Katholieke Universiteit Nijmegen
Samenwerking met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Start on line schrijfcentrum voor training schrijfvaardigheid
Studenten van de Katholieke Universiteit en de Hogeschool van Arnhem
en Nijmegen krijgen met ingang van het nieuwe collegejaar de
mogelijkheid om hun schrijfvaardigheden in vijf talen te trainen in
het on-line schrijfcentrum Word Wide Writing. Dat centrum is
ontwikkeld door de Letterenfaculteit van de KU Nijmegen en de
Economische en Educatieve faculteit van de Hogeschool van Arnhem en
Nijmegen. Het project werd mede gefinancierd door SURF, de
samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek op het
gebied van netwerkdienstverlening en informatie- en
communicatietechnologie.
Met behulp van World Wide Writing kunnen studenten academische en
zakelijke schrijfvaardigheid ontwikkelen in vijf talen: Nederlands,
Engels, Spaans, Duits en Frans. Het is uitdrukkelijk geen
taalleerprogramma, de nadruk ligt op verbetering van de
schrijfvaardigheid.
Primair gaat het om studenten te laten samenwerken bij het produceren
van (academische) teksten, maar het virtuele schrijflab kan ook
individueel gebruikt worden. Zo kunnen studenten die aan een scriptie
werken, gebruik maken van onderdelen van de programmatuur. Ook kan men
vanuit het schrijfcentrum op eenvoudige wijze samenwerken met
studenten in het buitenland.
Onderlinge samenwerking en nadruk op het schrijfproces
Het blijkt dat men bij schrijfvaardigheid maximale leereffecten kan
bereiken als in de feedback de nadruk meer ligt op het schrijfproces
en minder op het product. Schrijvers die worden aangezet tot zelf
nadenken over andere mogelijkheden en vervolgens gaan herschrijven,
trainen hun schrijfvaardigheid beter.
Samenwerking waarbij studenten beurtelings de rol van schrijver en
coach innemen, reacties in de vorm van open vragen en commentaar op
conceptteksten stimuleren de schrijvers tot nadenken over wat zij met
de tekst willen bereiken, wat behoeften en kennis zijn van de lezer en
welke rol zij willen innemen als schrijver. Door deze samenwerking en
het gemeenschappelijke proces van opdrachtverheldering, analyse,
planning, feedback, discussies, tekstrevisies, ontstaat een belangrijk
leereffect. Zo leert een student inzien dat hij vaak onduidelijk
formuleert doordat hij in allerlei contexten vasthoudt aan één en
dezelfde schrijversrol, bijvoorbeeld een stijl die past bij een
informele correspondentie. Pas als dit inzicht er is, kan er iets
veranderen. Krijgt de student echter alleen feedback op grammaticale
of structurele fouten, dan zal de schrijfvaardigheid uiteindelijk niet
echt verbeteren.
Hulpprogramma´s
In het on-line schrijfcentrum hebben gebruikers een aantal programma's
voor verbetering van schrijfvaardigheid altijd en op elke plaats onder
handbereik.
. Textpert, een standaard feedbackbestand in vijf talen om feedback
toe te voegen aan een Wordtekst.
. Schrijfhulp geeft tips, adviezen, checklists en
literatuurverwijzingen, ter ondersteuning van het schrijfproces.
. Genre-informatie geeft voorbeeldteksten van verschillende
tekstgenres met de belangrijkste conventies per genre in de
betreffende taal.
. In de Schrijfmarkt kunnen gebruikers opdrachten, teksten en gegevens
uitwisselen, discussies voeren, vragen stellen. De Schijfmarkt maakt
gebruik van onder andere de email-, discussie- en chatfaciliteiten van
het digitale leerplatform Blackboard.
Onderdelen van het programma zijn ook off-line beschikbaar.
Waar is World Wide Writing te vinden?
Het on-line schrijfcentrum World Wide Writing is te vinden op:
www.worldwidewriting.com
World Wide Writing kan steeds verder ontwikkeld worden, bijvoorbeeld
met uitbreiding van de bestaande inhoud (voorbeelden van commentaar of
gesprekken), ook kunnen er nieuwe talen worden toegevoegd. De
ontwikkelaars hopen voor elke taal een redactie te kunnen aanstellen.
Nijmeegs Academisch Schrijfcentrum
Er ligt een voorstel voor onderzoek naar de mogelijkheden voor de
oprichting van een Nijmeegs Academisch Schrijfcentrum (NASC). Dit naar
het voorbeeld van de Academic Writing Centers aan gerenommeerde
Amerikaanse universiteiten en het US Skryfsentrum aan de Universiteit
van Stellenbosch, Zuid-Afrika.
Meer informatie over World Wide Writing:
Ingrid Stassen (projectleider) i.stassen@let.kun.nl (wegens vakantie
niet bereikbaar van 15 juli tot 20 augustus)
9-7-2002
* achtergrondinformatie