Ingezonden persbericht
Brede discussie over "leven lang leren"
Oproep tot herziening
e-Learning geen panacee
Einde van de wachtlijsten
Discussieplatform van start
Internet Society Nederland
Persbericht
Ontwikkelingen rondom leren gaan te langzaam
Expertcommissie ISOC.nl presenteert manifest
Zoetermeer/Den Haag, 10 juli 2002
Dinsdagmiddag 9 juli presenteerde een speciale commissie van de Internet Society Nederland (
In een eerste reactie zei de heer De Boer zich grotendeels te kunnen vinden in het Manifest, maar hier en daar ook graag nog eens de discussie te willen aangaan. "En dat is precies onze bedoeling", zegt Herman Hollander, directeur van de Internet Society Nederland. "Het Manifest moet een opstap zijn naar een brede discussie in Nederland over een 'leven lang leren'. Zowel binnen als buiten ons reguliere onderwijssysteem. Daarmee kunnen wij als ISOC mede vorm en inhoud geven aan onze informatiesamenleving."
In het Manifest maakt de commissie zich onder andere sterk voor de herziening van de onderwijsfinanciering in Nederland, voor een zekere standaardisatie ten behoeve van electronisch leermateriaal en voor alternatieven voor copyright en auteursrecht.
Commissievoorzitter Trude Maas benadrukte dat de Internet Society de commissie niet op pad had gestuurd met de vraag in hoeverre ICT en internet een rol zouden moeten gaan spelen in het onderwijs. "ISOC heeft ons de vrijheid geboden om ons echt in te graven in de problematiek, los van de techniek. Het feit dat ons Manifest vermeldt dat e-learning een veelbelovende ontwikkeling is, maar zeker geen panacee voor alle leerproblemen, toont dat nog maar eens aan." Volgens Trude Maas heeft de commissie vooral duidelijk willen maken dat leren overal plaats kan en moet vinden, en zeker niet alleen in een schoolse omgeving.
Als lid van de overheids-taskforce "
De presentatie van het Manifest is tevens het startschot voor de virtuele discussie op
*