Ingezonden persbericht
APELDOORN, VRIJDAG 5 JULI 2002
Arbeidsmarketing
De marketingafdeling van Spherion stuurt met ingang van vorige week een
intern programma aan dat al haar medewerkers binnen de organisatie helpt bij
het vinden en behouden van nieuwe uitzendkrachten. Marketing gaat hiervoor
het land in en zal alle vestigingen bezoeken die behoefte hebben aan lokale
marketinginput. In navolging hierop gaat de creatieve afdeling ook extern:
regelmatig gaat zij om tafel met opdrachtgevers om gezamenlijk een
specifieke wervingscampagne op te zetten voor het vinden van personeel.
Waarom?
Parallellen
Zo`n 45% van de werkgevers in Nederland zegt nog steeds problemen te hebben
met het aantrekken van hoog gekwalificeerd personeel. Ongeveer 20% van de
werkgevers beweert zelfs financiele schade op te lopen wegens
personeelsgebrek. Het tekort aan geschikt personeel doet zich het sterkst
voelen in de zorg, zakelijke dienstverlening, industrie en bouw. Dat
concludeert het NIPO uit een enquete onder bijna 300 kleine en grote
werkgevers. Dit onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van de VSNU en de
HBO-raad, werd vorige week maandag aangeboden aan minister Jorritsma van
Economische Zaken. In De Volkskrant van 21 juli vorig jaar al zei reis- en
e-commerce goeroe John Fentener van Vlissingen (door Quote uitgeroepen als
rijkste Nederlander), dat het vandaag de dag meer moeite kost om goed
gekwalificeerd personeel te vinden dan om klanten te werven. Ondanks een
tegenvallende economie en vele reorganisaties is er nog steeds een groot
tekort aan goed personeel op de arbeidsmarkt. Zo'n tekort dat het vaak ten
koste gaat van de productiviteit van het werkende personeel. Het wordt
daarom tijd dat ondernemingen vanuit een marketingperspectief naar
personeelsbeleid gaan kijken. En dat is eigenlijk ook niet zo vreemd, als je
ziet dat er veel parallellen bestaan tussen marketing en PZ.
Niet-goed-geld-terug
We zien kandidaten, die structureel de media bijhouden over bedrijven en
vacatures, net als zij bij auto's en vakanties doen. Op een gegeven moment
heeft de consument een keuze gemaakt en ontstaat het proces van cognitieve
dissonantie: "hoe zou mijn baan bij Heineken of Vendex er hebben
uitgezien?". Als bedrijven hun nieuwe collega niet goed opvangen en
verzorgen, ontstaat het risico van switchgedrag. Een proeftijd is als het
ware de 'niet-goed-geld-terug-periode'. Na een aantal dienstjaren blijft
loyaliteit een rol spelen en zal relatiebeheer aan belang winnen om aan de
veranderende wensen van de interne klant te voldoen.
Ongrijpbaar
In elke marketingboek staat dat bedrijven in staat moeten zijn om klanten te
werven en vast te houden. Maar naast de focus op klanten zullen bedrijven
tegenwoordig ook meer moeite moeten doen om personeel aan te trekken en te
binden. En dat is niet zo eenvoudig als je weet dat mensen niet meer leven
om te werken, maar hun leven flexibeler indelen, de keuze hebben uit diverse
beroepen, hun eigen functies creëren en vaker een carrièreloop zullen maken.
Er is momenteel sprake van een ware 'power shift': de bedrijven zijn de
kandidaat, het individu selecteert. Inlevingsvermogen in de kandidaat is dan
ook een must.
Glad ijs
In de arbeidsmarkt geldt een aantal marketing-spelregels. Zo zullen mensen
steeds meer kiezen voor een organisatiemerk met een persoonlijkheid waarmee
men zich kan meten. Jonge ambitieuze mensen willen graag bij een topper
horen. Senioren kiezen meer voor inhoudelijke 'corporate values' waar ze
zelf ook voor staan. 'Don't sell the job, sell the company', is dan ook een
veelgehoord advies. Om te bouwen aan een sterke merknaam is een gelikte
reclamecampagne met mooie beloftes in ieder geval 'killing'. In de eerste
plaats omdat er veelal een inhoudelijke slag nodig is om mensen aan te
spreken. En in de tweede plaats wil je voorkomen dat je personeel net zo
hard weer de deur uitloopt als blijkt dat de zaak te mooi is voorgespiegeld.
De belangrijkste reden is het huidige personeel, dat over de schouder van de
recruiter meekijkt en niet happy zal zijn als de organisatie anders in de
arbeidsmarkt wordt gepositioneerd dan in werkelijkheid het geval is.
Vruchten plukken
Bij arbeidsmarketing geldt dat je moet zaaien voor een sterk merk, waarna je
de vruchten kan plukken. Naast traditionele media wordt internet een steeds
belangrijker medium. Niet alleen zoeken mensen via de diverse jobsites naar
vacatures. Ook worden sites steeds vaker bezocht om te achterhalen wat een
bedrijf doet en waar het voor staat. Binnen de een-op-een aanpak valt ook
databasemanagement. Via onder andere magazines, beurzen en
onderwijsinstellingen worden adresgegevens verstrekt om potentials
rechtstreeks aan te kunnen spreken.
Zij en wij
Het mes snijdt echter wel aan twee kanten. De vijfde p in de marketingmix
staat niet voor niets voor personeel. Het zijn in het tijdperk van
dienstverlening uiteindelijk de mensen die de corporate uitstraling
vertegenwoordigen en dus in feite het merk invulling geven. Wat marketeers
aan de commerciële markt beloven moet dus wel aansluiten bij de
bedrijfsidentiteit en -capaciteit. Het is daarom goed om eigen personeel bij
campagnevorming te betrekken. De marketingafdeling van Spherion begeleidt
dit en fungeert als inspiratiebron, klankboard en experts op het gebied van
arbeidsmarketing. Zij bekijkt arbeidsmarktcommunicatie vanuit 'employer
branding'.
Spherion Uitzendbureau is onderdeel van Spherion Recruitment Group, een
professionele en inspirerende organisatie in advies en bemiddeling op het
gebied van personeelsmanagement. Zij maakt deel uit van Spherion
Corporation, wereldwijd actief in human capital management en beursgenoteerd
aan de New York Stock Exchange. Spherion behoort met ruim 1.000 vestigingen
tot de top vijf van toonaangevende bureaus en is in geheel Nederland
vertegenwoordigd met dertig vestigingen en een Service Center in Apeldoorn.
Voor meer informatie over bijgaand persbericht kunt u contact opnemen met
Marc Drijver via het Service Center van Spherion Uitzendbureau in Apeldoorn
(tel. 055-5384777).
Spherion Recruitment Group
Service Center
Oude Apeldoornseweg 28
7333 NS APELDOORN
Tel.: +31 (0)55 538 47 77
Fax: +31 (0)55 5332 611
marcdrijver@eu.spherion.com
www.spherion.nl