OPEN UNIVERSITEIT NEDERLAND
Open Universiteit biedt OCenW plan aan voor bestrijding lerare
De Open Universiteit Nederland heeft minister Hermans van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschappen (OCenW) op 1 juli jongstleden een plan
aangeboden waarin zij haar bijdrage schetst in het terugdringen van
het lerarentekort in ons land. In het plan van aanpak, dat in nauw
overleg met de lerarenopleidingen is ontwikkeld, staat vernieuwing en
flexibilisering van de lerarenopleidingen centraal. Vanuit haar
expertise in begeleid afstandsonderwijs met optimaal gebruik van ict,
kan de Open Universiteit een belangrijke bijdrage leveren aan de
oplossing van dit maatschappelijke probleem.
Nieuwe taak
Het probleem is bekend: te veel leraren verlaten vroegtijdig het
onderwijs en te weinig studenten melden zich aan voor de opleidingen.
Dit leidt tot een toenemend tekort aan leraren, wat weer ernstige
gevolgen heeft voor het onderwijs aan leerlingen. Het ministerie van
OCenW probeert dit probleem op de korte termijn op te lossen met de
werving van zij-instromers.
Eind vorig jaar kreeg de Open Universiteit de taak van minister
Hermans om een afstandonderwijsprogramma voor zij-instromers te
ontwikkelen. De Open Universiteit heeft deze uitdaging voortvarend
opgepakt en een taskforce onder leiding van dr. P. Stijnen de opdracht
gegeven te komen met een plan van aanpak. Dit plan, dat op 1 juli is
aangeboden, bevat een uitgebreid programma van beoogde projecten en
activiteiten. Grofweg valt het plan uiteen in drie delen. De Open
universiteit zal in samenwerking met de lerarenopleidingen:
- afstandsonderwijs ontwikkelen, vooral voor zij-instromers in het
beroep van leraar,
- werkzaamheden uitvoeren op het vlak van de verdere ontwikkeling van
zittende en beginnende leraren, en
- zich ontwikkelen zich tot een partner in onderwijsvernieuwing voor
de lerarenopleidingen.
Oplossingen
Door het plan worden vier oplossingen voor het lerarentekort
aangedragen:
- verhoging van de reguliere instroom,
- bevorderen van de instroom van nieuwe doelgroepen, in het bijzonder
van zij-instromers,
- bestrijding van uitval, zowel van zij-instromers als van (beginnende
en ervaren) beroepsbeoefenaren, en loopbaanontwikkeling, en
- vernieuwing van de opleidingen (flexibilisering en maatwerk).
Op grond van de analyse, externe adviezen en genoemde expertise,
blijkt de ontwikkeling van een virtuele leer- en werkomgeving de
hoogste prioriteit te hebben. Op termijn zal deze leer- en
werkomgeving drie functies hebben; oriëntatie en selectie, scholing en
opleiding, en ondersteuning. Deze functies zijn grofweg gebaseerd op
de lijn die leraren volgen vanaf de start van hun opleiding tot het
eind van hun loopbaan. Bovendien vormt deze digitale omgeving ook een
voorwaarde voor veel andere activiteiten, die tijd- en
plaatsonafhankelijk aangeboden zullen worden.
Vervolgtraject
Het plan wordt in de zomermaanden nader bestudeerd door een
adviescommissie die ingesteld zal worden door het ministerie van
OCenW. De Open Universiteit zal, samen met de lerarenopleidingen, een
implementatietraject uitwerken zodat na goedkeuring van het ministerie
van OCenW begonnen kan worden met de uitvoering van de activiteiten en
projecten.
De Open Universiteit Nederland loopt voorop in de toepassing van
nieuwe technologieën en onderwijskundige inzichten. Op eigen
initiatief of in samenwerking met partners. In haar eigen
wetenschappelijke opleidingen, scholingsprogramma's en cursussen of in
het onderwijs van andere instellingen. Sleutelbegrippen is
competentiegericht onderwijs in een elektronische leeromgeving:
flexibel, op maat en kwalitatief hoogstaand. Aan de Open Universiteit
Nederland studeren 21.000 mensen en zijn ruim 700 medewerkers
verbonden. De hoofdvestiging is in Heerlen en er zijn achttien
studiecentra in Nederland.
Voor meer informatie over dit persbericht kunt u contact opnemen met
het Bureau bestuursondersteuning van de Open Universiteit Nederland,
telefoon: 045-5762959.
05 jul 02 10:31