NMBS
in de kijker reizen in België reizen in Europa busines jongeren over NMBS ] Print deze pagina Terug naar de homepage
Datum: 04/07/02
Protocol van sociaal akkoord goedgekeurd
De Raad van Bestuur van de NMBS kwam vandaag donderdag 4 juli 2002
samen onder het voorzitterschap van Alain Deneef.
De Raad heeft het protocol van sociaal akkoord voor het lopende jaar
2002 goedgekeurd. De onderhandelingen met de erkende organisaties
hierover vonden plaats in april 2002. Vanaf 1 december 2002 stijgen de
wedden met 1%. Het bruto vakantiegeld wordt aangevuld met een variabel
bedrag naargelang de personeelscategorie (uitbetaling in augustus 2002
en april 2003). Verschillende toelages zullen eveneens worden
verhoogd. De kost van dit protocol van akkoord beloopt EUR 27,3
miljoen voor 2002, met inbegrip van de verhoging (perequatie) van de
pensioenen. De verhoging stemt overeen met 4,04% van de globale
loonkost in 2001.
De leden van de Raad hebben met genoegen kennis genomen van de
stiptheidscijfers van de voorbije maanden. Het streefdoel in het
beheerscontract (95% van de treinen komen toe met hoogstens vijf
minuten vertraging) werd overtroffen: 96,2% in maart en april en 95,6%
in mei 2002. Zoals afgesproken worden uit die cijfers de gevallen van
overmacht en de vertragingen ten gevolge van grote
investeringsprojecten geweerd.
In haar hoedanigheid van hoofdaandeelhouder heeft de Raad van Bestuur
van de NMBS beslist om aan de Raad van Bestuur van ABX Logistics
Belgium te vragen om op 19 juli een bijzondere algemene vergadering
van ABX Logistics Belgium samen te roepen. Die heeft tot doel:
* de naam van ABX Logistics Belgium te veranderen in ABX Logistics
Group en de statuten ervan te wijzigen;
* het maatschappelijk kapitaal vast te stellen op een bedrag bepaald
door de Raad van Bestuur van de NMBS en geviseerd door de
bedrijfsrevisoren in een door de wet voorgeschreven rapport. Die
kapitaalsverhoging bestaat uit de inbreng in natura van alle
bestaande filialen van de ABX-groep.
In de herfst 2002 zal een algemene vergadering van ABX Logistics Group
plaatsvinden voor de overdracht van de bedrijfseenheid ABX van de
NMBS. De waardering hiervan zal gebeuren in functie van, onder andere,
de evaluatie van de prijs van de terreinen die ondertussen door het
Comité van Aankoop van het Ministerie van Financiën moet gebeuren.
De Raad heeft akte genomen van het restructureringsplan voor het
NMBS-filiaal Inter Ferry Boats en vraagt om hierin bepaalde
preciseringen en aanpassingen aan te brengen. Op korte termijn zal dit
plan terug worden voorgelegd aan de Raad.
In het dossier van de aanleg van de hogesnelheidslijn
Brussel-Amsterdam werden drie toewijzingen van aanbestedingsdossiers
goedgekeurd. Die komen bovenop de vier andere die eind 2001 werden
goedgekeurd en momenteel in uitvoering zijn. Het lastenkohier van de
laatste aanbesteding voor werken van burgerlijke bouwkunde tussen
Antwerpen en de Nederlandse grens is bijna klaar en wordt binnenkort
voorgelegd aan de Raad.
De eerste van de drie werven situeert zich ter hoogte van de Kleine
Bareel, op de kruising van de autosnelweg E19 en de snelwegen N1 en
N11. In dit ingewikkelde wegenknooppunt moeten het eigenlijke
spoorwegplatform en niet minder dan acht grote kunstwerken worden
gebouwd. Voor die werken wordt een bedrag van EUR 30,76 miljoen
uitgetrokken.
De tweede werf vervolledigt het tracé van de hogesnelheidslijn tot aan
de Nederlandse grens. Ook hier bestaat de hoofdtaak van de
opdrachthouder uit de bouw van de infrastructuur en kunstwerken. Over
een afstand van ongeveer 3 km moet het traject van de autosnelweg E19
worden omgelegd. De investering voor deze werf bedraagt EUR 52,53
miljoen.
De derde goedkeuring betreft de aanleg van het verbindingspoor tussen
de werkbasis in Antwerpen-Noord en het begin van de hogesnelheidslijn
boven Antwerpen. De kostprijs hiervan bedraagt EUR 18,63 miljoen.
Vanop die basis en via dit spoor zullen de werktreinen vertrekken voor
de bouw van de spoorweginfrastructuur op de bedding van de
hogesnelheidslijn.
De Raad stemde ook in met buitenwerken voor elektrische installaties
met een prijskaartje van EUR 5,31 miljoen in de zone Brussel-Zuid op
de hogesnelheidslijn Brussel-Parijs. De aanneming omvat de aanleg van
seininrichting, telecommunicatie en drijfkracht.
© 2002 NMBS