Humanistisch Verbond
Verslag van het debat "De openbare ruimte: waar alles mag, is de
vrijheid zoek"
Woensdag 22 mei 2002, de Grote Zaal in De Rode Hoed
In flinterdunne lingerie gestoken dames op abri's, van top tot teen
bedekte moslimvrouwen, blote mannenbillen tijdens de Gay Parade. Alles
moet kunnen, vinden we. En als iemand zich daaraan stoort, is het zijn
of haar `probleem'. Toch blijkt dat wat voor de één een verworven
vrijheid is, door de ander vaak als aanstootgevend wordt ervaren.
Zowel door autochtonen als door allochtonen. De vraag is dus of er wel
sprake van vrijheid is, als alles mag. Betekent vrijheid niet juist
dat er grenzen zijn?
In samenwerking met FORUM, het Humanistisch Verbond en Islam en
Burgerschap organiseerde De Rode Hoed op woensdag 22 mei een debat
over het gedrag in de openbare ruimte. In hoeverre zijn we in deze
samenleving op de hoogte van uitingen waarmee we elkaar tegen de borst
stuiten? Zijn er afspraken te maken over het gedrag in de openbare
ruimte? In de vorm van columns, sketches en discussies werd onder
leiding van Theodor Holman gesproken over verworven vrijheden en
culturele verschillen, soms op humoristische wijze, maar ook
bloedserieus.
In haar inleiding wees Anneke Groen, directeur van De Rode Hoed, op
het belang hierover met elkaar in discussie te gaan. Kennis over
elkaars normen en waarden kan voorkomen dat bepaalde groepen in de
samenleving tegen elkaar worden opgezet. Er zijn vele vragen te
stellen over dit thema, zoals: In hoeverre heeft aanstootgevend gedrag
te maken met culturele verschillen of andere normen en waarden? Heeft
het wellicht te maken met omgangsvormen en beschaving? Welke gedrag
wensen we eigenlijk in de openbare ruimte? Welke gevolgen heeft het
diverse gebruik van de openbare ruimte voor de sociale cohesie? In
hoeverre valt de eigen persoonlijke vrijheid samen met de vrijheid in
de openbare ruimte? Is het mogelijk om regels en afspraken te maken?
Uitgangspunt van de avond moet volgens Anneke Groen zijn dat het
onderwerp bespreekbaar wordt gemaakt.
Ruim toch zelf uw rotzooi op
Het eerste thema dat ter discussie werd gesteld was de rol van de
overheid. In een fragment uit een documentaire over de Akbarstraat in
Amsterdam laat Felix Rottenberg het gevaar zien van overheidsingrijpen
op het gedrag van mensen. Het zwerfvuil in de Akbarstraat is het
`logisch' gevolg van de vuilnisdienst die dagelijks langskomt. Het
klinkt paradoxaal, maar de gemeentereiniging werkt desinteresse bij de
bewoners in de hand. Op de vraag van Felix of het er in Marokko ook zo
uitgezien had, is het antwoord ontkennend: `Nee, natuurlijk niet, maar
daar ontbreekt het nu eenmaal aan voorzieningen.'
Ook John Jansen van Galen trekt in zijn column de bemoeizucht van de overheid in twijfel als het gaat om het bevorderen van de goede sfeer in de openbare ruimte. Hij begon zijn column met alledaagse ergernissen en noemde het luide mobiele bellen de `kolonisatie van de openbare ruimte'. Iedereen wordt betrokken bij de malaise in het bedrijf, huwelijksperikelen en/of familiekwalen. Het gebrek aan gêne om hier publiekelijk over te praten vindt bij John geen begrip.
Dan de hoeveelheid onbedekt vlees bij mooi weer; het is vaak
esthetisch meer verantwoord de dikbuiken en -billen beter te
beschermen tegen zonnestralen. Maar ook weer niet té. Enorme
lappendekens als de mussen dood van het dak vallen is voor het
autochtone deel der natie weer aanstootgevend omdat daarachter een
ongelijke man-vrouw verhouding vermoed wordt. Er zijn grenzen, maar
waar liggen die? En wie bepaalt ze?
De overheid? De overheid stelt met een meerderheid van stemmen de
spelregels van het maatschappelijk verkeer vast. Maar ook de
minderheden worden beschermd door de democratie. In welke mate moeten
die beschermd worden. We moeten uitkijken voor `de terreur van de
onverdraagzaamste abonnee'. Pas als er sterke maatschappelijke en
politieke krachten aanwezig zijn wordt overheidsingrijpen mogelijk.
Gevoed door angst meent de overheid te kunnen oordelen over wat we wel
en niet mogen zeggen en/of doen, zoals nu het geval is bij roken en
racisme.
John pleit voor een overheid die niet verder ingrijpt. Het leidt tot
een afschuifcultuur waarin het zo makkelijk is de overheid overal de
schuld van te geven. De burger zelf blijft buiten schot. We moeten
samen problemen en ongemakken oplossen, meer voor lief nemen en minder
prikkelbaar zijn en vooral zelf de rotzooi opruimen!
Verkeerde verwachtingen en culturele verschillen
Funda Müjde legde in haar sketch de dilemma's van de Turkse gemeenschap haarfijn bloot. Verkleed als traditionele Turkse vrouw pleitte zij voor een nieuwe start. Dertig jaar lang dacht iedereen dat het verblijf in Nederland tijdelijk was. Turken en Marokkanen kwamen met de gedachte aan werken, sparen en teruggaan. En nu pas dringt het tot hen door dat dat niet mogelijk is, er moet namelijk ook gegeten worden en er blijft zo weinig geld over voor sparen of teruggaan. Door schade en schande kwamen ze er dus achter dat er niets anders opzat dan blijven! Nooit de taal geleerd, nooit geprobeerd te integreren in de Nederlandse maatschappij! Laten we alsjeblieft opnieuw beginnen.
