Productschap Tuinbouw
Bloemen gunstig voor gemoedstoestand consument
Bloemen hebben een gunstige invloed op de gemoedstoestand van de
consument. In veel Europese landen worden bloemen sterk gekoppeld aan
emoties. Dit blijkt uit onderzoeken van het Productschap Tuinbouw op
verzoek van Bloemenbureau Holland. Hierbij werd gekeken naar de
aankoopbeleving van consumenten in Europa ten aanzien van snijbloemen
en kamerplanten.
Uit het onderzoek komt naar voren dat bloemen en planten niet in alle
landen op dezelfde manier worden beleefd. In Oost-Europa zijn bloemen
een veel sterker luxeproduct dan in het westen; hierbij speelt de
welvaart een grote rol. In het noorden van Europa worden bloemen sterk
geassocieerd met het aanbreken van zonniger, warme tijden. In andere
landen wordt dit verband ook wel gelegd maar is dat niet terug te zien
in het consumentengedrag. In Scandinaviƫ echter lopen de aankopen
terug na het voorjaar.
Enkele veelgenoemde redenen van bloemenaankopen zijn liefde,
vriendschap, verdriet, blijdschap, ziekte en dankbaarheid. De
functies die bloemen kunnen vervullen zijn de verwen- en de
decoratiefunctie terwijl hier voor wat betreft kamerplanten nog de
verzorgfunctie bijkomt. Als alternatieven voor bloemen of planten
worden genoemd eten, drinken, woningdecoratie, persoonlijke verzorging
en overig (zoals rookwaar, waardebonnen etc.).
In veel landen is de kamerplant een wezenlijk onderdeel van het
interieur, sterker nog dan bloemen. Bij planten is men emotioneel
gezien sterk verbonden. Dit heeft veel te maken met de zorgfunctie die
planten hebben. Wat betreft de aankoopcriteria voor zowel bloemen als
planten zijn de verschillen tussen de landen niet erg groot.
Uiterlijke kwaliteit is belangrijk bij de aankoop. Een bloem of plant
moet fris zijn, mooi van kleur en mag geen geel of beschadigd blad
hebben.
Telers en handelaren kunnen het rapport Europa in Beeld
(rapportnummer 2002 66) gratis bestellen bij het Productschap Tuinbouw
onder telefoonnummer 079 347 06 33 of e-mail j.claassen@tuinbouw.nl.