Katholieke Universiteit Nijmegen

Samenwerking met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Start on line schrijfcentrum voor training schrijfvaardigheid

Studenten van de Katholieke Universiteit en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen krijgen met ingang van het nieuwe collegejaar de mogelijkheid om hun schrijfvaardigheden in vijf talen te trainen in het on-line schrijfcentrum Word Wide Writing. Dat centrum is ontwikkeld door de Letterenfaculteit van de KU Nijmegen en de Economische en Educatieve faculteit van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Het project werd mede gefinancierd door SURF, de samenwerkingsorganisatie van het hoger onderwijs en onderzoek op het gebied van netwerkdienstverlening en informatie- en communicatietechnologie.

Met behulp van World Wide Writing kunnen studenten academische en zakelijke schrijfvaardigheid ontwikkelen in vijf talen: Nederlands, Engels, Spaans, Duits en Frans. Het is uitdrukkelijk geen taalleerprogramma, de nadruk ligt op verbetering van de schrijfvaardigheid.
Primair gaat het om studenten te laten samenwerken bij het produceren van (academische) teksten, maar het virtuele schrijflab kan ook individueel gebruikt worden. Zo kunnen studenten die aan een scriptie werken, gebruik maken van onderdelen van de programmatuur. Ook kan men vanuit het schrijfcentrum op eenvoudige wijze samenwerken met studenten in het buitenland.

Onderlinge samenwerking en nadruk op het schrijfproces Het blijkt dat men bij schrijfvaardigheid maximale leereffecten kan bereiken als in de feedback de nadruk meer ligt op het schrijfproces en minder op het product. Schrijvers die worden aangezet tot zelf nadenken over andere mogelijkheden en vervolgens gaan herschrijven, trainen hun schrijfvaardigheid beter.
Samenwerking waarbij studenten beurtelings de rol van schrijver en coach innemen, reacties in de vorm van open vragen en commentaar op conceptteksten stimuleren de schrijvers tot nadenken over wat zij met de tekst willen bereiken, wat behoeften en kennis zijn van de lezer en welke rol zij willen innemen als schrijver. Door deze samenwerking en het gemeenschappelijke proces van opdrachtverheldering, analyse, planning, feedback, discussies, tekstrevisies, ontstaat een belangrijk leereffect. Zo leert een student inzien dat hij vaak onduidelijk formuleert doordat hij in allerlei contexten vasthoudt aan één en dezelfde schrijversrol, bijvoorbeeld een stijl die past bij een informele correspondentie. Pas als dit inzicht er is, kan er iets veranderen. Krijgt de student echter alleen feedback op grammaticale of structurele fouten, dan zal de schrijfvaardigheid uiteindelijk niet echt verbeteren.

Hulpprogramma´s
In het on-line schrijfcentrum hebben gebruikers een aantal programma's voor verbetering van schrijfvaardigheid altijd en op elke plaats onder handbereik.
. Textpert, een standaard feedbackbestand in vijf talen om feedback toe te voegen aan een Wordtekst.
. Schrijfhulp geeft tips, adviezen, checklists en literatuurverwijzingen, ter ondersteuning van het schrijfproces. . Genre-informatie geeft voorbeeldteksten van verschillende tekstgenres met de belangrijkste conventies per genre in de betreffende taal.
. In de Schrijfmarkt kunnen gebruikers opdrachten, teksten en gegevens uitwisselen, discussies voeren, vragen stellen. De Schijfmarkt maakt gebruik van onder andere de email-, discussie- en chatfaciliteiten van het digitale leerplatform Blackboard.
Onderdelen van het programma zijn ook off-line beschikbaar.

Waar is World Wide Writing te vinden?
Het on-line schrijfcentrum World Wide Writing is te vinden op: www.worldwidewriting.com
World Wide Writing kan steeds verder ontwikkeld worden, bijvoorbeeld met uitbreiding van de bestaande inhoud (voorbeelden van commentaar of gesprekken), ook kunnen er nieuwe talen worden toegevoegd. De ontwikkelaars hopen voor elke taal een redactie te kunnen aanstellen.

Nijmeegs Academisch Schrijfcentrum
Er ligt een voorstel voor onderzoek naar de mogelijkheden voor de oprichting van een Nijmeegs Academisch Schrijfcentrum (NASC). Dit naar het voorbeeld van de Academic Writing Centers aan gerenommeerde Amerikaanse universiteiten en het US Skryfsentrum aan de Universiteit van Stellenbosch, Zuid-Afrika.

Meer informatie over World Wide Writing:
Ingrid Stassen (projectleider) i.stassen@let.kun.nl (wegens vakantie niet bereikbaar van 15 juli tot 20 augustus)
9-7-2002


* achtergrondinformatie