AutoRai
10-7-2002
Een sportieve nieuwe dimensie in het luxesegment
De nieuwe Audi A8 staat op het punt zijn entree te maken: met
overtuigende rijeigenschappen, revolutionaire technologie en
exclusieve design en uitrusting zet hij nieuwe sportieve maatstaven in
het luxesegment.
Vier aspecten kregen tijdens de ontwikkelingsfase van de nieuwe Audi
A8 de hoogste prioriteit: design, gewicht, dynamiek en elektronica.
Vier aspecten die allemaal één enkel idee als uitgangspunt hebben:
gemak. Met andere woorden, een ongecompliceerd design, moeiteloze
acceleratie, plezierig weggedrag de bestuurder van een A8 merkt niet
dat hij met een grote limousine is en ten slotte bedieningsgemak.
Het ontwerp onderstreept het unieke karakter van de nieuwe A8. Zijn
lijnenspel is zorgvuldig gekozen, met grote, opvallend gewelfde
vlakken. Het profiel met de lage neus, korte overhang voor en achter
en markante achterzijde geeft duidelijk uiting aan zijn dynamische
capaciteiten.
Twee krachtige, energieke V8-motoren, een 4,2-liter versie met een
vermogen van 246 kW (335 pk) en een 3,7 liter die goed is voor 206 kW
(280 pk), staan ten tijde van de marktintroductie (eind 2002) ter
beschikking. Een nieuw kenmerk in de A8 is de 6-traps automatische
transmissie met tiptronic-bediening die een optimale overgang tussen
de verschillende versnellingen waarborgt. Ook is het mogelijk om met
behulp van schakelhendels aan het stuur te schakelen; de ergonomische
voordelen van dit concept werden reeds aangetoond in de Audi R8,
winnaar van de 24 Uren van Le Mans.
In combinatie met het lage gewicht van de aluminium carrosserie, die
volgens het Audi Space Frame (ASF) principe is gebouwd, zorgen de
krachtbron en transmissie voor uitstekende prestaties en een
voorbeeldig brandstofverbruik. De quattro® permanente
vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het motorvermogen op
voortreffelijke wijze op de weg wordt overgebracht.
De nieuwe A8 is standaard voorzien van een luchtgeveerde aluminium
wielophanging. Deze biedt onder alle omstandigheden de beste
wegligging. Met behulp van de continu variabele afstelling van de
dempers, gaat de adaptive air suspension carrosseriebewegingen tegen,
wat tevens de wegligging en het rijcomfort ten goede komt. De
bestuurder kan uit drie instellingen kiezen om de
ophangingskarakteristiek te variëren van zeer sportief tot
ultra-comfortabel.
Bij adaptive air suspension is elk wiel aan een luchtgeveerde unit
bevestigd. Door de luchtmassa in de veerpoot te veranderen, wijzigt de
stugheid van de veer of het niveau van de auto. Onder het rijden
herkent het systeem aan de hand van carrosserie- en assensoren de
actuele rijomstandigheden. Als de rijdynamiek daarom vraagt,
bijvoorbeeld bij een onverwachte uitwijkmanoeuvre, verandert de
demping meteen naar hard. De voordelen zijn duidelijk merkbaar,
bijvoorbeeld in de eerste bocht die de bestuurder aansnijdt:
carrosseriebewegingen (overhellen, duiken) blijven vrijwel achterwege.
De veerwegen zijn altijd optimaal. Met deze nieuwe wielophanging
worden ook oneven wegdekken voor het gevoel helemaal vlak.
De adaptive air suspension werkt volledig automatisch, maar men kan de
instellingen ervan ook zelf beïnvloeden. Voor extra veel rijplezier
beschikt de nieuwe Audi A8 over vier verschillende voorkeuzes. Deze
zijn in te stellen in MMI, de Multi Media Interface. De standen
automatic en comfort leggen de nadruk op comfort, terwijl dynamic
juist in een sportieve bui van pas komt. De vierde stand is om de
bodemvrijheid te vergroten, zodat de Audi A8 bijvoorbeeld een hoge
stoeprand op kan rijden.
De automatische niveauregeling zorgt er onafhankelijk van de belading
voor dat de auto altijd dezelfde positie ten opzichte van het wegdek
behoudt. Bij snelheden boven de 120 km/h komt de auto automatisch
dichter bij het wegdek te liggen. Het verlaagde zwaartepunt verbetert
de wegligging en de lagere luchtweerstand heeft een gunstige invloed
op het verbruik.
Er zal tevens een meeruitvoering verkrijgbaar zijn: de Audi A8 met
adaptive air suspension sport. Dat is het eerste model met
sportonderstel op basis van luchtvering. Een andere innovatie in de
nieuwe Audi A8 is adaptive light. Dit is een nieuw type verlichting
dat sterk opzij schijnt. Adaptive light schakelt automatisch in vanaf
een bepaalde verdraaiing van het stuurwiel. Hierdoor ziet de
bestuurder bij afslaan in het donker eerder wat er op hem afkomt.
