Belgacom
9 juli 2002
Hof van Beroep stelt Belgacom in het gelijk tegen Euphony
Het Hof van Beroep van Antwerpen heeft Belgacom gelijk gegeven in een
rechtszaak die zij aanspande tegen Euphony, een wederverkoper van
telefonie-diensten. Deze laatste werd schuldig bevonden aan onwettige
kettingverkoop, onwettige reclame van deze kettingverkoop en onwettige
werving van klanten. Belgacom verheugt zich over deze uitspraak die
paal en perk stelt aan dergelijke wervingspraktijken in de
telecomsector.
De feiten waaraan Euphony schuldig werd bevonden, zijn duidelijk in
strijd met de wet op de handelspraktijken.
De reseller heeft onder meer een verkopersnetwerk uitgebouwd dat
gebaseerd is op onwettige kettingverkoop. Zo krijgen verkopers
belangrijke boni/commissies indien ze nieuwe verkopers aanbrengen of
opleiden. Het Hof van Beroep bevestigt dat de deelnemers van het
verkoopnetwerk uiteindelijk meer voordelen bekomen door het aanwerven
van verkopers dan door het aanbrengen van klanten. Euphony moet zijn
verkoopssysteem stoppen en aanpassen, zoniet zullen dwangsommen van
2500 ¤ per dag worden toegepast.
Bovendien is het Hof van oordeel dat Euphony's reclame, waarin zij
Belgacom voorstelt als "partner", onwettig is en eveneens moet
stopgezet worden. Diverse getuigenissen van ontevreden klanten wezen
erop dat Euphony zich ten onrechte bij potentiële klanten aanbiedt als
"partner", "vertegenwoordiger", of "met medeweten" van Belgacom. Ook
hier werden door het Hof van Beroep dwangsommen vastgelegd.
Het arrest is voor Belgacom van groot belang in haar strijd tegen onrechtmatige wervingspraktijken die in de telecom-sector helaas ingang hebben gevonden, en waarvan bonafide klanten het slachtoffer worden. Belgacom raadt haar klanten dan ook aan voorzichtig te zijn indien deur-aan-deur verkopers telecom-contracten voorstellen.