Persberichten - 09/07/2002
KBC Bank herpositioneert activiteiten in Nederland
KBC Bank herpositioneert activiteiten in Nederland KBC Bankverzekeringsholding heeft het voornemen om over te gaan tot een strategische herpositionering van de activiteiten van KBC Bank Nederland. Deze herpositionering is ingegeven door het feit dat KBC Bank Nederland de strategische doelstellingen niet kon realiseren en er ook in de toekomst geen structurele verbetering te verwachten valt, gezien de eigenheid van de Nederlandse markt en de positie die KBC Bank Nederland daarop bekleedt. KBC Bank Nederland heeft het voornemen haar corporate-bankingactiviteiten voortaan toe te spitsen op het relatiebeheer en de operationele ondersteuning van bedrijven-netwerkcliënten van de KBC Groep, vanuit een centraal bedrijvenkantoor in Rotterdam. Deze bedrijvencliënten zullen kunnen blijven rekenen op dezelfde dienstverlening als nu. KBC Bank Nederland zal de dienstverlening aan retailcliënten geleidelijk aan afbouwen tegen uiterlijk eind 2003. De hele herpositionering zal ongeveer twee jaar in beslag nemen, hoewel bepaalde onderdelen ervan sneller kunnen worden gerealiseerd. KBC Bank Nederland is ondertussen het overleg over deze strategiewijziging met de ondernemingsraad en de vakorganisaties begonnen. Voorgeschiedenis en activiteiten Kredietbank NV verwierf in 1985 de meerderheid van de aandelen van de kleinere Nederlandse effectenbank Bank van der Hoop Offers. In 1990 werd besloten een nieuwe koers te gaan varen. Sindsdien worden diensten verleend aan bedrijven en bestaat er een klein netwerk van kantoren voor particulieren (Hulst, Oostburg, Putte en Maastricht). Daarnaast wordt zowel adviserend als discretionair vermogensbeheer aangeboden aan de beleggingscliënteel. De dealingroom in Amsterdam richt zich op de handel voor eigen rekening in vnl. renteproducten maar vooral ook op relaties met ondernemingen. De hoofdkantoorfuncties worden vnl. vervuld vanuit Rotterdam, waar het merendeel van de ondersteunende afdelingen gevestigd is. KBC Nederland heeft momenteel het equivalent van ongeveer 240 voltijdse medewerkers in dienst. Herpositionering In 1990 koos KBC Bank Nederland voor een groeistrategie met als doel het bereiken van kritische massa en het verhogen van de rendabiliteit. Ondanks jarenlange aangehouden inspanningen en investeringen is de bank daarin niet geslaagd. Sinds begin 2001 werden een aantal initiatieven ontwikkeld om de kostendruk en dus het rendement van KBC Bank Nederland te verbeteren en in overeenstemming te brengen met de gangbare normen in de sector en met de doelstellingen van de Groep. Deze maatregelen hadden een concreet maar beperkt effect en boden onvoldoende toekomstperspectieven. Daarom wordt nu overgegaan tot een wijziging van de strategie. KBC Bank Nederland heeft het voornemen haar retailactiviteiten (in Hulst, Maastricht, Oostburg en Putte) geleidelijk aan af te bouwen tegen eind 2003 en de corporate-bankingactiviteiten (Rotterdam, Utrecht en Eindhoven) voortaan toe te spitsen op het relatiebeheer en de operationele ondersteuning van bedrijven-netwerkcliënten van de KBC Groep. Dat betekent voor KBC Bank Nederland het aanbieden van dienstverlening aan enerzijds de Nederlandse dochterondernemingen van bedrijven waarmee KBC een gevestigde relatie heeft in België of elders en anderzijds de Nederlandse moedermaatschappijen van bedrijven waarmee KBC Bank & Verzekering een gevestigde relatie heeft in België of elders. KBC Bank Nederland zal voor deze netwerkcliënten het binnen- en buitenlands betalingsverkeer verzorgen, handelsfinancieringstransacties verwerken, kredieten verstrekken en producten en diensten ter beschikking stellen in het kader van het beheer van wissel- en renterisicos. KBC Bank Nederland zal geen andere initiatieven meer ontwikkelen ten aanzien van de Nederlandse zakelijke of particuliere markt. Gezien de beperkte geografische afstand en de beschikbare ICT-systemen, bestaat het voornemen om de functies van de dealingroom in Amsterdam op korte termijn over te dragen aan de centrale dealingroom van het KBC-hoofdkantoor in Brussel. KBC Bankverzekeringsholding wenst te benadrukken dat zij tot dit voornemen is gekomen na rijp beraad en zich bewust is van het ingrijpende karakter van dit plan voor alle betrokken medewerkers. Daarom wenst KBC ook uitdrukkelijk haar erkentelijkheid uit te spreken voor de door alle medewerkers van KBC Bank Nederland geleverde inspanningen.
Bron: KBC
Provider: Euronext Brussels