VSNU
VSNU-persbericht
Datum: 4 juli 2002
Opleidingen Kunstmatige Intelligentie: kwaliteit is gedegen,
rendement is te laag
Studenten al weggekocht vóór afstuderen.
De opleidingen Kunstmatige Intelligentie aan zes Nederlandse
universiteiten zijn van behoorlijk niveau. Alle opleidingen
leveren specialisten af die goed zijn voorbereid op een
academische loopbaan of een functie in de kennistechnologie.
Grootste zorgpunt is het lage rendement van de opleidingen.
De helft van de instromende studenten heeft na drie jaar nog
geen propedeuse. Van degenen die hun propedeuse halen, heeft
na 8 jaar slechts 52% de eindstreep van het doctoraaldiploma
bereikt. Uitschieter in positieve zin is de opleiding in
Maastricht, die wel een goed rendement weet te realiseren.
Dit concludeert een onafhankelijke commissie onder leiding
van prof.dr. Jan van Eijck in het visitatierapport
Kunstmatige Intelligentie, dat op 4 juli wordt aangeboden aan
mr. Ed d'Hondt, voorzitter van de VSNU.
Het is de eerste keer dat de zes opleidingen Kunstmatige
Intelligentie in een aparte visitatieronde tegen het licht
worden gehouden. In het vak - dat op het snijvlak ligt van
psychologie, filosofie en informatica, is het vermogen tot
abstract en formeel denken van groot belang. De zes
opleidingen positioneren zich als bèta-studie, maar hebben
desondanks een relatief grote aantrekkingskracht op vrouwen.
"Kennelijk slagen de KI-opleidingen er beter in dan de
informatica-opleidingen om een 'nerd'-imago te vermijden",
schrijft de commissie.
De grootste groep studenten haalt de eindstreep van het
doctoraaldiploma niet. Degenen die hun doctoraal wel halen,
doen daar ruim anderhalf jaar langer over dan de vier jaar die
er voor staat. Belangrijke oorzaak is het grote aantal
bijbanen van studenten. Volgens de commissie zouden er meer
sancties moeten staan op uitstelgedrag en 'no show'-gedrag bij
tentamens. Aan de ingangseisen bij de verschillende
studieonderdelen zou strikt de hand moeten worden gehouden.
Bijkomend probleem is dat het bedrijfsleven (met name de
IT-industrie) veel nog niet afgestudeerde KI'ers weet te
lokken. Eenmaal aan het werk, schiet het afstuderen er voor de
meesten bij in.
De studeerbaarheid van alle opleidingen beoordeelt de
commissie als ruim voldoende. Alle opleidingen slagen erin een
attractief curriculum aan te bieden, maar doen dat op hun
eigen wijze. Zo is de onderwijs-leeromgeving aan de VU sterk
gestructureerd. Nijmegen werkt veel met het
meester-gezelconcept. Maastricht profileert zich met
projectmatig leren, met veel begeleiding van
onderwijskundigen.
VSNU