OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
Benoeming hoogleraar
Nieuwe leerstoel Afstandsonderwijs ten behoeve van de opleiding tot
leraar
Per 1 juli is dr. P.J.J. (Sjef) Stijnen benoemd tot hoogleraar met als
leerstoel Afstandsonderwijs ten behoeve van de opleiding tot leraar.
Het instellen van deze nieuwe leerstoel is een direct gevolg van de
uitbreiding van de taakstelling van de Open Universiteit Nederland.
Per 1 januari 2002 heeft de Open Universiteit van de minister van
OCenW de opdracht gekregen een programma te ontwikkelen voor
afstandsonderwijs voor met name zij-instromers in het beroep van
leraar. De Open Universiteit wil deze opdracht in nauwe samenwerking
met de lerarenopleidingen uitvoeren. Het grote maatschappelijke belang
van de nieuwe taak en de omvang van deze specifieke opdracht, heeft de
Open Universiteit doen besluiten een onderwijsleerstoel
lerarenopleiding in te stellen voor de duur van vijf jaar.
De leerstoel richt zich met name op onderwijs en begeleiding van leraren in opleiding in de meest ruime zin. Het gaat daarbij om een optimale mix van inhouden en leeromgevingen die de Open Universiteit te bieden heeft in het kader van zij-instroom en meer in het algemeen van het verzorgen van op competentieontwikkeling gerichte flexibele trajecten. Het onderwijskundig onderzoek behorend bij de leerstoel zal een sterk toepassingsgericht en integratief karakter hebben.
Prof. dr. P.J.J. Stijnen (Stein, 1942) studeerde onderwijskundig
onderzoek aan de Katholieke Universiteit Nijmegen en de Katholieke
Universiteit Leuven en promoveerde in 1981 op Dialect als
onderwijsprobleem. Een sociolinguĂŻstisch-onderwijskundig onderzoek
naar problemen van dialectsprekende kinderen in het basisonderwijs.
Hij was als onderwijsresearcher ruim tien jaar werkzaam bij de KUN en
was daarna als vakgroepleider deeltijdopleiding pedagogiek verbonden
aan Fontys. Sinds 1985 werkt hij bij de Open Universiteit
achtereenvolgens in de functie van universitair hoofddocent
onderwijskunde, voorzitter-decaan Cultuurwetenschappen en
onderwijsdecaan a.i. Onderwijskunde. Sjef Stijnen publiceerde op het
terrein van toetsontwikkeling, taalvariatie en schoolsucces,
tweetaligheid en onderwijs, schoolloopbanen, etnische minderheden,
schoolmanagement en -organisatie, intercultureel management,
transformatie van onderwijs, evaluatie-onderzoek, onderwijsbestel en
onderwijsvernieuwing.