Gemeente Leiden
Projectgroep wil onderzoek bereikbaarheid Aalmarktgebied
Hoe kan de bereikbaarheid van de binnenstad per auto worden verbeterd?
Over die vraag heeft de Projectgroep Nieuw Aalmarktplan (NAP) vorige
week gebrainstormd. Een aantal ideeën wil de projectgroep laten
onderzoeken.
BOUWEN EN WONEN - Een commissie van de Projectgroep zal zich maandag
buigen over een opdracht voor een verkeersonderzoek. Het verkeer maakt
tot nu toe de meeste tongen los in de bijeenkomsten van de
Projectgroep NAP. Die bestaat uit vertegenwoordigers van verschillende
organisaties in Leiden en heeft de taak om voor 1 oktober een advies
te geven aan het college van B&W over een plan voor de ontwikkeling
van het Aalmarktgebied.
Projectgroeplid Anton van Geyt van de Stichting Aalmarktgebied,
pleitte voor de bouw van parkeergarages die goed bereikbaar zijn vanaf
een grote verkeersring ver buiten de binnenstad. Om die ring mogelijk
te maken zouden op enkele plaatsen in de stad nieuwe weggedeelten
aangelegd moeten worden. De plek van de Boommarkt, die het college
voorstelt voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage, vindt hij
niet geschikt. Volgens hem zijn het Noordeinde en de Turfmarkt te smal
als aan- en afvoerroute. Verder wil hij de Witte Singel en de
Hooigracht verlossen van doorgaand autoverkeer. De Breestraat zou
autovrij moeten blijven.
Ook Rob Doeleman, een bewoner van de Boommarkt, ziet weinig heil in
een parkeergarage aan de Boommarkt. De vertegenwoordigers van het
bedrijfsleven, zoals René van Leeuwen en Ben Schuttenbeld, en
hoogleraar Ton van Raan staan daarentegen wel positief tegenover een
Boommarktgarage.
Breestraatwinkelier Frans Gijbels toonde enthousiasme voor de
RijnGouweLijn over enkel spoor door de Breestraat. Aart van Bochove,
Centrum Management Leiden, opperde een 'vloot van taxibusjes' als
vervoermiddel, zoals in Turkije. Berthine Verheugd, winkelier aan het
Gangetje, zag wel iets in een Breestraat met auto's die aan
weerszijden kunnen parkeren. Zij wilde een inrichting zoals in De
Kempenaerstraat in Oegstgeest. Ondernemer Marlies Haazebroek stelde
voor de Steenstraat open te stellen voor autoverkeer de stad in.
Directeur Chris Verplancke van de Stichting Stadsparkeerplan Leiden
toonde een eerder door zijn stichting gepresenteerd plan voor een
zevenhonderd meter lange parkeergarage onder de Lammenschansweg tussen
de singel en de spoorlijn.
Rob Onel van de Stichting Aalmarktgebied vond dat de projectgroep met
de discussie over de bereikbaarheid te ver afdwaalde van het
Aalmarktproject.
Stedenbouwkundige Wytze Patijn, die door B&W als supervisor is
aangesteld voor het Aalmarktproject, merkte op dat de bereikbaarheid
van het centrum per auto nu erg slecht is, vooral vanaf de noordkant.
'Voor het functioneren van het centrum is een goede bereikbaarheid van
levensbelang.' Verder stelde hij dat het verblijfsklimaat van de
Breestraat onvoldoende is. Hij wilde daarom onderzoeken of de bussen
uit de straat gehaald kunnen worden. Daar stond tegenover dat hij ook
een idee lanceerde om de Breestraat net als vroeger open te stellen
voor auto's.
Meer informatie over het werk van de Projectgroep Nieuw Aalmarktplan
is te vinden op het Internet: www.aalmarkt.nl.
Foto: archief