Persberichten - 10/07/2002
Interbrew en Zhujiang Brewery versterken hun strategisch partnership
Interbrew, The Worlds Local Brewer, kondigt vandaag aan dat het een
raamakkoord heeft afgesloten met de Zhujiang brouwerij van Guangdong,
China. Dit raamakkoord legt de basisprincipes vast voor de toekomstige
relatie tussen Interbrew en Zhujiang en versterkt daarbij de
intentieverklaring die op 29 maart 2002 werd ondertekend te Shanghai.
Het raamakkoord werd vandaag ondertekend in de hoofdzetel van
Interbrew te Brussel door Rong Ming YAN, algemeen directeur van
Zhujiang Brewery en Hugo POWELL, CEO van Interbrew. Volgens dit
raamakkoord zal Interbrew aanvankelijk intekenen op 24% van de
aandelen van Zhujiang Brewery, met de bedoeling haar belang verder te
verhogen binnen het kader van de Chinese wetgeving. Het raamakkoord
bevestigt ook dat Interbrew Zhujiangs strategische partner wordt.
Interbrew zal zijn knowhow in de brouwerijsector meebrengen en actief
deelnemen aan het bestuur van de Zhujiang Brewery. Volgens het
raamakkoord dat vandaag werd ondertekend, wordt Interbrew één van de
promotoren voor de omvorming van Zhujiang in een Joint Stock Company,
wat naar verwachting eind september zal plaatsvinden. Dit is een
eerste stap in de beursgang van Zhujiang die gepland is voor 2003.
Zhujiangs bieren zijn verkrijgbaar in meer dan 30 provincies of
autonome regio's in China. Met een marktaandeel van 50% in de
provincie Guangdong en van meer dan 80% in Guangzhou, is Zhujiang de
meest rendabele brouwerij per verkochte hectoliter in China. In 2001
bedroeg het verkoopvolume van de brouwerij 7,5 miljoen hectoliter.
Haar belangrijkste merk is Zhujiang bier. We zijn verheugd dat we een
stap verder zijn in het benadrukken van ons duurzaam partnership met
Zhujiang Brewery. Wij verwachten dat we tegen eind september de
onderhandelingen kunnen afronden en meer details over deze transactie
kunnen communiceren, zei Hugo powell, Chief Executive Officer van
Interbrew, tijdens de ondertekeningsceremonie. Dit zal ons toelaten
waarde te creëren door ons platform uit te breiden naar de meest
veelbelovende biermarkt ter wereld. "We zijn verheugd een nieuwe stap
te zetten op de weg om de Zhujiang Beer Group om te vormen tot een
Joint Stock Company. We verwelkomen Interbrew als strategische
promotor bij Zhujiang, zei Rong Ming YAN, President-General Manager
van de brouwerij Zhujiang. "Dit is een natuurlijke voortzetting van
een relatie die 17 jaar geleden werd begonnen, toen Interbrew haar
knowhow in de brouwerij Zhujiang inbracht. Mijn team kijkt uit naar de
afronding van de onderhandelingen". Interbrew The Worlds Local Brewerã
Interbrew, The Worlds Local Brewer, is de belangrijkste consolidator
in de wereldwijde bierindustrie. De onderneming met hoofdzetel in
België stelt wereldwijd ruim 37.000 mensen tewerk. De strategie van
Interbrew, The Worlds Local Brewerã, bestaat er in, sterke lokale
platformen uit te bouwen in de belangrijkste biermarkten in de wereld.
In de markten waar zij aanwezig is, respecteert Interbrew het lokale
erfgoed en de traditie van de bierindustrie en helpt zij het locale
management bij het verder uitbouwen van hun activiteiten. The Worlds
Local Brewerã strategie is gebaseerd op vier peilers: eerst en vooral
het versterken van de lokale merken (vaak marktleiders), daarna het
introduceren van internationale premium en specialiteitsbieren zoals
Stella Artoisâ, Becksâ, Leffeâ, Hoegaardenâ en Bass Ale. Tenslotte
brengt Interbrew de lokale platformen aanzienlijke best practices bij
en zet zij de groei van de lokale entiteiten kracht bij, zowel
autonoom als door middel van selectieve acquisities. Meer dan 200
bieren van Interbrew worden in meer dan 120 landen verkocht. Verdere
informatie over Interbrew kan geconsulteerd worden op
www.interbrew.com
Bron: Interbrew
Provider: Euronext Brussels