BedrijfsautoRAI
10-07-2002
DAF ITS bestaat 30 jaar
Als eerste truckfabrikant introduceerde DAF aan het begin van de jaren
zeventig een internationale hulpdienst, waarop gestrande chauffeurs
een beroep konden doen. Dit jaar bestaat deze dienstverlening precies
dertig jaar. ITS is nog altijd toonaangevend in de
bedrijfsauto-industrie, als een van de meest gewaardeerde en
professionele serviceapparaten.
Aan het eind van de jaren zestig, begin jaren zeventig, had het
internationale vervoer over de weg al een enorme vlucht genomen.
DAF-chauffeurs die met pech of na een ongeval strandden, belden tot
die tijd weliswaar al met DAF's hoofdkantoor in Eindhoven, maar kregen
in negen van de tien gevallen iemand van de afdeling 'International
Sales' aan de lijn. Hulp werd er altijd meteen geboden, maar de
noodzaak tot een structurele en professionele wijze van afhandeling
leidde in 1972 tot ITS ofwel International Truck Service, toen een
primeur in de bedrijfswagenwereld.
Vijftien talen
Net na de start van de activiteiten telde de afdeling ITS slechts
enkele medewerkers en een kaartenbak aan de muur was het
computersysteem van toen. Wie nu +31 40 214 30 00 draait, krijgt één
van de achttien operators aan de lijn, die ieder minimaal vier talen
spreken. In totaal kan ITS chauffeurs in vijftien verschillende talen
te woord staan. Moderne computerapparatuur zorgt voor een razendsnelle
bepaling welk DAF servicepunt zich het dichtst in de buurt van het
gestrande voertuig bevindt. Snelheid van handelen is altijd al één van
de grote krachten van ITS geweest. Hoe eerder een truck weer onderweg
is, hoe beter. Tijd is geld. Hulp blijft trouwens niet alleen beperkt
tot die aan het voertuig zelf. Er wordt ook hulp verzorgd voor de
trailer, de opbouw of de chauffeur zelf.
ITS in 31 landen
Wanneer een telefoontje is binnengekomen, neemt ITS niet alleen
contact op met de dealer of het servicepunt dat hulp zal gaan bieden,
maar ook met de dealer waar het voertuig normaalgesproken onderhoud
krijgt. Daardoor kan de ITS-operator meteen ook de betalingsgarantie
regelen, waardoor de chauffeur zich geen zorgen hoeft te maken over de
financiële afhandeling. Vanzelfsprekend licht ITS, voor zover dat nog
niet gebeurd is, ook de thuisbasis van de chauffeur in en houdt het
bedrijf op de hoogte van de vordering van de reparatie. In overleg met
de operator, die continu van de voortgang op de hoogte is, kan ook
bepaald worden of een vervangende truck geregeld moet worden of een
spoedzending van een onderdeel dat toevallig niet op voorraad is. In
heel Europa kan ITS bogen op een uitgebreid en goed gespreid netwerk
van DAF-dealers en -servicepunten. In maar liefst 31 landen weten
DAF-klanten zich verzekerd van snelle hulp bij pech of bijvoorbeeld
ongeval.
Nabije toekomst
ITS blijft werken aan een verdere professionalisering van het netwerk
én dienstverlening. Op dit moment is de telefoon nog het belangrijkste
communicatiemiddel met en voor ITS. De ontwikkelingen van moderne
communicatiemiddelen in bijvoorbeeld telematica, bieden ook voor ITS
nieuwe mogelijkheden. Staan er nu vijftien telefoonlijnen 24 uur per
dag, 365 dagen per jaar open voor door pech gestrande chauffeurs,
binnen afzienbare tijd zal het ook mogelijk zijn om per e-mail of SMS
het serviceapparaat van DAF in beweging te krijgen. De mogelijkheid om
vervoerders én dealers via internet toegang te geven tot rapportages
over afhandelingen te geven, zal binnen enkele jaren gerealiseerd
zijn.