Gemeente Amsterdam
Reactie G4 op Regeerakkoord CDA, VVD en LPF
Lees het complete Regeerakkoord op de site van de Tweede Kamer
Aan: de leden van de Tweede Kamer,
Van: de burgemeesters van de vier grote steden
Betreft: regeerakkoord
Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, 3 juli 2002,
Geachte dames en heren,
Donderdag 4 juli a.s. debatteert u met informateur Donner over het
regeerakkoord. Graag willen wij u een aantal opmerkingen en vragen
voorleggen over het regeerakkoord, dat wij bekeken hebben op zijn
betekenis voor de vier grote steden. Wij hopen dat u deze opmerkingen
en vragen wilt betrekken in uw beoordeling van het regeerakkoord.
De grote aandacht voor veiligheid, integratie, zorg en onderwijs in het regeerakkoord spreekt ons aan, de uitwerking op een aantal punten niet. De problemen op genoemde terreinen manifesteren zich bovenmaats in de vier grote steden. De nadelige gevolgen van het regeerakkoord komen dan ook vooral op de schouders van de G4 terecht.
Hierna noemen we eerst kort de punten, die wij als bedreiging ervaren.
In de bijlage lopen we kort alle thema's uit het regeerakkoord langs.
Daarin vergelijken wij ons eigen programma, zoals verwoord in het 21
juni gepresenteerde Manifest G4: Uitvoeren!, met het regeerakkoord en
stellen wij een aantal vragen. Wij hopen dat u deze in het debat over
het regeerakkoord wilt inbrengen.
De bedreigingen
* Financiën: De korting op het Gemeentefonds betekent voor de G4 een
verlies aan inkomsten van vele miljoenen euro's ten opzichte van
de tot dusver gehanteerde ramingen. Gezien de grote opgaven,
waarvoor wij staan, pakt dit voor ons extra nadelig uit. Het zal
direct ten koste gaan van het beleid op de terreinen, die het
nieuwe kabinet juist extra aandacht wil geven.
* Grotestedenbeleid: Het regeerakkoord zegt wel iets over het belang
van sterke steden, maar niets over maatregelen om de steden te
versterken, zoals de dringend noodzakelijke vernieuwing van
oude(re) wijken. Dat over het grotestedenbeleid en de stedelijke
vernieuwing niets wordt gezegd, is een ernstig gemis.
* Gesubsidieerde arbeid: Het aantal I/D-banen wordt gereduceerd,
zonder dat duidelijk is in welke omvang. Als veel gesubsidieerde
banen moeten worden geschrapt, verdwijnen er duizenden
stadswachten, controleurs in het openbaar vervoer en assistenten
in de zorgsector, het onderwijs en de kinderopvang.
* Uitgeprocedeerde asielzoekers: Strengere uitwijzing van
uitgeprocedeerde asielzoekers zal tot gevolg hebben dat veel
uitgewezen asielzoekers zonder legaal werk en zonder
ziektekostenverzekering hun heil zoeken in de grote steden. Ons
wordt 'verboden' hen op te vangen. Wij gaan ervan uit dat het Rijk
de consequenties voor zijn rekening neemt.
* Binnenlands Bestuur: De Kaderwet bestuur in verandering, die nu de
samenwerking tussen de gemeenten in de grootstedelijke regio's
regelt, wordt afgeschaft zonder dat er iets nieuws voor in de
plaats komt. De oplossing van een groot aantal vraagstukken
(wonen, werken, verkeer) vraagt om krachtige, niet vrijblijvende
regionale samenwerking. Daarvoor is de Wet bestuur in stedelijke
regio's dringend nodig.
Wij hopen van harte dat u in het debat over het regeerakkoord de
nodige aandacht zult geven aan de problematiek in de vier grote
steden. Als burgemeesters van de G4 willen wij graag in overleg treden
met het nieuwe kabinet over de uitwerking van het regeerakkoord in
concrete beleidsprogramma's.
Met vriendelijke groet,
De burgemeester van Amsterdam, M.J. Cohen
De burgemeester van Rotterdam, I.W. Opstelten
De burgemeester van Den Haag, W.J. Deetman
De burgemeester van Utrecht, A.H. Brouwer-Korf
Bijlage: vergelijking regeerakkoord - G4Manifest
Veiligheid
* De G4 willen een harde aanpak van de criminaliteit in de steden
door preventie en repressie; leggen prioriteit bij de aanpak van
de harde kern van veelplegers, veilig openbaar vervoer en toezicht
op straat; vragen vijfduizend extra agenten voor de vier
grootstedelijke politiekorpsen; maken veel werk van verbetering
van de fysieke veiligheid (ter voorkoming van rampen als Enschede
en Volendam).
