Registratiekamer
8 juli 2002
Afwijzen telefoonabonnement door BEN
Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft naar aanleiding
van een klacht een onderzoek gestart naar de werkwijze van BEN inzake
het afwijzen van een telefoonabonnement op basis van de
kredietwaardigheidscontrole . BEN is verzocht binnen drie weken
opheldering te verschaffen over de procedure bij en de criteria voor
het afwijzen van een telefoonabonnement.
De Registratiekamer, voorganger van het CBP, publiceerde al in 2000 De
gewaardeerde klant - privacyregels voor credit scoring, waarin als
'best practice' staat beschreven dat aanbieders bij een afwijzing op
grond van een kredietwaardigheidstoets klanten moet wijzen op hun
rechten en de procedure die zij kunnen volgen (paragraaf 6.6). De
studie De gewaardeerde klant - privacyregels voor credit scoring" kan
op deze site geraadpleegd worden.
Het CBP houdt toezicht op de Wet bescherming persoonsgegevens en
beschikt daartoe over onderzoeksbevoegdheden (artikel 60 en 61 van de
Wet bescherming persoonsgegevens). Op grond van de Algemene wet
bestuursrecht is een toezichthouder bevoegd inlichtingen te vorderen
(artikel 5:16) en is een ieder verplicht om medewerking te verlenen
(artikel 5:20).