Psycho-medisch centrum Parnassia

Persbericht
---

Den Haag, 10 juli 2002

Promotieteam Parnassia, psycho-medisch centrum vanaf 11 juli op stap voor alcoholcampagne met 'More drinking, less thinking'

De opening van de jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' vindt dezelfde dag plaats om 10.00 uur in perscentrum Nieuwspoort in Den Haag. Vanuit het perscentrum worden ruim 50 jonge alcoholvoorlichters ('peers') met een bijzondere oldtimerbus naar de Scheveningse boulevard gebracht om daar vanaf 12.00 uur hun eerste werkdag te starten. De alcoholvoorlichtingscampagne geeft jongeren informatie over alcohol en nodigt hen uit na te denken over het eigen alcoholgebruik.

Regionale activiteiten
In de maanden juli en augustus zullen de peers dagelijks diverse toplocaties aan de kust bezoeken waar veel vakantievierende jongeren te vinden zijn, met het doel daar in totaal zo'n 20.000 gesprekken te voeren met jongeren over alcohol en alcoholgebruik. Vier van deze peers zullen onder leiding van medewerkers van de afdeling Preventie van Parnassia, psycho-medisch centrum, in de regio Zuid-Holland actief zijn. Zij zullen de stranden en boulevards van Scheveningen en Noordwijk bezoeken. De peers van Zuid-Holland hebben op Parkpop in Den Haag al hun kick-off gehad voor dit jaar.

Alcoholverwachtingen
De campagne 'Ben jij sterker dan drank?' wordt dit jaar geflankeerd door een proef rond alcoholverwachtingen van jongeren. Op 17 juli zal dit experiment voor de regio Zuid-Holland worden uitgevoerd in Scheveningen. De Universiteit van Maastricht begeleidt een gecontroleerd experiment dat als doel heeft te onderzoeken hoe jongeren omgaan met alcoholverwachtingen. Doorgaans hebben jongeren positieve verwachtingen over het effect van alcoholgebruik en stemmen die verwachtingen niet overeen met de realiteit. Veel van de positieve effecten die jongeren toeschrijven aan alcohol zijn te danken aan de omgeving en niet aan het gebruik van alcohol. Wanneer het experiment succesvol blijkt, zullen voorlichtingsactiviteiten rond alcoholverwachtingen mogelijk nadrukkelijker in de jaarlijkse campagne worden opgenomen.

Geen opgeheven vingertje Parnassia vindt deelname aan de campagne erg belangrijk en onderschrijft de positieve manier waarop de jongeren benaderd worden: geen opgeheven vingertje en geen anti-alcoholverhalen. De jongerencampagne heeft als hoofddoel kennis over alcohol bij jongeren te vergroten, jongeren aan te moedigen te praten over alcohol, en jongeren te laten nadenken over alcohol en hun eigen drankgebruik. Dit is nodig omdat de trend is dat steeds meer jongeren grotere hoeveelheden alcohol drinken.

Internet: 'mixdrankjes-zoekmachine' en de ideale mix Ook dit jaar zal de jongerencampagne ondersteund worden door de website www.benjijsterkerdandrank.nl met onder meer testjes, ervaringsverhalen van jongeren en mogelijkheid tot het anoniem stellen van vragen. Nieuw op de website zijn het fotoalbum (foto's die de peers maken van de vakantievierende jongeren) en drie filmpjes over de werking en effecten van alcohol op het lichaam.
---

Noot voor de pers

Bijlage: informatie landelijke campagne Voor meer informatie over de campagneactiviteiten vanuit Parnassia kunt u contact opnemen met de pro- ductgroep Communicatie: 070-391 67 75 of met Pascale Reinerie (Programma Preventie, Verslavingszorg): 070-391 78 40.


---

Persberichten Verslavingszorg Parnassia, psycho-medisch centrum
---