AutoRai
9-7-2002
Hondas verjaardagscadeau: Civic Yumè
Honda heeft iets te vieren: het succesmodel Civic is 30 jaar jong. En
wie jarig is, trakteert. Daarom is er nu tijdelijk de Honda Civic
Yumè, een speciale uitvoering met een bijzonder rijke uitrusting voor
een zeer scherpe prijs.
Dat geldt zowel voor de benzine-versies van de 3- en 5-deurs 1.4i als
voor beide carrosserievarianten van de gloednieuwe 1.7 CTDi diesel.
Yumè is Japans voor droom. Dit is een verwijzing naar de Honda-slogan The Power of Dreams. Wanneer je er alles aan doet om je dromen te realiseren kun je heel veel bereiken en dat geldt zeker voor Honda. Soichiro Honda startte in 1948 met praktisch niets en de Honda organisatie prijkt intussen op de lijst van de top-100 grootste bedrijven ter wereld! De Civic was voor Honda zeker een droom die werkelijkheid werd en waarmee Honda zich serieus op de kaart zetten binnen de autowereld. In 1972 debuteerde het model Civic als 3-deurs, kort daarna gevolgd door een 5-deurs uitvoering. Hier te lande werd de eerste Civic door menigeen al snel liefkozend bolletje genoemd. Veertien miljoen exemplaren later, waarvan twee miljoen in Europa, rijdt de zevende generatie van de populaire Civic rond.
Ter gelegenheid van 30 jaar Honda Civic is er nu de speciale
uitvoering Yumè waarvan de koper kan profiteren zolang de voorraad
strekt.
Civic 3-deurs 1.4i Yumè 16.855
Civic 3-deurs 1.7 CTDi Yumè 22.010
Civic 5-deurs 1.4i Yumè 18.180
Civic 5-deurs 1.7 CTDi Yumè 23.165
De Yumè uitrusting omvat onder andere airconditioning, audio
apparatuur, elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrisch bedienbare en
verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur, deelbaar neerklapbare
achterbankleuning en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening.
Iedere Civic is standaard voorzien van ABS met EBD, vier airbags
voorin, stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel. Als extra bonus ontvangen kopers van de 1.4i
benzineversie van de overheid een premie zuinig van 500 en een premie
schoon van 275.
De Civic blinkt uit door de royale plaats die er is voor de
inzittenden en hun bagage. De totale opzet is gericht op een optimale
ruimtebenutting. Zo gaan onder de korte neus compacte motoren, een
hoog gemonteerd stuurhuis en een ruimtebesparende wielophanging
schuil. Ook het interieur is bijzonder innovatief: de versnellingspook
zit in de middenconsole van het dashboard en de vloer is vlak.
Daardoor beschikken de inzittenden over extra veel bewegingsvrijheid,
vooral de achterpassagiers hebben geen last van de irritante
vloertunnel die normaal gesproken de beenruimte van de middenpassagier
ernstig hindert. Bovendien levert de hoge carrosserie, met name een
kenmerk van de 5-deurs, royale interieurmaten op.
Een unicum zijn ook de resultaten die de Civic hatchback in de toonaangevende Euro-NCAP crashtest behaalde. Voor het eerst in de geschiedenis van deze veiligheidstest werd in de combinatie inzittenden- en voetgangerspunten zo goed gescoord. De Honda Civic kreeg vier sterren voor inzittendenbescherming en maar liefst drie een topscore - sterren voor bescherming van voetgangers.
Als grootste motorenbouwer ter wereld is Honda het uiteraard aan zijn stand verplicht om juwelen van motoren te bouwen. De 1.4i is een soepele 16-klepper met 66 kW (90 pk). Deze voldoet nu al aan de strenge EU-emissie-eisen van 2005. De 1.7 CDTi met common-rail directe inspuiting en turbocompressor levert 74 kW (100 pk) en, wellicht nog belangrijker, een maximum koppel van 220 Nm bij slechts 1.800 toeren.