Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
persbericht
Nummer:
47
Directie:
voorlichting
12-07-2002
Status:
informatie
Dit is een gezamenlijk persbericht van het ministerie van Financiën en
het ministerie van OCenW
Convenant over publiek-private samenwerking bij scholenbouw
ondertekend
De scholengroep Esloo uit Den Haag, de gemeente Den Haag, het
Rijnlands Lyceum uit Wassenaar, de gemeente Wassenaar en de
ministeries van Onderwijs en Financiën starten een pilot
publiek-private samenwerking (PPS) voor de bouw van scholen. Doel van
de pilot is in de praktijk laten zien dat toepassing van PPS bij
scholenbouw werkt en leidt tot een betere prijs-kwaliteitverhouding.
Hierdoor kunnen PPS-vervolgprojecten voor scholenbouw profiteren van
de opgedane ervaring.
In een contract voor publiek-private samenwerking wordt het ontwerp,
de bouw, de financiering, het onderhoud en het facilitair management
van de scholen integraal en voor een lange periode overgedragen aan
een consortium van private partijen. De overheid heeft daarbij de
regie en stelt de voorwaarden op waaronder deze overdracht
plaatsvindt. De private partijen zorgen voor goed gefaciliteerde
onderwijshuisvesting, zodat schoolbestuur en onderwijzend personeel
zich kunnen concentreren op hun kerntaak: de zorg voor goed onderwijs.
De private partij ontvangt een periodieke beschikbaarheidsvergoeding die is gekoppeld aan de beschikbaarheid en kwaliteit van de geleverde diensten (huisvesting en andere contractueel overeengekomen faciliteiten). Met de ondertekening van het convenant start de voorbereiding van de contracten voor de afzonderlijke projecten.
Deze integrale aanpak stelt de private partij in staat een betere
prijs-kwaliteitverhouding te realiseren dan in een gewone relatie
tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Omdat ze de markt goed kennen,
zijn private partijen vaak beter in staat creatieve oplossingen te
bedenken voor een efficiënt en/of alternatief gebruik van het gebouw
en de voorzieningen. Zo kunnen de computers worden gebruikt voor
cursussen in de avonduren en kunnen sportvelden worden verhuurd in het
weekeinde. Bij het ontwerp van het gebouw zal de private partij al
rekening houden met alternatieve aanwending van de faciliteiten en er
bijvoorbeeld voor zorgen dat het gebouw zo wordt ontworpen dat in de
avonduren niet de hele school hoeft te worden verwarmd omdat in een
klein deel ervan cursussen worden verzorgd.
Publiek-private samenwerking kan ook een positief effect hebben op de
schoolomgeving. Zo is er wellicht plaats voor een kinderdagverblijf,
een bibliotheek of een stadskantoor. Ook kan er al bij het ontwerp en
de bouw rekening worden gehouden met een eventuele toekomstige andere
bestemming van het gebouw.
Omdat uitvoering van een PPS-contract de nodige extra voorbereiding
kost, zullen het ministerie van Onderwijs en het ministerie van
Financiën (Kenniscentrum PPS) de beide scholen en gemeentebesturen
hierbij met raad en daad ondersteunen.
Door ondertekening van het convenant verklaren de verschillende
partijen zich bereid om nauw samen te werken in de pilotprojecten,
zodat vervolgens goede standaarden kunnen worden ontwikkeld voor de
introductie van PPS bij scholenbouw en optimale meerwaarde wordt
gecreëerd op het gebied van onderwijsfaciliteiten. In het convenant
staan onder andere afspraken over de projectorganisatie, de
randvoorwaarden waarbinnen partijen deelnemen en de financiële
aspecten van de voorbereiding.
Ministerie van OCenW
Europaweg 4
Postbus 25000
2700 LZ Zoetermeer
T: 079 323 23 23
F: 079 323 23 20
E: info@minocw.nl