De A8 is een rijdersauto, maar niet alleen vanwege zijn uitstekende
rijeigenschappen. Zo is het interieur voorzien van de Multi Media
Interface (MMI). Dat is een geheel nieuw interactief systeem waarmee
de bestuurder instellingen van de auto en communicatiesystemen kan
vastleggen.
Het informatie- en communicatie-aanbod in een limousine beperkt zich
niet meer tot radio, navigatie en telefoon. Daarom is het bijzonder
belangrijk dat dergelijke functies zo gebruiksvriendelijk mogelijk
zijn. Met dit geïntegreerde bedieningsconcept kan een omvangrijk scala
aan systemen volgens dezelfde menustructuur worden bediend. Dat is
overzichtelijk, comfortabel en snel te begrijpen. MMI bestaat uit twee
delen: de MMI-terminal in de middenconsole (voor de bediening) en het
MMI-display in het dashboard. Dit 7-inch kleurendisplay is
wegklapbaar.
De MMI-terminal is centraal in de middenconsole aangebracht en vanuit
elke zitpositie bedienbaar. De belangrijkste hoofdmenus zijn direct
met de functietoetsen oproepbaar:
* Entertainment (radio, cd, tv)
* Communicatie (telefoon)
* Informatie (navigatie en verkeersinformatie)
* Bediening (voertuiginstellingen en basisinstelling van de
infotainment-componenten)
Ook zijn voorganger, waarvan er meer dan 100.000 werden gebouwd, was
een perfecte rijdersauto. Bij zijn introductie in 1994 was de A8 de
eerste in serie gebouwde limousine met een aluminium carrosserie. De
auto werd de belichaming van een geheel nieuwe benadering in het
luxesegment. Het lage gewicht van het Audi Space Frame (ASF) had niet
alleen een positieve invloed op de rijeigenschappen, maar bracht
tevens een halt aan de tendens van toenemende rijklaargewichten.
Tegelijkertijd zette Audi dankzij quattro permanente
vierwielaandrijving nieuwe maatstaven in het luxesegment op het gebied
van wegligging.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe A8 is de lat nog hoger gelegd dan
bij zijn voorganger. De nieuwe A8 borduurt duidelijk voort op de
sterke punten van het voorgaande model en overtreft deze zelfs op
punten waarin die generatie al uitblonk.
De nieuwe Audi A8 wordt eind 2002 in Nederland verwacht. Prijzen zijn
nog niet bekend.
In het kort:
De nieuwe Audi A8
Standaarduitvoering:
* Krachtig, dynamisch carrosserie-ontwerp en op de bestuurder
gericht interieur met een sportieve en tevens luxueuze flair
* Bij de introductie leverbaar met twee krachtige V8-motoren:
4.2 quattro: vermogen: 246 kW (335 pk) bij 6.500 tpm; koppel: 430
Nm bij 3.500 tpm. Topsnelheid: 250 km/h. Acceleratie 0-100 km/h:
6,3 seconden
3.7 quattro: vermogen: 206 kW (280 pk) bij 6.500 tpm; koppel: 360
Nm bij 3.750 tpm. Topsnelheid: 250 km/h. Acceleratie 0-100 km/h:
7,3 seconden
* 6-traps tiptronic met Dynamic Shift programma en Sport programma -
quattro® permanente vierwielaandrijving
* Aluminium onderstel met viermaal geleide-as vóór en trapezium
draagarmen achter
* adaptive air suspension luchtvering met continu variabele
demperafstelling. Keuze uit drie standen voor onafhankelijke
veer/demperafstelling resulteert in optimale rijkarakteristiek en
hoogwaardig comfort; met een niveauregeling voor extra
bodemvrijheid
* Nieuwe high-performance reminstallatie met elektromechanische
parkeerrem
* Nieuwe ASF aluminium carrosserie is 60 procent stijver
* Verbeterde veiligheidstechnologie met tweetraps airbags voor
bestuurder en voorpassagier en standaard Audi sideguard
hoofdairbags. Actieve hoofdsteunen op de voorstoelen.
* MMI Multi Media Interface met logische bedieningsprincipes
Meeruitvoering:
* adaptive air suspension sport, een sportieve ophanging, eveneens
met drie standen, voor een sportieve ophangingskarakteristiek naar
voorkeur van de bestuurder, plus een niveauregeling
* Automatische bandenspanningscontrole
* Adaptive light, innovatieve verlichting die sterk opzij schijnt,
waardoor in het donker bij het insturen van een bocht meteen is te
zien wat op de bestuurder afkomt
* Adaptive cruise control, radarondersteunde afstandsregeling
* Advanced key toegang- en autorisatiesysteem
* One-touch geheugen voor instellingen van bestuurder