---
---
Air Power Demonstratie: de luchtmacht in 35 minuten
06-07-2002
Special: Open Dagen Koninklijke Luchtmacht
De mensen die vandaag (6 juli) rond het middaguur rond de vliegbasis Gilze-Rijen nog in de file stonden, hebben er misschien iets van gezien. De toeschouwers op het veld stonden er echter met de neus bovenop: de Air Power Demonstratie. In 35 minuten tijd liet de luchtmacht zien wat het begrip slagkracht anno 2002 betekent. In een goed gecoördineerde actie lieten Apache, Cougar, Bo-105 en Chinook helikopters samen met F-16s, de KDC-10 en een C-130 Hercules zien hoe in een flitsende actie een vijandelijk vliegveld kan worden ingenomen.
De Air Power Demonstratie, terecht een van de hoogtepunten van de Open Dagen genoemd, werd geregisseerd door de majoors Peter Grijspaard en Roland Godthelp van de staf van de Tactische Helikopter Groep Koninklijke Luchtmacht. We zijn begonnen met aan de vliegbases te vragen hoeveel vliegtuigen ze konden inzetten. Majoor Peter Grijspaard doelt daar ondermeer mee op de operationele verplichtingen. Zo zijn momenteel Cougar-helikopters gestationeerd in Bosnië, neemt een C-130 Hercules deel aan Enduring Freedom en bereidden de KDC-10 en F-16s zich voor op uitzending naar Manas in Kirchizië, eveneens voor Enduring Freedom. Daarna zijn we de demonstratie die onze collegas de afgelopen jaren bij eerdere Open Dagen hebben gegeven, gaan bekijken. De vliegtuig- en helikoptertypen zijn misschien hetzelfde, maar als je al die plannen bekijkt, zie je toch kleine verschillen. We zaten dit jaar rond het middaguur en dat betekent dat we alle spullen die uit de helikopters komen bij zon demo, weer moesten opruimen. Ook de mensen van de Luchtmobiele Brigade van de landmacht, die ook altijd aan de demonstratie meedoen, moesten snel van het terrein zodat de vliegshow verder kon. En dus hebben we er nu voor het eerst ook een extractie aan toegevoegd. Iedereen stapte dus met al zijn spulletjes weer in zijn eigen helikopter en is vervolgens weer naar de betreffende vliegbasis teruggebracht.
Aan de demonstratie werd deelgenomen door de Apaches en Bö-105 van de vliegbasis Gilze-Rijen, de Chinooks en Cougars van de vliegbasis Soesterberg, F-16s van Leeuwarden en Twenthe en tenslotte de KDC-10 en Hercules uit Eindhoven. Afgezien van die extractie, hebben we het programma ook wat rustiger gemaakt. Majoor Ronald Godthelp betrokken bij de Air Power demo van vorig jaar trad op als adviseur van Grijspaard. Dus geen aanval met zestien F-16s want dan weten de toeschouwers niet meer waar ze moeten kijken. We hebben dus gekozen voor groepjes van twee zodat de mensen die steeds rustig konden nakijken zonder te schrikken van de volgende toestellen. Op de vraag of het bij de Air Power Demonstratie alleen maar gaat om een stukje show of dat het deelnemende personeel er ook nog iets aan heeft, is Grijspaard duidelijk. Sommige dingen zijn natuurlijk iets aangepast, vooral omdat je het allemaal binnen die 35 minuten moet doen. Maar de elementen op zich kloppen behoorlijk. Alleen zon fly by van een KDC-10 met drie F-16s is natuurlijk puur voor het publiek. Dat doe je normaal niet op die hoogte. De landing van die luchtmobiele jongens is echter precies zo als dat in het echt ook gaat. En ook het vliegen met die sling loads, dus die jeeps onder de Chinooks, is voor de bemanningen een prima stukje training. Mede daarom hebben we ze ook in Soesterberg laten starten en het hele stuk hierheen laten vliegen met de autos onder de heli.
Voor de bezoekers lijkt de Air Power Demonstratie een stukje show dat
uitgebreid is ingestudeerd. De demo zag er immer gelikt uit.
Grijspaard en Godthelp glimlachen bij de vraag hoe vaak er is
voorgeoefend. Één keer op de donderdag. We hebben wel een paar keer
vergaderd met vertegenwoordigers van ieder vliegtuigtype, maar ook dat
is heel beperkt gebleven. Dat de ervaren vliegers die de demonstratie
zodanig professioneel op hebben gezet, maar één keer vooroefenen nodig
hadden, wil echter niet zeggen dat het niet hoeft te worden
gecoördineerd. De beide majoors hebben de demonstratie dan ook vanaf
de verkeerstoren geleid. Voor hen was meevliegen dan ook niet wat ze
wilde. Grijspaard: Nee, ik vond het prima zo. Het is, wanneer je zon
project doet veel leuker om het hele spul aan te sturen vanaf de toren
dan mee te vliegen in een van de helikopters. (fotos: Jan Kees de
Meester)
Ministerie van Defensie