AutoRai
8-7-2002
Renault schenkt Trafic aan IVA
Ter gelegenheid van het feit dat Renault sinds 1 januari van dit jaar
het best verkochte merk in Nederland, is heeft het Franse merk
besloten een Renault Trafic te schenken aan de IVA (Instituut Voor
Autobranche & Management) in Driebergen.
Daarmee poogt de Créateur dAutomobiles de opleiding met Een toekomst
met toekomst een steuntje in de rug te geven.
Als gespecialiseerde HBO-opleiding voor de autobranche en het daarbij
horende management richt de IVA zich de laatste jaren meer en meer op
het commercieel maken van de techniek. Het gaat er daarbij niet alleen
om waar al deze techniek zit of waarvoor het dient maar vooral ook wat
het voor de klant betekent. Voor de studenten van de IVA is het van
groot belang dat zij in aanraking komen met de meest moderne
technieken, zoals bijvoorbeeld de common rail techniek op hedendaagse
dieselmotoren. De 1.9 dCi 100 pk motor van de Renault Trafic leent
zich bij uitstek om kennis en ervaring te doen van de allernieuwste
snufjes, in combinatie met de auto als geheel, de International Van of
the Year 2002.
De per 1 juli gepubliceerde verkoopcijfers van personenautos in
Nederland geven aan dat Renault thans in Nederland de onbetwiste
nummer 1 is. Ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar steeg het
marktaandeel van Renault in een dalende personenautomarkt met maar
liefst 1,6 % punten tot 11,0 % ofwel 32.092 autos. Belangrijkste
bijdrage aan deze resultaten wordt nog steeds geleverd door de zeer
succesvolle Laguna, de best verkochte auto in zijn segment en de
Scénic, beste in het M1 MPV-segment.
Ook in de lichte bedrijfswagensector blijft Renault goede resultaten
boeken: in Nederland heeft Renault de eerste helft van 2002 een
marktaandeel van 9,6 % (4475 voertuigen) behaald, een stijging van 1,1
% punten ten opzichte van de eerste zes maanden van vorig jaar (4151).
De populaire Kangoo was verantwoordelijk voor 4,4 % marktaandeel. De
Trafic, het model dat aan de IVA is geschonken, is tweede met 2,6 %
(1204).