Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)
Persbericht 02-23
Den Haag, 9 juli 2002
NMa: doorleververbod AstraZeneca in strijd met Mededingingswet
Het door AstraZeneca opgelegde verbod aan ziekenhuizen en apotheken om
geneesmiddelen niet buiten de ziekenhuismuren af te leveren, is in
strijd met de Mededingingswet. Dit heeft de NMa bepaald in een besluit
over geneesmiddelenproducent AstraZeneca.
De ziekenhuizen die geneesmiddelen afnemen van AstraZeneca krijgen
zeer hoge kortingen onder de voorwaarde dat zij deze geneesmiddelen
uitsluitend gebruiken voor patiënten die in een ziekenhuis zijn
opgenomen (intramuraal). Het doorleveren van deze geneesmiddelen aan
bijvoorbeeld particulieren of apotheken (extramuraal) wordt door
AstraZeneca expliciet verboden.
Door een doorleververbod te hanteren, houdt Astra Zeneca kunstmatig
een prijsverschil in stand tussen het intramurale en het extramurale
segment. Hierdoor wordt potentiële concurrentie tegengegaan en
ontneemt AstraZeneca ziekenhuizen de prikkel om over te stappen naar
concurrerende geneesmiddelen die dezelfde werking hebben. Zonder
doorleververboden kan de keuze voor geneesmiddelen anders uitvallen en
kunnen de totale kosten lager liggen dan nu het geval is.
De wetgever beoogt ziekenhuizen te laten concurreren met apotheken
door ziekenhuizen, via poliklinische apotheken in of bij het
ziekenhuis, de mogelijkheid te geven eveneens geneesmiddelen te
leveren aan niet-opgenomen patiënten. Hierdoor krijgt de consument
meer keuzemogelijkheden bij het afhalen van geneesmiddelen. Verder
worden apotheken aangezet tot het verbeteren van doelmatigheid en
kwaliteit en kan een prikkel ontstaan om geneesmiddelen goedkoper af
te leveren dan volgens de huidige maximumtarieven. Het doorleververbod
van AstraZeneca vormt een belemmering van deze door de wetgever
beoogde effecten.
Voor geneesmiddelenproducenten is het van groot belang om op het
intramurale segment een belangrijke positie te verwerven. Huisartsen
schrijven aan voormalig ziekenhuispatiënten vaak dezelfde
geneesmiddelen voor als de specialist in het ziekenhuis (het
zogenaamde uitstralingseffect). Door de hoge kortingen die AstraZeneca
hanteert, wordt het voor producenten moeilijker om een positie op de
intramurale markt te verwerven, omdat ziekenhuizen door deze hoge
kortingen niet snel zullen overstappen op een concurrerend
geneesmiddel.