Arcares
Cliënt vraagt informatie en invloed
reactie Arcares op kwaliteitsonderzoek cliënten
De cliënt vraagt vooral meer informatie en meer invloed. Dat leidt
Arcares af uit de resultaten van het kwaliteitsonderzoek dat door de
stichting Cliënt en Kwaliteit is gehouden onder cliënten van verpleeg-
en verzorgingshuizen. De uitkomsten van het onderzoek door de
stichting Cliënt en Kwaliteit dragen ertoe bij dat de stem van de
cliënt meer bepalend wordt.
Het is duidelijk dat er meer tijd moet komen voor persoonlijke
aandacht. Arcares, de brancheorganisatie van verpleeg- en
verzorgingshuizen vraagt daarvoor aan het nieuwe kabinet 15
zorgminuten per cliënt extra. Arcares distantieert zich van de teneur
van de berichtgeving in De Telegraaf van 9 juli 2002. Die is niet
gebaseerd op de uitkomsten van het onderzoek.
Cliënten vinden het, leidt Arcares uit het onderzoek af, heel
belangrijk goed geïnformeerd te worden over keuzes die mogelijk zijn.
Zij willen zo veel mogelijk zelf beslissen over zaken die hen aangaan.
Het zorgplan is daarvoor het geëigende instrument: afspraken over de
zorg en over de dienstverlening worden daarin vastgelegd. De
gesprekken over het zorgplan moeten nog beter worden benut om de
wensen van cliënten tot hun recht te laten komen.
Arcares vindt het positief, dat de stichting Cliënt en Kwaliteit de kwaliteit van terminale zorg apart heeft onderzocht. De uitkomsten op dit punt tonen aan dat het bieden van terminale zorg een kerntaak is geworden van verpleeg- en verzorgingshuizen, en daar ook goed in zijn.
Dat cliëntenonderzoek plaatsvindt is zeer nuttig. De onderzoeksmethode
van de stichting Cliënt en Kwaliteit wordt door Arcares gebruikt in de
sectorbrede benchmark die in voorbereiding is.
Datum: 10/07/2002