BedrijfsautoRAI

10-07-2002

DAF ITS bestaat 30 jaar

Als eerste truckfabrikant introduceerde DAF aan het begin van de jaren zeventig een internationale hulpdienst, waarop gestrande chauffeurs een beroep konden doen. Dit jaar bestaat deze dienstverlening precies dertig jaar. ITS is nog altijd toonaangevend in de bedrijfsauto-industrie, als een van de meest gewaardeerde en professionele serviceapparaten.

Aan het eind van de jaren zestig, begin jaren zeventig, had het internationale vervoer over de weg al een enorme vlucht genomen. DAF-chauffeurs die met pech of na een ongeval strandden, belden tot die tijd weliswaar al met DAF's hoofdkantoor in Eindhoven, maar kregen in negen van de tien gevallen iemand van de afdeling 'International Sales' aan de lijn. Hulp werd er altijd meteen geboden, maar de noodzaak tot een structurele en professionele wijze van afhandeling leidde in 1972 tot ITS ofwel International Truck Service, toen een primeur in de bedrijfswagenwereld.

Vijftien talen
Net na de start van de activiteiten telde de afdeling ITS slechts enkele medewerkers en een kaartenbak aan de muur was het computersysteem van toen. Wie nu +31 40 214 30 00 draait, krijgt één van de achttien operators aan de lijn, die ieder minimaal vier talen spreken. In totaal kan ITS chauffeurs in vijftien verschillende talen te woord staan. Moderne computerapparatuur zorgt voor een razendsnelle bepaling welk DAF servicepunt zich het dichtst in de buurt van het gestrande voertuig bevindt. Snelheid van handelen is altijd al één van de grote krachten van ITS geweest. Hoe eerder een truck weer onderweg is, hoe beter. Tijd is geld. Hulp blijft trouwens niet alleen beperkt tot die aan het voertuig zelf. Er wordt ook hulp verzorgd voor de trailer, de opbouw of de chauffeur zelf.

ITS in 31 landen
Wanneer een telefoontje is binnengekomen, neemt ITS niet alleen contact op met de dealer of het servicepunt dat hulp zal gaan bieden, maar ook met de dealer waar het voertuig normaalgesproken onderhoud krijgt. Daardoor kan de ITS-operator meteen ook de betalingsgarantie regelen, waardoor de chauffeur zich geen zorgen hoeft te maken over de financiële afhandeling. Vanzelfsprekend licht ITS, voor zover dat nog niet gebeurd is, ook de thuisbasis van de chauffeur in en houdt het bedrijf op de hoogte van de vordering van de reparatie. In overleg met de operator, die continu van de voortgang op de hoogte is, kan ook bepaald worden of een vervangende truck geregeld moet worden of een spoedzending van een onderdeel dat toevallig niet op voorraad is. In heel Europa kan ITS bogen op een uitgebreid en goed gespreid netwerk van DAF-dealers en -servicepunten. In maar liefst 31 landen weten DAF-klanten zich verzekerd van snelle hulp bij pech of bijvoorbeeld ongeval.

Nabije toekomst
ITS blijft werken aan een verdere professionalisering van het netwerk én dienstverlening. Op dit moment is de telefoon nog het belangrijkste communicatiemiddel met en voor ITS. De ontwikkelingen van moderne communicatiemiddelen in bijvoorbeeld telematica, bieden ook voor ITS nieuwe mogelijkheden. Staan er nu vijftien telefoonlijnen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar open voor door pech gestrande chauffeurs, binnen afzienbare tijd zal het ook mogelijk zijn om per e-mail of SMS het serviceapparaat van DAF in beweging te krijgen. De mogelijkheid om vervoerders én dealers via internet toegang te geven tot rapportages over afhandelingen te geven, zal binnen enkele jaren gerealiseerd zijn.