Nationaal Instituut voor Gezondheidsbevordering en Ziektepreventie
Persbericht
(embargo tot 11 juli 2002)
Woerden, 10 juli 2002
11 juli: start van jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?'
Alcoholvoorlichting deze zomer gericht op jonge strandbezoekers,
festivalgangers en reizigers
Op 11 juli 2002 gaat de NIGZ-jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?'
van start. De alcoholvoorlichtingscampagne geeft jongeren informatie over
alcohol en nodigt hen uit na te denken over het eigen alcoholgebruik. Het
thema van de campagne is: More drinking, less thinking. Dit jaar ligt het
accent niet alleen op jonge vakantiegangers en recreanten in Nederland, maar
ook op jonge reizigers. Via persoonlijke gesprekken, televisiespotjes, een
'natte krant', een kennistest, een website en diverse andere materialen en
activiteiten wordt contact gezocht met een doelgroep die in deze periode
doorgaans veel alcohol drinkt.
De start van de campagne zal dit jaar plaatsvinden in perscentrum
Nieuwspoort op 11 juli om 10.00 uur. Eerst vind een persconferentie plaats,
waarna een groep van ruim 50 jonge alcoholvoorlichters ('peers') met een
opvallende oldtimer bus van de Haagse Tram Maatschappij naar de Scheveningse
boulevard worden gebracht, om aldaar vanaf 12.00 uur met hun eerste werkdag
te beginnen.
Aan de kust, op de camping, op het festival
In de maanden juli en augustus zullen de peers dagelijks diverse toplocaties
aan de kust bezoeken, om daar in totaal zo'n 20.000 gesprekken te voeren met
jongeren over alcohol en alcoholgebruik. De peers zullen op de stranden, op
campings, op boulevards en in en nabij horecagelegenheden jongeren opzoeken.
De Nederlandse peers worden vergezeld van 16 Duitse collega's van
zusterorganisatie BZgA die vooral de Duitstalige vakantiegangers zullen
aanspreken.
Naast de diverse strandlocaties zullen de peers ook op diverse evenementen
aanwezig zijn, onder andere op Lowlands in Dronten en de Megafestatie in
Utrecht. Eerder waren de peers al op Parkpop Den Haag.Op lokaal niveau zijn
diverse lokale AVP-steunpunten (Alcoholvoorlichting en Preventie) actief,
zoals de dr. Kuno van Dijkstichting (Leeuwarden), de Brijder Stichting
(Alkmaar), Parnassia (Den Haag) en het Zeeuws Consultatiebureau Alcohol en
Drugs (ZCAD).
Mobiele alcoholvoorlichting
Nieuw dit jaar is de alcoholvoorlichting in trein en bus. Deze zomer wordt
met de NS een proefneming voorbereid waarin alcoholvoorlichters worden
ingezet op bepaalde treinverbindingen. In juni zijn de eerste ervaringen
daarmee opgedaan, en momenteel wordt bekeken op welke trajecten de peers
succesvol aan de slag kunnen. Onder andere wordt overwogen om
alcoholvoorlichting te geven in treinen naar en van jongerenfestivals.
Ook zal dit jaar alcoholvoorlichting worden gegeven aan jongeren die in touringcars naar populaire vakantiebestemmingen worden vervoerd. Op het bekende opstappunt bij Hoog Catharijne in Utrecht delen alcoholvoorlichters informatie uit en voeren ze gesprekken met jonge reizigers. Met een aantal busmaatschappijen is afgesproken dat zij tijdens de rit voor de vertoning van de hoofdfilm het videospotje 'More drinking, Less thinking' draaien.
Dit jaar zal het campagnespotje eveneens worden ingezet in het lokale
CNN-network binnen Schiphol, dat de wachtende reizigers 24 per uur per dag
in 80 terminal-wachtruimten voorziet van het wereldnieuws. De verwachting is
dat ongeveer 700.000 Nederlandse jongeren deze uitzendingen zullen zien. Als
het experiment aanslaat, zal worden bekeken of volgend jaar intensievere
alcoholvoorlichting kan worden ingezet op de luchthaven. Het televisiespotje
wordt deze zomer ook uitgezonden door The Box.
Alcoholverwachtingen
De campagne 'Ben jij sterker dan drank?' wordt dit jaar geflankeerd met een
proef rond alcoholverwachtingen van jongeren. De Universiteit van Maastricht
begeleidt een gecontroleerd experiment dat als doel heeft om te onderzoeken
hoe jongeren omgaan met alcoholverwachtingen. Doorgaans hebben jongeren
positieve verwachtingen over het effect van alcoholgebruik, die niet
overeenstemmen met de realiteit. Veel van de positieve effecten die jongeren
toeschrijven aan alcohol, zijn te danken aan de omgeving en niet aan het
gebruik van alcohol zelf. Wanneer het experiment succesvol blijkt, zullen
voorlichtingsactiviteiten rond alcoholverwachtingen worden ontwikkeld.
