Gemeente Hoorn
9 juli 2002
`Vrachtauto's van bedrijven horen ook dodehoekspiegels te hebben'
Reflectie van wethouder Van Weel Wethouder mevrouw C. van Weel doet een oproep aan bedrijven om een voorbeeld te nemen aan de gemeente Hoorn en hun vrachtwagens óók van dodehoekspiegels te voorzien. Zij doet de oproep deze week op de gemeentelijke informatiepagina Hoorn Op Vijf in het Westfries Weekblad.
Wethouder Van Weel: `Al het groot materieel van de gemeente is voorzien van apparatuur waarmee de chauffeur in de gaten kan houden wat er rondom de auto gebeurt. Ik doe een beroep op ondernemers in Hoorn om hun vrachtwagens in elk geval met dodehoekspiegels uit te rusten. Het is een relatief goedkope aanpassing die veel leed kan voorkomen. `
Er vallen in Nederland jaarlijks heel wat slachtoffers onder fietsers omdat veel vrachtwagens er niet mee zijn uitgerust. Daarom heeft de Fietsersbond eind vorig jaar bij de gemeente Hoorn aangedrongen op maatregelen om het vrachtverkeer veiliger te maken voor fietsers. In maart 2002 gevolgd door een brief van minister Netelenbos.
Wethouder van verkeerszaken mevrouw C. van Weel hierover: `De brief van de minister was gericht aan alle gemeenteraden. Zij constateerde dat er van het door haar in het najaar van 2000 afgesloten convenant-dodehoekspiegels nog maar bitter weinig was terechtgekomen. Wat de gemeente Hoorn betreft hoefde ze zich niet ongerust te maken. Onze gemeente heeft haar wagenpark al jaren geleden veiliger gemaakt voor fietsers. Al het groot materieel, zoals strooiwagens, kolkenzuigers en vrachtwagens, is uitgerust met apparatuur waarmee de chauffeur goed in de gaten kan houden wat er rondom de auto gebeurt. De wagens zijn voorzien van dodehoekspiegels, zijzichtcamera's en zijafscherming. Op de kolkenzuigers en veegmachines zijn bovendien camera's aan de achterzijde aangebracht, zodat de chauffeurs bij het achteruitrijden kunnen zien of er achter de wagen kinderen aan het spelen zijn. Bij de aanschaf van nieuw materiaal zorgen we ervoor dat die belangrijke veiligheidsvoorzieningen er direct op komen als ze er al niet standaard op zitten. En als we materieel van derden inhuren, verlangen we natuurlijk ook dat die voertuigen met alle noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen zijn uitgerust.'
Van Weel: `Ik vind dat we als gemeente het goede voorbeeld moeten geven. Bedrijven zouden wat dit betreft ook hun verantwoordelijkheid moeten kennen. Wat kost zo'n dodehoekspiegel nou helemaal. Als je beseft wat de familie van het slachtoffer moet doormaken ... En wat dacht je van de chauffeur?'