Psycho-medisch centrum Parnassia
Persbericht
---
Den Haag, 10 juli 2002
Promotieteam Parnassia, psycho-medisch centrum vanaf 11 juli op stap voor
alcoholcampagne met 'More drinking, less thinking'
De opening van de jongerencampagne 'Ben jij sterker dan drank?' vindt
dezelfde dag plaats om 10.00 uur in perscentrum Nieuwspoort in Den
Haag. Vanuit het perscentrum worden ruim 50 jonge alcoholvoorlichters
('peers') met een bijzondere oldtimerbus naar de Scheveningse
boulevard gebracht om daar vanaf 12.00 uur hun eerste werkdag te
starten. De alcoholvoorlichtingscampagne geeft jongeren informatie
over alcohol en nodigt hen uit na te denken over het eigen
alcoholgebruik.
Regionale activiteiten
In de maanden juli en augustus zullen de peers dagelijks diverse
toplocaties aan de kust bezoeken waar veel vakantievierende jongeren
te vinden zijn, met het doel daar in totaal zo'n 20.000 gesprekken te
voeren met jongeren over alcohol en alcoholgebruik. Vier van deze
peers zullen onder leiding van medewerkers van de afdeling Preventie
van Parnassia, psycho-medisch centrum, in de regio Zuid-Holland actief
zijn. Zij zullen de stranden en boulevards van Scheveningen en
Noordwijk bezoeken. De peers van Zuid-Holland hebben op Parkpop in Den
Haag al hun kick-off gehad voor dit jaar.
Alcoholverwachtingen
De campagne 'Ben jij sterker dan drank?' wordt dit jaar geflankeerd
door een proef rond alcoholverwachtingen van jongeren. Op 17 juli zal
dit experiment voor de regio Zuid-Holland worden uitgevoerd in
Scheveningen. De Universiteit van Maastricht begeleidt een
gecontroleerd experiment dat als doel heeft te onderzoeken hoe
jongeren omgaan met alcoholverwachtingen. Doorgaans hebben jongeren
positieve verwachtingen over het effect van alcoholgebruik en stemmen
die verwachtingen niet overeen met de realiteit. Veel van de positieve
effecten die jongeren toeschrijven aan alcohol zijn te danken aan de
omgeving en niet aan het gebruik van alcohol. Wanneer het experiment
succesvol blijkt, zullen voorlichtingsactiviteiten rond
alcoholverwachtingen mogelijk nadrukkelijker in de jaarlijkse campagne
worden opgenomen.
Geen opgeheven vingertje
Parnassia vindt deelname aan de campagne erg belangrijk en
onderschrijft de positieve manier waarop de jongeren benaderd worden:
geen opgeheven vingertje en geen anti-alcoholverhalen. De
jongerencampagne heeft als hoofddoel kennis over alcohol bij jongeren
te vergroten, jongeren aan te moedigen te praten over alcohol, en
jongeren te laten nadenken over alcohol en hun eigen drankgebruik. Dit
is nodig omdat de trend is dat steeds meer jongeren grotere
hoeveelheden alcohol drinken.
Internet: 'mixdrankjes-zoekmachine' en de ideale mix
Ook dit jaar zal de jongerencampagne ondersteund worden door de
website www.benjijsterkerdandrank.nl met onder meer testjes,
ervaringsverhalen van jongeren en mogelijkheid tot het anoniem stellen
van vragen. Nieuw op de website zijn het fotoalbum (foto's die de
peers maken van de vakantievierende jongeren) en drie filmpjes over de
werking en effecten van alcohol op het lichaam.
---
Noot voor de pers
Bijlage: informatie landelijke campagne
Voor meer informatie over de campagneactiviteiten vanuit Parnassia
kunt u contact opnemen met de pro-
ductgroep Communicatie: 070-391 67 75 of met Pascale Reinerie
(Programma Preventie, Verslavingszorg): 070-391 78 40.
---
Persberichten Verslavingszorg Parnassia, psycho-medisch centrum
---