Productschap Margarine
Britten krijgen toestemming Europese Commissie voor verlaging accijns biodiesel
De Raad van de Europese Unie heeft het Verenigd Koninkrijk toestemming
gegeven voor het hanteren van een gedifferentieerd accijnsrecht op
biodiesel en gewone diesel die biodiesel bevat. Voor zuivere biodiesel
wordt de accijns 25,82 pence per liter (41,4 eurocent).
De beschikking van de raad met betrekking tot het verzoek van het
Verenigd Koninkrijk dateert van 27 juni jl. maar is gisteren, 10 juli,
officieel gepubliceerd. Het Britse verzoek betreft twee typen
brandstof, namelijk zuivere biodiesel die als motorbrandstof wordt
gebruikt en gewone diesel waaraan maximaal 5 procent biodiesel is
toegevoegd (overeenkomstig norm EN 590).
Het tarief voor zuivere biodiesel, die behalve uit esters van
plantaardige olie ook uit afgewerkte frituurolie kan worden gewonnen,
wordt per liter 20 pence lager vastgesteld dan het tarief voor
ultralaagzwavelige diesel. Dit komt neer op een accijnsrecht van 29,82
pence (41,4 eurocent bij een wisselkoers van 0,624 pond voor één
euro). Het gedifferentieerde tarief wordt van toepassing op zuivere
biodiesel op het tijdstip van productie of invoer. De biodiesel kan
vervolgens worden gebruikt als zuivere brandstof of worden gemengd in
gewone diesel. Bij ingevoerde mengsels wordt het recht proportioneel
berekend aan de hand van de toepasselijke rechten voor de
samenstellende delen. De machtiging van de raad geldt tot en met 31
maart 2007. De regering van Groot-Brittannië en Noord-Ierland moet
jaarlijks de productiekosten van biodiesel onderzoeken om te voorkomen
dat door de accijnsverlaging overcompensatie optreedt. De Europese
Commissie houdt eveneens vrijstellingen en verlagingen in het oog om
verstoring van de concurrentieverhoudingen of de werking van de
interne markt te voorkomen.
Europees Parlement
Het Europees Parlement (EP) heeft vorige week zijn steun uitgesproken
aan de bevordering van biobrandstoffen in het wegtransport. Er was
veel steun voor het voorstel van de Europese Commissie om met ingang
van 2005 2 procent van de totale hoeveelheid verkochte benzine en
dieselolie voor het wegtransport uit biobrandstoffen te laten bestaan,
een percentage dat in de periode 2006-2010 jaarlijks met 0,75 dient
toe te nemen tot 5,75 procent in 2010.
Verrassend was wel dat het EP de percentages een verplichtend karakter
willen geven en geen indicatief karakter. Juist dit laatste had een
compromis met Europese Commissie en EU-lidstaten en daardoor een
snelle besluitvorming in de hand gewerkt. Het is vrijwel zeker dat het
niet al te grote enthousiasme bij de lidstaten mede tot de stevige
stellingname van het EP heeft bijgedragen. De door de Commissie vanaf
2009 voorziene verplichte bijmenging werd door de parlementariërs
overigens wel verworpen.
Het voorstel van de Europese Commissie voor verlaagde accijnstarieven
ten gunste van biobrandstoffen is in elk geval met overgrote
meerderheid in het EP aangenomen. In de wetgevingsresolutie van het EP
wordt de lidstaten zelfs verzocht ruimere mogelijkheden voor detaxatie
te creëren dan door de Europese Commissie zijn voorgesteld. Het
betreft hier met name ruimere mogelijkheden voor de zuivere
biobrandstoffen die worden aangewend als motorbrandstof, waarvoor de
Commissie een maximale accijnsreductie van vijftig procent had
voorgesteld.
Informatie
Nadere informatie over dit onderwerp kunt u verkrijgen bij Frans
Köster, tel. 070-3195118 of koster@mvo.agro.nl, en is uiteraard te
vinden in de rubriek Biobrandstoffen.