Internet: 'mixdrankjes-zoekmachine' en de ideale mix
Zoals gebruikelijk zal de jongerencampagne ook dit jaar worden ondersteund
door de website www.benjijsterkerdandrank.nl met onder meer testjes,
ervaringsverhalen van jongeren en mogelijkheid tot het anoniem stellen van
vragen. Nieuw dit jaar op de website zijn het fotoalbum (foto's die de peers
maken van de vakantievierende jongeren) en 3 filmpjes over de werking en
effecten van alcohol op het lichaam. Daarnaast zal tijdens en na de campagne
op de site uitgebreide informatie komen over mixdrankjes, in de special
'Mixed up'. Mixdrankjes zijn populair onder de groep van 15 tot 18-jarige
jongeren. Inmiddels zijn er in Nederland meer dan 200 soorten mixdrankjes te
verkrijgen. Er zijn grote verschillen in alcoholpercentages tussen de
verschillende mixdrankjes. Om jongeren inzicht te geven in de verschillende
percentages en hen te waarschuwen voor ogenschijnlijke 'light' mixjes die in
de praktijk behoorlijk veel alcohol bevatten, kunnen bezoekers van de
website alcoholpercentages en ingrediënten van de verschillende drankjes
opzoeken en vergelijken in de speciaal hiervoor ontwikkelde
mixdrankjes-zoekmachine. Overigens heeft het Centraal Bureau Levensmiddelen
(CBL) de producenten onlangs gewezen op het belang van duidelijke vermelding
van alcoholpercentages op de alcoholproducten.
Ook zal aan het eind van de campagne een wedstrijd worden uitgeschreven rond
het bedenken van een super-alcoholvrije mix: de ideale mix. Deze activiteit
is door een aantal jongeren zelf bedacht.
Het blijkt dat jongeren vooral hechten aan de zoete smaak van mixjes, en het
NIGZ nodigt jongeren daarom uit om recepten te bedenken voor de ideale
alcoholvrije mix. Deze kunnen gemaild worden naar avp@nigz.nl.
Motivatie voor de jongerencampagne
De jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' heeft als hoofddoel kennis
over alcohol bij jongeren te vergroten, jongeren aan te moedigen te praten
over alcohol, en jongeren te laten nadenken over alcohol en hun eigen
drankgebruik. Dit is nodig omdat de trend is dat steeds meer jongeren
grotere hoeveelheden alcohol drinken. Uit NIPO onderzoek in 2001 blijkt dat
nog maar 8 procent van de jongeren van 15 tot 25 jaar geen alcohol drinkt,
in vergelijking met 18 procent in 2000.
Jongeren drinken doorgaans ook veel. 27 Procent van de jonge mannen tussen
18 en 25 jaar drinkt meer dan verantwoord is voor hun gezondheid (meer dan
20 glazen per week). De meeste overmatige drinkers (ruim tweederde) drinken
elke week minstens één keer 10 glazen op een avond. Van alle meisjes en
vrouwen van 18 tot 25 jaar drinkt 11% onverantwoord veel (meer dan 13 glazen
per week). 10 Procent van de jongens en meisjes van 15 tot en met 17 jaar
drinkt doorgaans meer alcohol dan voor een volwassen man of vrouw
verantwoord is.
AANVULLENDE INFORMATIE VOOR DE PERS
Inlichtingen over de campagne
Campagneleider AVP project NIGZ: Ronald Jas 0348 - 437 619, rjas@nigz.nl
Coördinator Jongerencampagne: Jessica Hoek 0348 - 439 855, jhoek@nigz.nl
Video-opnamen NS alcoholvoorlichting en Parkpop
Dit jaar is een videoproductie beschikbaar van het werk van
alcoholvoorlichters op locatie in NS treintraject Leiden - Rotterdam en op
Parkpop Den Haag, getiteld: 'Peers on tour'. Redacties van
televisie-nieuwsrubrieken en andere actualiteitenprogramma's kunnen een
Betacam of VHS-kopie van deze 8 minuten durende impressie verkrijgen voor
rechtenvrije uitzending. Bel daarvoor met het campagnesecretariaat, mevrouw
Van Maanen: 0348 - 437639 of mail een verzoek met adresgegevens aan
dvanmaanen@nigz.nl. Op het uitzenden van (delen van) de band is een embargo
van toepassing tot 11 juli 2002.
Verantwoordelijkheid en financiering
De jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' maakt deel uit van de
landelijke alcoholvoorlichtingscampagne 'DRANK maakt meer kapot dan je lief
is.' Deze campagne wordt vanaf 1996 ontwikkeld en uitgevoerd binnen het
Project Alcoholvoorlichting en Preventie (AVP) van het NIGZ. De campagne
vindt plaats in opdracht van het ministerie van VWS en wordt gefinancierd
door ZonMw. Naast het uitvoeren van de landelijke
alcoholvoorlichtingscampagne, neemt het NIGZ deel aan samenwerkingsverbanden
die tot doel hebben om overmatig alcoholgebruik en alcoholmisbruik door
jongeren te verminderen.