KLM
02/033
KLM STRUCTUREEL VOORDELIGER OP EUROPESE VLUCHTEN
DOOR NIEUWE TARIEVENSTRUCTUUR
AMSTELVEEN 8 juli 2002, Vanaf 15 juli 2002 introduceert KLM een nieuwe tarievenstructuur voor alle 66 Europese bestemmingen. De aanpassingen gelden alleen voor vluchten vanuit Nederland en bestaan uit een aanzienlijke vermindering van het aantal tarieven per bestemming en uit simpelere en transparantere tariefsvoorwaarden. Daarnaast worden structureel tot 40 procent lagere Economy Class tarieven geïntroduceerd op 13 Europese bestemmingen, gevolgd door 5 per 1 september en 2 bestemmingen vanaf 1 november 2002. Ook zijn diverse productverbeteringen doorgevoerd om de service voor de passagiers te verhogen. De KLM verwacht door deze aanpassingen een hoger marktaandeel te behalen in het sterk groeiende vrijetijdsvervoer binnen Europa.
Vanaf 15 juli 2002 vermindert het aantal tarieven per bestemming van maximaal 25 naar maximaal 8. Daarnaast zijn de condities voor alle Europese vrijetijdstarieven vanuit Nederland vereenvoudigd en verminderd en gelden dezelfde simpele voorwaarden. Er zijn maximaal 3 vrijetijdstarieven per bestemming. Het goedkoopste tarief moet het vroegst geboekt worden (minimaal 14 dagen voor vertrek), het volgende tarief minimaal 7 dagen voor vertrek en het derde tarief is tot 3 dagen voor vertrek te boeken. Voor alle vrijetijdstarieven geldt een minimum verblijf van hetzij 3 dagen dan wel de nacht van zaterdag op zondag. Doordat meer tariefscombinaties mogelijk zijn, wordt op alle Europese bestemmingen de beschikbaarheid van bestaande lage tarieven verhoogd en kan een interessant prijsvoordeel worden gerealiseerd. Kost een retourvlucht naar Milaan bijvoorbeeld ¤300, met de nieuwe tarievenstructuur zal dat 20 procent lager zijn, namelijk ¤240.
Inspelen op groei vrijetijdsmarkt
Met de vereenvoudiging in de tarievenstructuur speelt KLM in op de recente marktontwikkelingen in Europa, waarbij een sterke groei is te zien van het vrijetijdsvervoer. Tegelijkertijd heeft KLM in het huidige boekjaar de Europese vliegcapaciteit met ongeveer 13 procent uitgebreid ten opzichte van het boekjaar 2001/2002. Dit gebeurt onder meer door capaciteitsuitbreiding en frequentieverhoging op vrijetijdsbestemmingen als Lissabon, Athene, Barcelona en Madrid. Overigens is al gedurende dit boekjaar ingespeeld op de groei van de vrijetijdsmarkt door in de Boeing 737 toestellen een aantal Business-Class stoelen te vervangen door Economy Class-stoelen.
Structureel lagere tarieven vanaf 15 juli 2002
De nieuwe tarieven op 20 Europese bestemmingen worden vanuit Nederland tot 40 procent voordeliger ten opzichte van de huidige vaste tarieven. Vanaf 15 juli 2002 zullen maandelijks meer dan 50.000 van deze voordelige Economy Class-tickets beschikbaar zijn. Per datum worden de volgende vaste retourprijzen geïntroduceerd:
(tabel verminkt door conversie)
15 juli 2002 1 september 2002 1 november 2002
Athene ¤273
Barcelona ¤157
Birmingham ¤149
Edinburgh ¤119
Glasgow ¤119
Geneve ¤119
Lissabon ¤206
Londen City ¤120
Londen Heathrow ¤100
Londen Stansted ¤100
Madrid ¤209
Manchester ¤149
Nice ¤149 Berlijn ¤170
Milaan Malpensa ¤240
Parijs ¤143
Toulouse ¤224
Wenen ¤269 Munchen ¤178
Zurich ¤199
Productverbeteringen
KLM heeft ook een aantal productverbeteringen doorgevoerd. Zo zijn op alle Europese vluchten van en naar Amsterdam, Nederlandse, Engelse en financiële kranten beschikbaar. Naast dit assortiment is op vluchten van Amsterdam naar Duits-, Frans-, Italiaans- of Spaanstalige landen ook een krant aanwezig in die taal. Op vluchten naar Amsterdam is er altijd een krant uit het land van vertrek aanwezig.
Voorts is een nieuw Service Recovery Package geïntroduceerd. Hiermee krijgen passagiers, afhankelijk van de ernst van de vluchtverstoring, een brief, telefoonkaart, maaltijdbon, Flying Dutchman-punten of korting bij taxfree-aankopen, een kortingscoupon voor een volgend KLM-ticket en een enquêteformulier. Met deze productverbeteringen zet KLM opnieuw een stap in de verbetering van de service aan de passagier.
AMS/AR/YE
KLM CORPORATE COMMUNICATIONS (AMS/DR)
Marjolein Schotel
Media Relations
tel: 31-20 649 45 45
fax: 31-20 648 80 92
Email: secr.mediarelations@klm.com