* Het regeerakkoord gaat in dezelfde richting; noemt geen aantallen
voor capaciteitsuitbreiding politie en maakt ook niet duidelijk
hoeveel geld er wordt uitgetrokken voor rampenbestrijding.
* Vraag: Welke capaciteitsuitbreiding voor de politie zit in het vat
en hoe wordt de extra capaciteit verdeeld?
* Vraag: Hoeveel geld denkt het kabinet uit te trekken voor
rampenbestrijding?
Zorg
* De G4 staan erop zelf de regie te voeren over de 'maatschappelijke
opvang' van hun meest kwetsbare bewoners: de dak- en thuislozen,
verslaafden en mensen met psychiatrische problemen.
Medezeggenschap van de steden over de AWBZ is hiervoor het
belangrijkste instrument - in combinatie met uitbreiding van het
welzijnswerk.
* Het regeerakkoord gaat aan deze voor de steden urgente
problematiek, evenals aan de 'vermaatschappelijking' van de zorg,
tot onze teleurstelling geheel voorbij.
* Vraag: Omvat de in het regeerakkoord aangekondigde modernisering
van de AWBZ misschien mede de door de steden bepleite
medezeggenschap over de AWBZ?
Onderwijs
* De G4 vragen maatregelen om het steeds grotere lerarentekort aan
te pakken; willen de enorme achterstanden in de huisvesting van
scholen wegwerken en brede scholen (combinatie van onderwijs en
opvang) realiseren.
* Het regeerakkoord geeft extra (onderwijsinhoudelijke) vrijheid aan
scholen en stelt extra beloning voor leraren op scholen in
achterstandswijken in het verschiet. Dit laatste juichen wij toe.
Maar over de huisvesting van scholen, opnieuw tot onze
teleurstelling, geen woord. Terwijl goed onderwijs toch begint bij
fatsoenlijke huisvesting.
* Vraag: Is de onderwijshuisvesting welbewust buiten beschouwing
gebleven of komt het onderwerp bij de uitwerking van het
regeerakkoord alsnog aan de orde?
Integratie en migratie
* De G4 willen betere resultaten boeken bij de inburgering van zowel
nieuwkomers als oudkomers. Hiervoor vragen wij bundeling van een
aantal geldstromen (Wet inburgering nieuwkomers, Wet inschakeling
werkzoekenden, Wet educatie en beroepsonderwijs, gelden voor
oudkomersbeleid) en afschaffing van de gedwongen winkelnering bij
de Regionale Opleidingscentra.
* Het regeerakkoord legt, tot ons genoegen, veel nadruk op
integratie en inburgering. Onduidelijk blijft of de steden de
gevraagde beleidsruimte krijgen, die nodig is om in de uitvoering
betere resultaten te kunnen boeken.
* Vraag: Komt bij de uitwerking van het integratie- en
inburgeringsbeleid de (vergroting van) de beleidsruimte voor de
steden aan de orde?
Sociaal-economisch beleid
* De G4 willen zoveel mogelijk werkzoekenden aan de slag blijven
helpen. Wij vragen hiervoor om behoud van tenminste een deel van
de gesubsidieerde banen (de I/D-banen) en om het schrappen van
regels voor de reïntegratie van werkzoekenden.
* Het regeerakkoord geeft gemeenten meer ruimte voor
reïntegratiebeleid. Dit verwelkomen wij. Over het aantal I/D-banen
geeft het akkoord geen duidelijkheid. Wij benadrukken dat voor
reïntegratie van moeilijk plaatsbare werklozen I/D-banen - of
daarmee vergelijkbare gesubsidieerde arbeid - hard nodig blijven.
De in het regeerakkoord voorgestelde 'maximale prikkel' voor
gemeenten om mensen uit de bijstand te halen brengt voor ons grote
financiële risico's met zich mee, juist vanwege het grote aantal
bijstandsgerechtigden in onze steden en de korting op de
reïntegratiebudgetten. Bovendien zal de nieuwe WAO-regeling het
beroep op de bijstand vergroten.
