Ingezonden persbericht
Afdeling Communicatie
Hilversum, 5 juli 2002
Tros eerste halfjaar zeer succesvol op nederland 2
De TROS heeft het de eerste helft van 2002 bijzonder goed gedaan op Nederland 2. De Grootste Familie van Nederland behaalde met haar programmering van 1 januari tot 1 juli 2002 een gemiddeld marktaandeel van 15.9% en waardering van 7.3. De TROS is hiermee de best scorende ledengebonden omroepvereniging.
Met name in juni wist de TROS veel kijkers aan zich te binden. Het gemiddelde marktaandeel van 20,5% was hoger dan dat van de NOS (18.2%, inclusief WK-wedstrijden) en RTL 4 (16.9%). Met dit hoge marktaandeel en het hoge gemiddelde waarderingscijfer van 7.3 bewijst de TROS haar waarde voor het publieke bestel en Nederland 2 in het bijzonder.
Onder meer de volgende programma's leveren een belangrijke bijdrage aan het TROS-marktaandeel: DIT WAS HET NIEUWS (naar de aflevering van 15 juni keken maar liefst 1,7 miljoen mensen, 33% marktaandeel), SPANGEN met Linda de Mol en Monique van de Ven (op 2 juni marktaandeel 33%), VERMIST (op 7 juni bijna 1,5 miljoen kijkers, marktaandeel 29%), FLIKKEN (23% marktaandeel) en de TROS TV SHOW (gemiddeld marktaandeel 23%). Het actualiteitenprogramma 2VANDAAG (TROS/EO) is eveneens zeer succesvol met een gemiddeld marktaandeel van 24%.
Ingezonden persbericht