarheids-), bedrijfseconomische, verwervings- en planologisch-juridische aspecten. De gemeenteraad wordt voorgesteld om te kiezen voor variant 2. De totale kosten voor de doortrekking van de Parallelweg worden geraamd op 28 miljoen. Deze kosten zijn inclusief de realisatie van een nieuwe brug over de Dieze en inclusief de herprofilering van het gedeelte van de Parallelweg tussen de Vlijmenseweg en de Paardskerkhofweg.

Het profiel van de toekomstige Parallelweg bestaat uit een basisprofiel van tweemaal één rijbaan met een middenberm en aan één zijde een ventweg of fietspad. In verband met de afwikkeling van het verkeer van en naar de Zandzuigerstraat is voor het gedeelte op Ertveld uitgegaan van een profiel van tweemaal twee rijstroken. In verband met de aanwezigheid van een kabels en leidingenstrook in de Dieze krijgt de weg bij de overbrugging van de Dieze vooralsnog een bochtig verloop.

Het is niet mogelijk gebleken om de aansluiting op de Zandzuigerstraat te realiseren zonder daarbij inbreuk te doen aan de bedrijfsvoering van de bedrijven in het bedrijfsverzamelgebouw van Van den Bouwhuijsen Holding bv. Dit betekent dat het bedrijfsverzamelgebouw dient te worden verworven.

Procedure

Als de gemeenteraad in september akkoord gaat met de voorgestelde tracékeuze wordt gestart met het definitief ontwerp van de doortrekking van de Parallelweg naar de Zandzuigerstraat. Hierbij wordt ook een nadere studie gedaan naar de mogelijkheid de weg over de kabels en leidingenstrook te leiden. Dit kan resulteren in een meer vloeiend wegverloop en een gunstiger verkaveling en exploitatie van het bedrijventerrein Ertveld.

Omdat de verlenging van de Parallelweg niet is opgenomen in het geldende bestemmingsplan wordt na de uitwerking van het tracé de Zelfstandige Projectprocedure (ZPP) gestart met als eerste stap het voeren van inspraak aan de hand van een plan met ruimtelijke onderbouwing.