AutoRai
11-7-2002
Onderzoek met virtuele, zwangere dummy
Aan boord van moderne autos is vrijwel iedereen verzekerd van
veelomvattende veiligheidssystemen. Vrijwel iedereen, behalve het
ongeboren kind.
Het is verbazingwekkend hoe weinig hierover nog bekend is. Dat is voor
Volvo Car Corporation aanleiding geweest om een nieuwe testpop te
ontwerpen, ten behoeve van crashtests in de computer. Een virtuele,
zwangere vrouw.
Volgens Camilla Palmertz, biomechanisch ingenieur bij het Volvo Cars
Safety Centre, heeft een virtuele testpop grote voordelen ten opzichte
van een échte dummy. Het is een sterk punt dat we zowel de moeder als
de baby groter of kleiner kunnen maken, al naar gelang het onderzoek
dat we willen doen. Tot nu toe was het niet mogelijk om exact te
beoordelen wat er tijdens een aanrijding gebeurt met een zwangere
vrouw en het ongeboren kind, stelt Palmertz.
De virtuele testdummy is een vrouw in de laatste maanden van haar
zwangerschap. Daarvoor is gekozen, omdat in deze zwangerschapsfase de
ongeboren baby het grootste risico loopt. De basis van het
computermodel was in januari van dit jaar gereed, waarna er in de
afgelopen zes maanden veel energie is gestopt in het verfijnen van de
virtuele moeder met kind. Nu de dummy klaar is, kan er volgens Camilla
Palmertz begonnen worden met aanrijdingssimulaties.
Doel van het onderzoek is uiteraard om te beoordelen in welke mate de
zwangere vrouw en haar ongeboren kind worden beschermd door de in de
auto aanwezige passieve veiligheidssystemen, zoals de gordel en de
airbag. Het computermodel maakt het mogelijk om -tot in het kleinste
detail- te zien hoe de autogordel zich beweegt. Tevens kan zichtbaar
worden gemaakt hoe het ongeboren kind zich beweegt in de buik van de
moeder bij een aanrijding.
Volvo wil de virtuele zwangere vrouw overigens niet alleen gebruiken
voor crashtests, maar ook bij de ontwikkeling van gordelsystemen en
andere veiligheidsvoorzieningen. Ik ben er zeker van dat er
mogelijkheden bestaan voor verbetering van de driepuntsgordel op dit
gebied. Die kan zeker comfortabeler worden gemaakt en tegelijkertijd
een nóg betere bescherming bieden, zegt Camilla Palmertz.
De juiste wijze
Vandaag de dag vragen volgens Palmertz steeds meer zwangere vrouwen
zich af of ze wel een veiligheidsgordel moeten dragen. Dit blijkt
onder meer uit een recent biomechanica-onderzoek door de Universiteit
van Halmstad in Zweden. Kan die gordel bij een aanrijding geen letsel
opleveren voor de ongeboren baby, vraagt men zich af? Onderzoekers
erkennen die twijfel, maar zeggen tegelijkertijd dat elke
automobilist, zwanger of niet, áltijd de gordel zou moeten dragen.
Waarbij het voor vrouwen in verwachting wel belangrijk is dat de
gordel op de juiste wijze gedragen wordt. Hij zou tussen de borsten
moeten doorlopen, terwijl het onderste gedeelte zo laag mogelijk over
de heupen moet vallen. Het heupgedeelte van de gordel mag ook niet
omhoog schuiven. Dat zou bij een aanrijding letsel bij de baby kunnen
veroorzaken, stelt Palmertz. Bij een aanrijding worden de borstkas en
het bekken van de zwangere vrouw op hun plaats gehouden door de
gordels, maar de onderbuik is wel degelijk onderhevig aan de krachten
die optreden bij een aanrijding.
Dat maakt onze nieuwe dummy zo belangrijk, zegt Camilla Palmertz van
het Volvo Car Safety Centre tot slot. We denken bijvoorbeeld dat de
schade aan de placenta veroorzaakt wordt door het feit dat een
placenta minder veerkrachtig is dan bijvoorbeeld de baarmoeder. Maar
zeker weten doen we dat niet. En dus blijven we onderzoek doen naar de
beste manier om zowel de zwangere vrouw als haar ongeboren kind
optimaal te beschermen.