Ingezonden persbericht
Capelle a/d IJssel, 4 juli 2002
E-BUSINESS IS SPRINGLEVEND
Rapport 'E-STATE OF THE NATIONS 5' toont dat e-business hoog op de agenda
staat bij grote Europese ondernemingen
EDS Solutions Consulting EMEA heeft een onderzoek laten uitvoeren door het
onafhankelijke onderzoeksbureau Neaman Bond Associates. Het onderzoek
resulteerde in het onlangs verschenen rapport eState Of The Nations. Hierin
is onder meer te lezen dat veel directeuren en managers e-business zien als
een fundamentele, strategische keuze voor de lange termijn. Veel
organisaties willen hun bedrijfsprocessen verder verbeteren om hun klanten
nog beter van dienst te kunnen zijn.
Voor het rapport werden interviews afgenomen met 339 directeuren en senior
managers van grote Europese bedrijven en met 82 respondenten van Europese
overheidsafdelingen. Het doel was een helder beeld te krijgen van de impact
en voortgang van tools, technologieën, processen en strategieën die
samenhangen met wat we totnogtoe 'e-business' noemden.
"E-business is niet verdwenen met het ineenstorten van de internetaandelenmarkt", verklaart Ron van Valkengoed van EDS Solutions Consulting in Nederland. "Integendeel, het is een actueel onderwerp in boardrooms van grote organisaties. En het gaat niet langer alleen om het in de lucht houden van een website of om tools en technologie. Er is nu sprake van een holistische benadering, waarbij de 'e' staat voor enterprise."
De belangrijkste resultaten:
* E-business heeft bij de meeste organisaties een plaats gekregen op
strategisch niveau. Organisaties die e-business nog als tactisch middel
inzetten, zien in dat ze moeten overstappen naar een strategische,
holistische aanpak met de daarbij behorende nieuwe werkmethodes en metrics.
Het ultieme e-businessdoel is een 'Vision Driven Enterprise Transformation'.
* Organisaties zijn het er over het algemeen over eens dat klanten via
verschillende kanalen moeten worden bediend. De snelle ontwikkeling van
nieuwe technologieën en processen maakt dit mogelijk.
* Digital Enablement, het integreren met en geschikt maken voor
internet van bedrijfsprocessen en -systemen, is populair. Meer dan ¾ van de
respondenten geeft aan hierin meer te willen investeren.
* Er wordt de komende twee jaar steeds meer geïnvesteerd in Customer
Relationship Management (CRM) en Supply Chain Management (SCM). Vier van de
vijf organisaties wil zowel in CRM als in SCM investeren.
* Bijna 60% van de respondenten voorspelt dat outsourcing de komende
twee jaar sterk zal groeien. Outsourcing biedt namelijk toegang tot
specialistische en schaarse vaardigheden en kennis.
* Overheden zien het gebruik van een elektronische kanaal als hét
middel voor betere contacten met en service voor burgers. Tweederde van de
respondenten gaf aan een strategische benadering van Digital Enablement na
te streven.
Het rapport E-State Of The Nations 5 kunt u downloaden van
http://www.eds.nl/
Over EDS
EDS is wereldwijd al 40 jaar een toonaangevend ICT-dienstverlener.
Ondergebracht in vier Lines of Business: Operation Solutions, Solutions
Consulting, PLM Solutions en A.T. Kearney, biedt EDS haar afnemers diensten
en oplossingen uit het volledige-ICT spectrum aan. Het bedrijf stelt zich
ten doel informatietechnologie voor zijn klanten in te zetten ter
verbetering van hun bedrijfsprocessen en concurrentiepositie in de digitale
economie. In 2001 realiseerde EDS een omzet van USD 21,5 miljard.
EDS is actief in 60 landen en partner voor 's werelds meest vooraanstaande
bedrijven en overheden. Tot haar Nederlandse klanten behoren bedrijven als
AEGON, de Nederlandse Spoorwegen, RET, DSM, Rijkswaterstaat en NUON.
Voor meer informatie kunt u EDS bezoeken op www.eds.com
Contact:
A.M. van den hoff
00 31-181-502336
alex.vandenhoff@eds.com