Verbond van Verzekeraars
Publiekscampagne financiële bijsluiter
De Autoriteit Financiële Markten (Autoriteit-FM) is op 1 juli een
publiciteitscampagne begonnen rondom de financiële bijsluiter. Vanaf
die datum zijn instellingen wettelijk verplicht om bij financieel
complexe producten een bijsluiter beschikbaar te stellen. De campagne
Voor alle duidelijkheid: de financiële bijsluiter komt op televisie,
radio, in landelijke dagbladen, huis-aan-huis-bladen, op abris en op
internet.
De Autoriteit-FM, die toezichthouder is op de financiële bijsluiter,
is een campagne begonnen om de bijsluiter bekend te maken bij de
Nederlandse bevolking. Naast de tv- en radiocommercials en
advertenties in bladen, brengt de toezichthouder ook een
publieksfolder uit, die vanaf 12 augustus bij postkantoren in
Nederland verkrijgbaar is. Verder is sinds 1 juli een speciale website
geopend (www.definancielebijsluiter.nl), die de consument informatie
geeft over de inhoud, het doel en de waarom-vraag van de financiële
bijsluiter.
Ondanks de tegenstrijdige berichten in de media, is de financiële
bijsluiter bij de overgrote meerderheid van verzekeraars succesvol van
start gegaan. Voor verzekeringsproducten vallen
beleggingsverzekeringen onder de definitie van een complex financieel
product, daarnaast zijn ook levensverzekeringen bijsluiterplichtig.
Op vrijdag 28 juni is de definitieve regelgeving voor de financiële
bijsluiter gepubliceerd in de Staatscourant. De regelgeving is ten
opzichte van de conceptregeling van december 2001 op diverse punten
verduidelijkt. Daarnaast is de toelichting uitgebreid. Inhoudelijk is
de regelgeving nauwelijks gewijzigd. Daar waar dit wel het geval is,
heeft de toezichthouder toegezegd dat aanbieders ruim de tijd krijgen
om dit in de nabije toekomst aan te passen. De Nadere regeling
financiële bijsluiter 2002 is te vinden op de website van de
Autoriteit Financiële Markten (www.autoriteit-fm.nl).
Bondig, juli 2002