Gemeente Soest
Bijdragen Stichting Coördinatie Kermissen
Een groot deel van de opbrengst van de jaarlijkse kermissen wordt
gebruikt ter ondersteuning van maatschappelijke en culturele
instellingen en groepen middels een kleine financiële bijdrage (
100,00 à 150,00). De verdeling vindt voornamelijk plaats onder de niet
gesubsidieerde instellingen en groepen en heeft een incidenteel
karakter.
Aanvragen kunnen worden ingediend vóór 1 september a.s. bij de
Stichting Coördinatie Kermissen, Postbus 2000, 3760 CA Soest.
---
Voorlopig geen praktijkproef éénrichtingverkeer Van Weedestraat
In het Raadsprogramma 2002-2006 staat onder punt 15 vermeld dat na realisatie van de Beek en Daalselaan als proef eenrichtingverkeer wordt ingevoerd in het deel Van Weedestraat gelegen tussen de rotonde Burgemeester Grothestraat en de aansluiting Stadhouderslaan. De resultaten van die proef worden betrokken bij de besluitvorming over de actualisering van de notitie hoofdwegenstructuur.
In de afgelopen periode heeft het college van burgemeester en
wethouders zich beraden op welke wijze aan dit onderdeel van het
raadsprogramma uitvoering kan worden gegeven. Belangrijk daarbij is
het besef dat de proef van voldoende kwaliteit moet zijn om de
resultaten op verantwoorde wijze mee te nemen bij de actualisatie van
de hoofdwegenstructuur. Daarbij speelt niet alleen de uitvoering van
de proef een rol, maar ook de criteria om na beëindiging tot een
beoordeling te kunnen komen.
Over deze aspecten zijn onlangs gedachten gewisseld tijdens het
reguliere overleg met de vertegenwoordiging van het MKB. Het MKB vindt
dat een proef met eenrichtingverkeer in een deel van de Van
Weedestraat niet bij voorbaat hoeft worden afgewezen, maar dat de
randvoorwaarden, met name met betrekking tot tijdsduur en periode,
verre van ideaal zijn om van een goede proef te kunnen spreken.
Daarbij werd niet alleen gewezen op de betrekkelijk nieuwe Beek en
Daalselaan, waarvan de effecten nog helemaal niet bekend zijn. Ook
vindt men een proef met een effectieve tijdsduur van twee maanden
gedurende één bepaalde periode van het jaar niet acceptabel als basis
voor een besluit inzake het wel of niet invoeren van
éénrichtingverkeer in de Van Weedestraat. Verder onderschreef men de
noodzaak vooraf beoordelingscriteria vast te leggen.
Het is van het grootste belang dat, gelet op de korte tijd die rest
tot aan het moment van evaluatie, de procedures die doorlopen dienen
te worden om te komen tot daadwerkelijke uitvoering zo kort mogelijk
te houden. Indien niet met alle belanghebbenden voldoende
overeenstemming is over het houden van de proef zullen
bezwaarprocedures e.e.a. zo ver vertragen dat de resultaten niet meer
kunnen worden meegenomen bij de actualisatie van de notitie
hoofdwegenstructuur.
Gelet op bovenstaande besloot het college de proef in eerste instantie
op andere wijze te laten plaatsvinden. Binnen het project actualisatie
hoofdwegenstructuur wordt gebruik gemaakt van een verkeersmodel. Het
doel daarvan is na te gaan welke effecten de verschillende te
ontwikkelen scenario's hebben op de intensiteiten op de
hoofdwegenstructuur. Met dit verkeersmodel kan ook het
eenrichtingverkeer in de Van Weedestraat worden gesimuleerd. Als
uitkomst krijgt men een overzicht van de wijziging van de
intensiteiten in de Van Weedestraat en de omliggende straten. Met
behulp van andere kengetallen kan men dan een voorspelling doen over
de effecten op het verblijfsklimaat. Op dit moment is het nog niet
bekend welke scenario's voor de hoofdwegenstructuur worden ontwikkeld.
Het is echter voorstelbaar dat de effecten van éénrichtingverkeer in
de Van Weedstraat bij de verschillende scenario's anders uitpakken.
Juist het gebruikmaken van een verkeersmodel geeft ruime mogelijkheden
al deze effecten te verkennen.
Nadat in april volgend jaar besluitvorming over de actualisatie
hoofdwegenstructuur heeft plaatsgevonden, kan worden overgaan tot een
echte praktijkproef. Daarbij kunnen ten aanzien van de
verkeersaspecten geen verrassingen meer plaatsvinden. Eventuele
bezwaren kunnen dus gefundeerd worden weerlegd. Alle aandacht kan dan
juist uitgaan naar het uitwerken van maatregelen die direct het
verblijfsklimaat in de Van Weedestraat beïnvloeden.
---