VSNU



VSNU-persbericht
Datum: 4 juli 2002

Opleidingen Kunstmatige Intelligentie: kwaliteit is gedegen, rendement is te laag
Studenten al weggekocht vóór afstuderen.

De opleidingen Kunstmatige Intelligentie aan zes Nederlandse universiteiten zijn van behoorlijk niveau. Alle opleidingen leveren specialisten af die goed zijn voorbereid op een academische loopbaan of een functie in de kennistechnologie. Grootste zorgpunt is het lage rendement van de opleidingen. De helft van de instromende studenten heeft na drie jaar nog geen propedeuse. Van degenen die hun propedeuse halen, heeft na 8 jaar slechts 52% de eindstreep van het doctoraaldiploma bereikt. Uitschieter in positieve zin is de opleiding in Maastricht, die wel een goed rendement weet te realiseren. Dit concludeert een onafhankelijke commissie onder leiding van prof.dr. Jan van Eijck in het visitatierapport Kunstmatige Intelligentie, dat op 4 juli wordt aangeboden aan mr. Ed d'Hondt, voorzitter van de VSNU.

Het is de eerste keer dat de zes opleidingen Kunstmatige Intelligentie in een aparte visitatieronde tegen het licht worden gehouden. In het vak - dat op het snijvlak ligt van psychologie, filosofie en informatica, is het vermogen tot abstract en formeel denken van groot belang. De zes opleidingen positioneren zich als bèta-studie, maar hebben desondanks een relatief grote aantrekkingskracht op vrouwen. "Kennelijk slagen de KI-opleidingen er beter in dan de informatica-opleidingen om een 'nerd'-imago te vermijden", schrijft de commissie.

De grootste groep studenten haalt de eindstreep van het doctoraaldiploma niet. Degenen die hun doctoraal wel halen, doen daar ruim anderhalf jaar langer over dan de vier jaar die er voor staat. Belangrijke oorzaak is het grote aantal bijbanen van studenten. Volgens de commissie zouden er meer sancties moeten staan op uitstelgedrag en 'no show'-gedrag bij tentamens. Aan de ingangseisen bij de verschillende studieonderdelen zou strikt de hand moeten worden gehouden. Bijkomend probleem is dat het bedrijfsleven (met name de IT-industrie) veel nog niet afgestudeerde KI'ers weet te lokken. Eenmaal aan het werk, schiet het afstuderen er voor de meesten bij in.

De studeerbaarheid van alle opleidingen beoordeelt de commissie als ruim voldoende. Alle opleidingen slagen erin een attractief curriculum aan te bieden, maar doen dat op hun eigen wijze. Zo is de onderwijs-leeromgeving aan de VU sterk gestructureerd. Nijmegen werkt veel met het meester-gezelconcept. Maastricht profileert zich met projectmatig leren, met veel begeleiding van onderwijskundigen.



VSNU