Maar ook de moderne Turkse vrouw heeft het niet makkelijk in dit
polderlandje. Met name de opvoeding is moeilijk. Waar de ogen
neerslaan in Turkije een teken is van berouw, leert men in Nederland
de berisper in de ogen te kijken, hetgeen in Turkije weer een teken
van opperste brutaliteit is! Wat te doen als Turkse moeder in
Nederland? Het is niet makkelijk.
Gay Pride
Na de columns en sketches werden Siep de Haan van Gay Business
Amsterdam en Haci Karacaer van Mili Gorus Nederland, een
koepelorganisatie van 22 moskees in Nederland, uitgenodigd aan tafel
bij Theodor Holman. Ergert Haci zich aan de Gay Pride? Nee, Haci
ergert zich persoonlijk niet, maar weet dat mensen uit zijn omgeving
dat wel doen. Hij vindt dat het vele bloot op tv, in de theaters en op
reclamemateriaal een verkeerd beeld geeft van de Nederlandse cultuur:
een beeld van een platte moraal die er eigenlijk niet is. Haci zou wel
regels willen, maar vraagt zich af hoe. Want volgens welke
grondbeginselen ga je regels maken? Het herdefiniëren van de openbare
ruimte zou een oplossing kunnen zijn. Haci constateert dat het
maatschappelijk draagvlak de regels bepaalt en dat proces voltrekt
zich vanzelf. Was het zes jaar gelden nog taboe om over migranten te
praten, nu is het bijna populair. Het is in iedere geval van
essentieel belang om met elkaar in discussie te blijven.
Siep stoort zich als organisator van de Gay Pride aan de regelzucht
van de overheid. Voordat ze regels maken zouden gezagsdragers zich
eerst eens wat breder moeten oriënteren. Niet de mening vragen van een
kleine minderheid, en ook niet van de grote gemene deler. De
regelzucht van de overheid wordt volgens Siep gevoed door angst. Angst
voor boze burgers. Volgens Siep kun je het beste iedereen een stukje
geven van de openbare ruimte en als iets je niet zint, dan wend je je
hoofd maar af.
De dialoog
Aan tafel bij Theodor verschijnen Tineke van den Klinkenberg,
directeur FORUM, Moestapha Baba, Sultan Gün en Shanti Tuinstra. Zij
hebben allen een verschillende culturele achtergrond en komen eenmaal
per maand bijeen om met elkaar te praten over verschillende
onderwerpen. Door in dialoog te blijven proberen ze begrip te krijgen
voor elkaars opvattingen. De bijeenkomsten worden door ieder lid als
zeer vruchtbaar ervaren, maar de verschillen van mening zijn
overduidelijk. Shanti spreekt van een generatiekloof, gezien het
verschil van opvatting tussen de jonge allochtonen en de oudere
autochtonen. De manier om de kloof te dichten is volgens Moestapha
elkaar blijven aanspreken op elkaars gedrag op het moment dat iets je
niet zint.
Mobiele telefoon, hondenpoep, pizzakoerier
Ook het publiek ergert zich. Voor aanvang van het debat kreeg iedereen
de gelegenheid kenbaar te maken waaraan men zich stoort. De grote
ergernissen hebben zelden met geloof te maken: de mobiele telefoon,
zwerfvuil, hondenpoep en pizzakoeriers scoren hoog. Aangedragen
oplossingen zijn geldboetes, maar ook ludieke acties - zoals
hondenpoep retour afzender in de brievenbus - schijnen effectief te
zijn. Een meer serieuze oplossing voor de dagelijkse irritaties is een
goede opvoeding, waarbij een belangrijke boodschap respect voor elkaar
is. Als je elkaar met respect behandelt en aanspreekt op ontoelaatbaar
gedrag, dan kun je veel gedaan krijgen.
Andere ergernissen die door het publiek opgeschreven werden: graffiti,
schreeuwerige reclames, toeristen op het fietspad, kinderen op stepjes
op de stoep, opmerkingen van Nederlanders over gesluierde vrouwen,
stationair draaiende auto's, wildplassen, onbeschoftheid, de gay
parade, geflikflooi van hetero's, zwervers en luide discussies.
Conclusie
Zoals Anneke Groen in haar inleiding al zei was het uitgangspunt van
de avond het bespreekbaar maken van het onderwerp vrijheid in de
openbare ruimte. En dat is gelukt. Dat mensen zich storen aan
andermans gedrag is duidelijk. Toch is er niemand die gelooft dat het
mogelijk is samen te leven zonder ergernissen, hoewel het absoluut
minder kan. Van geldboetes tegen zwerfvuil, of ludieke acties tegen de
hondenpoep tot regelgeving van overheidswege. Er zijn vele mogelijke
oplossingen en even zoveel meningen. John Jansen van Galen pleit voor
het nemen van de eigen verantwoordelijkheid, Haci Karacaer pleit voor
de discussie en Siep de Haan voor meer tolerantie. Wat zeker is, is
dat de dialoog de brug zou kunnen leggen tussen de verschillende
partijen. Illustratief hiervoor is het clubje van Tineke, Moestapha,
Shanti en Sultan, maar ook Funda Müjde liet met subtiele verschillen
in opvattingen zien hoe belangrijk het is elkaar te begrijpen, dus te
communiceren.
Ester Verhoeven
---