AutoRai

9-7-2002

Hondas verjaardagscadeau: Civic Yumè

Honda heeft iets te vieren: het succesmodel Civic is 30 jaar jong. En wie jarig is, trakteert. Daarom is er nu tijdelijk de Honda Civic Yumè, een speciale uitvoering met een bijzonder rijke uitrusting voor een zeer scherpe prijs.

Dat geldt zowel voor de benzine-versies van de 3- en 5-deurs 1.4i als voor beide carrosserievarianten van de gloednieuwe 1.7 CTDi diesel.

Yumè is Japans voor droom. Dit is een verwijzing naar de Honda-slogan The Power of Dreams. Wanneer je er alles aan doet om je dromen te realiseren kun je heel veel bereiken en dat geldt zeker voor Honda. Soichiro Honda startte in 1948 met praktisch niets en de Honda organisatie prijkt intussen op de lijst van de top-100 grootste bedrijven ter wereld! De Civic was voor Honda zeker een droom die werkelijkheid werd en waarmee Honda zich serieus op de kaart zetten binnen de autowereld. In 1972 debuteerde het model Civic als 3-deurs, kort daarna gevolgd door een 5-deurs uitvoering. Hier te lande werd de eerste Civic door menigeen al snel liefkozend bolletje genoemd. Veertien miljoen exemplaren later, waarvan twee miljoen in Europa, rijdt de zevende generatie van de populaire Civic rond.

Ter gelegenheid van 30 jaar Honda Civic is er nu de speciale uitvoering Yumè waarvan de koper kan profiteren zolang de voorraad strekt.
Civic 3-deurs 1.4i Yumè 16.855
Civic 3-deurs 1.7 CTDi Yumè 22.010
Civic 5-deurs 1.4i Yumè 18.180
Civic 5-deurs 1.7 CTDi Yumè 23.165

De Yumè uitrusting omvat onder andere airconditioning, audio apparatuur, elektrisch bedienbare ramen vóór, elektrisch bedienbare en verwarmbare buitenspiegels in carrosseriekleur, deelbaar neerklapbare achterbankleuning en centrale deurvergrendeling met afstandsbediening. Iedere Civic is standaard voorzien van ABS met EBD, vier airbags voorin, stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Als extra bonus ontvangen kopers van de 1.4i benzineversie van de overheid een premie zuinig van 500 en een premie schoon van 275.

De Civic blinkt uit door de royale plaats die er is voor de inzittenden en hun bagage. De totale opzet is gericht op een optimale ruimtebenutting. Zo gaan onder de korte neus compacte motoren, een hoog gemonteerd stuurhuis en een ruimtebesparende wielophanging schuil. Ook het interieur is bijzonder innovatief: de versnellingspook zit in de middenconsole van het dashboard en de vloer is vlak. Daardoor beschikken de inzittenden over extra veel bewegingsvrijheid, vooral de achterpassagiers hebben geen last van de irritante vloertunnel die normaal gesproken de beenruimte van de middenpassagier ernstig hindert. Bovendien levert de hoge carrosserie, met name een kenmerk van de 5-deurs, royale interieurmaten op.

Een unicum zijn ook de resultaten die de Civic hatchback in de toonaangevende Euro-NCAP crashtest behaalde. Voor het eerst in de geschiedenis van deze veiligheidstest werd in de combinatie inzittenden- en voetgangerspunten zo goed gescoord. De Honda Civic kreeg vier sterren voor inzittendenbescherming en maar liefst drie een topscore - sterren voor bescherming van voetgangers.

Als grootste motorenbouwer ter wereld is Honda het uiteraard aan zijn stand verplicht om juwelen van motoren te bouwen. De 1.4i is een soepele 16-klepper met 66 kW (90 pk). Deze voldoet nu al aan de strenge EU-emissie-eisen van 2005. De 1.7 CDTi met common-rail directe inspuiting en turbocompressor levert 74 kW (100 pk) en, wellicht nog belangrijker, een maximum koppel van 220 Nm bij slechts 1.800 toeren.