AutoRai
10-7-2002
Sterke groei PSA Peugeot Citroën in eerste helft 2002
De verkoopcijfers over het eerste half jaar tonen aan dat PSA Peugeot
Citroën uitstekende resultaten heeft geboekt. De totale afzet steeg
ten opzichte van de eerste zes maanden van 2001 met 3,4% tot 1.657.000
auto's (1.001.000 Peugeots, 656.000 Citroëns).
De verkoopstijging van Peugeot en Citroën in ons land was nog
indrukwekkender: samen verkochten beide merken tot 1 juli bijna 11%
meer personen-autos dan in dezelfde periode vorig jaar.
De resultaten over de eerste helft van 2002 geven PSA Peugeot Citroën
het vertrouwen dat zij voor het gehele jaar zullen uitkomen op
3.250.000 verkochte exemplaren. In West-Europa steeg het aantal
geregistreerde Peugeots en Citroëns in de eerste zes maanden met 1,5%,
terwijl de totale markt voor personenautos en lichte bedrijfswagens
met 4,7% daalde. Met 1.340.000 verkochte autos (Peugeot: 775.000,
Citroën: 565.000) groeide het marktaandeel van PSA Peugeot Citroën op
de West-Europese markt in deze periode van 14,5% naar 15,5%, waarmee
de op een na grootste auto-mobielproducent van Europa de positie
verder versterkt.
Bijna 11% meer registraties in Nederland
Ook de Nederlandse markt heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan
de resultaten van de automobieldivisie van PSA. De verkoopstijging bij
de personenautos van beide merken over de eerste zes maanden van dit
jaar bedraagt bijna 11%. Voor Peugeot bedraagt de stijging van het
markt-aandeel in de personenwagenmarkt ruim 12%. Tot 1 juli 2002 zijn
er in ons land 28.058 Peugeot personenautos geregistreerd, wat zorgt
voor een marktaandeel van 9,6%, terwijl er in deze periode 14.923
nieuwe personenautos van Citroën op kenteken zijn gezet. Hierdoor
steeg het marktaandeel van Citroën van bijna 3,9% in 2001 naar 5,1% in
2002, een stijging van 33%. Deze cijfers zijn des te opmerkelijker
omdat de Nederlandse markt als geheel dit eerste half jaar met 6,3%
daalde. Het aantrekkelijke modellenaanbod van beide Franse merken ligt
aan het succes ten grondslag. De Peugeot 206 voert met 12.794
verkochte exemplaren en 4,36% marktaandeel zelfs de Nederlandse
verkoopstatistieken over het eerste half jaar aan, terwijl de 307 met
9.100 verkochte autos en een marktaandeel van 3,11% inmiddels een
fraaie vijfde plaats inneemt. Ook Citroën heeft in deze periode goede
zaken gedaan. Zo werden van de C5 maar liefst 7.061 exemplaren
geregistreerd, goed voor een marktaandeel van 2,4%.
Groei in dalende markten PSA Peugeot Citroën heeft niet alleen in Nederland haar kracht bewezen op inkrimpende markten. Terwijl de Franse markt met 3,9% daalde, wist het concern haar afzetdaling tot 2,4% te beperken, waardoor het marktaandeel met een half procentpunt is gestegen tot 33,6%. In Italië daarentegen steeg de verkoop zelfs met 6,3%, terwijl de marktvraag met 12,1% terugliep. De Duitse markt daalde met 5,2% en PSA Peugeot Citroën verkocht er 13,2% meer autos, met als gevolg dat het marktaandeel van 4,5% naar 5,4% is toegenomen. Buiten West-Europa zag de Franse automobielfabrikant de afzet groeien met zelfs 26,6% tot 343.000 exemplaren (247.000 Peugeots, 96.000 Citroëns). Vooral in Latijns-Amerika (+25%), China (+25%) en Centraal en Oost-Europa (+17%) werden fors meer autos verkocht.