* Vraag: Wordt in het regeerakkoord met 'maximale' prikkel bedoeld,
dat de gemeenten voor 100 procent verantwoordelijk worden voor de
bijstandsuitkeringen? Zo ja, welke garanties krijgen wij, dat dit
voor ons geen onaanvaardbare financiële gevolgen krijgt?
* Vraag: Over hoeveel gesubsidieerde banen praten we in de toekomst
en welke prestatie verwacht het kabinet, gegeven een geringer
aantal gesubsidieerde banen en oplopende werkloosheid, van onze
steden bij de reïntegratie van werkzoekenden.
Ruimtelijke ontwikkeling en milieu
* De G4 willen de trek van de midden- en hoge inkomensgroepen uit de
stad keren. Daarom vragen wij onder andere om ruimte voor
stadsuitleg, verbetering van het groen in en rond de steden en
continuïteit in de rijksbijdragen voor de stedelijke vernieuwing.
* In het regeerakkoord wordt terecht een lans gebroken voor het
doorbreken van de notacultuur en de bijbehorende bureaucratie.
Maar is de vraag of een grotere decentralisatie van bevoegdheden
daarin verandering brengt. Laat het Rijk de grote uitleglocaties
voor de Randstad aanwijzen en maatregelen treffen ter verbetering
van de concurrentiepositie van de Randstad. Het regeerakkoord
onderkent het belang van een gevarieerder woningaanbod in de
steden teneinde de midden- en hoge inkomensgroepen aan de stad te
kunnen binden. Maar over de hiervoor noodzakelijke middelen,
bijvoorbeeld de continuering (en verruiming) van het
Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing, het verbeteren van de
regionale woningmarkten en verbetering van het groen in en rond de
steden, wordt met geen woord gerept.
* Vraag: Zal het nieuwe kabinet het beleid inzake stedelijke
vernieuwing voortzetten en het geld daar inzetten, waar het het
hardst nodig is - dat wil zeggen in die delen van de steden waar
het 'verdienend vermogen' het kleinst is?
* Vraag: Op welke manier wil het kabinet de hogere inkomensgroepen
terugbrengen in de steden?
Mobiliteit
* De G4 bepleiten een ambitieuze verbetering van de verbindingen
tussen de G4 ('halvering van de reistijd in de Randstad'), snelle
uitvoering van de verbetering van de stationsgebieden (de
sleutelprojecten) en versterking van Schiphol (verbetering
bereikbaarheid) en van de Rotterdamse Haven (aanleg Tweede
Maasvlakte, herstructurering havengebied en aanleg 750 ha natuur)
- dit alles om de internationale concurrentiepositie van de
Randstad te waarborgen en te verbeteren.
* Het regeerakkoord rept van verbetering van spoorverbindingen,
verbreding van wegen, betere benutting van spoor- en autoweg, en
betere doorstroming in en rond de steden. Dit laatste is positief.
Maar er wordt - in relatie tot behoefte aan extra middelen -
slechts weinig extra geld voor uitgetrokken. Verder wordt nadere
(her)prioritering van de bestaande middelen voor infrastructuur
aangekondigd.
* Vraag: Wat gaat het kabinet doen aan de uitvoering van de
sleutelprojecten, de bereikbaarheid van Schiphol en de Rotterdamse
haven?
* Vraag: Wordt het beter benutten van het spoor ook ingezet voor
verbetering van de bereikbaarheid binnen de Randstad?
Financiën
* In het regeerakkoord wordt de bestaande normeringssystematiek van
het gemeentefonds gehandhaafd. Dit is positief. De technische
aanpassing (rentekorting) die gepleegd wordt op deze
normeringssytematiek heeft echter wel financiële consequenties
(ongeveer 1% minder gemeentefondsuitkering). Het uitgangspunt was
"samen de trap op en samen de trap af", maar het aantal treden
omlaag overtreft het aantal treden omhoog.
* Afschaffen OZB: Het voornemen om de OZB voor woningen af te
schaffen stelt ons, gezien onze relatief hoge belastingtarieven,
voor grotere financiële problemen dan de meeste andere gemeenten
in Nederland. Graag vragen wij u aandacht voor een passende
compensatie op dit gebied, zeker gezien onze opgave op het gebied
van veiligheid en integratie.
^
-
© gemeente Amsterdam - 3-07-2002