AutoRai

11-7-2002

Onderzoek met virtuele, zwangere dummy

Aan boord van moderne autos is vrijwel iedereen verzekerd van veelomvattende veiligheidssystemen. Vrijwel iedereen, behalve het ongeboren kind.

Het is verbazingwekkend hoe weinig hierover nog bekend is. Dat is voor Volvo Car Corporation aanleiding geweest om een nieuwe testpop te ontwerpen, ten behoeve van crashtests in de computer. Een virtuele, zwangere vrouw.

Volgens Camilla Palmertz, biomechanisch ingenieur bij het Volvo Cars Safety Centre, heeft een virtuele testpop grote voordelen ten opzichte van een échte dummy. Het is een sterk punt dat we zowel de moeder als de baby groter of kleiner kunnen maken, al naar gelang het onderzoek dat we willen doen. Tot nu toe was het niet mogelijk om exact te beoordelen wat er tijdens een aanrijding gebeurt met een zwangere vrouw en het ongeboren kind, stelt Palmertz.

De virtuele testdummy is een vrouw in de laatste maanden van haar zwangerschap. Daarvoor is gekozen, omdat in deze zwangerschapsfase de ongeboren baby het grootste risico loopt. De basis van het computermodel was in januari van dit jaar gereed, waarna er in de afgelopen zes maanden veel energie is gestopt in het verfijnen van de virtuele moeder met kind. Nu de dummy klaar is, kan er volgens Camilla Palmertz begonnen worden met aanrijdingssimulaties.

Doel van het onderzoek is uiteraard om te beoordelen in welke mate de zwangere vrouw en haar ongeboren kind worden beschermd door de in de auto aanwezige passieve veiligheidssystemen, zoals de gordel en de airbag. Het computermodel maakt het mogelijk om -tot in het kleinste detail- te zien hoe de autogordel zich beweegt. Tevens kan zichtbaar worden gemaakt hoe het ongeboren kind zich beweegt in de buik van de moeder bij een aanrijding.

Volvo wil de virtuele zwangere vrouw overigens niet alleen gebruiken voor crashtests, maar ook bij de ontwikkeling van gordelsystemen en andere veiligheidsvoorzieningen. Ik ben er zeker van dat er mogelijkheden bestaan voor verbetering van de driepuntsgordel op dit gebied. Die kan zeker comfortabeler worden gemaakt en tegelijkertijd een nóg betere bescherming bieden, zegt Camilla Palmertz.

De juiste wijze
Vandaag de dag vragen volgens Palmertz steeds meer zwangere vrouwen zich af of ze wel een veiligheidsgordel moeten dragen. Dit blijkt onder meer uit een recent biomechanica-onderzoek door de Universiteit van Halmstad in Zweden. Kan die gordel bij een aanrijding geen letsel opleveren voor de ongeboren baby, vraagt men zich af? Onderzoekers erkennen die twijfel, maar zeggen tegelijkertijd dat elke automobilist, zwanger of niet, áltijd de gordel zou moeten dragen. Waarbij het voor vrouwen in verwachting wel belangrijk is dat de gordel op de juiste wijze gedragen wordt. Hij zou tussen de borsten moeten doorlopen, terwijl het onderste gedeelte zo laag mogelijk over de heupen moet vallen. Het heupgedeelte van de gordel mag ook niet omhoog schuiven. Dat zou bij een aanrijding letsel bij de baby kunnen veroorzaken, stelt Palmertz. Bij een aanrijding worden de borstkas en het bekken van de zwangere vrouw op hun plaats gehouden door de gordels, maar de onderbuik is wel degelijk onderhevig aan de krachten die optreden bij een aanrijding.

Dat maakt onze nieuwe dummy zo belangrijk, zegt Camilla Palmertz van het Volvo Car Safety Centre tot slot. We denken bijvoorbeeld dat de schade aan de placenta veroorzaakt wordt door het feit dat een placenta minder veerkrachtig is dan bijvoorbeeld de baarmoeder. Maar zeker weten doen we dat niet. En dus blijven we onderzoek doen naar de beste manier om zowel de zwangere vrouw als haar ongeboren kind optimaal te beschermen.