AutoRai

4-7-2002

Intelligente kracht van de nieuwe Volvo S60R

Met de nieuwe S60R, voorzien van de zogenaamde Four C-technologie, overtreft Volvo zichzelf als het gaat om geavanceerde techniek.

De S60R, die zijn wereldpremière beleeft tijdens de komende Parijse Autosalon (van 28 september tot en met 13 oktober), is de meest intelligente en tegelijkertijd sportieve Volvo ooit gebouwd. De V70R, gebaseerd op dezelfde technologie, beleeft in Parijs eveneens zijn première.

Met de presentatie van de S60R maakt Volvo de belofte waar die het in 2000 deed, met de presentatie van de Performance Concept Car. De S60R combineert een zeer geavanceerd chassis met een bijzonder krachtige motor en een volledig elektronisch gestuurd All Wheel Drive-systeem. Het geavanceerde chassis stelt de S60R-bestuurder bovendien in staat om met één druk op de knop te kiezen uit drie chassis-standen: Comfort, Sport en Advanced Sport. De keuzemogelijkheden die het systeem biedt, wordt ook wel omschreven als performance on demand.

Anders dan elke andere auto is de Volvo S60R daardoor in staat om zijn bestuurder verschillende belevingswerelden te bieden. Van de perfecte wegligging van de ultieme sportwagen tot de comfortabele rijeigenschappen van een familiesedan. Het geheim van het systeem schuilt in drie compacte knopjes op het dashboard, die respectievelijk Comfort, Sport en Advanced Sport als aanduiding hebben. Met een simpele druk op de knop kan de berijder vervolgens de chassis-stand kiezen. Het middelste programma, Sport, is daarbij het uitgangspunt. Dat bezorgt de S60R een rijgedrag dat weliswaar sportief is, maar niet de limieten opzoekt. Vanuit deze sportstand kan vervolgens gekozen worden voor de twee andere afstellingen.

In de Comfort-stand wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde Sky Hook-technologie, die de auto in staat stelt om optimaal comfort te bieden, ook op wegen vol oneffenheden. Het Advanced Sport-programma daarentegen, maakt van de Volvo S60R een pure sportwagen, met een compromisloos onderstel dat de bestuurder maximaal rijplezier en een perfecte wegligging bezorgt.

Four C-technologie
Deze brede keuze in rijprogrammas wordt mogelijk gemaakt door Volvos unieke Four C-technologie. Die vier Cs staan voor Continuously Controlled Chassis Concept. Het systeem is in staat om in extreem korte tijd een grote hoeveelheid informatie te vergaren over de bewegingen van de auto. Die informatie wordt razendsnel doorgegeven aan de schokdempers, die vervolgens hun dempende werking aanpassen aan hetzij de weg, hetzij de rijomstandigheden. Ook de elektronische besturing van het AWD-systeem maakt gebruik van deze informatie. Four C kan maar liefst vijfhonderd keer per seconde elke schokdemper afzonderlijk opnieuw van informatie voorzien, daarbij rekening houdend met de snelheid van de auto, de bewegingen van de wielen, het chassis en de stand van het stuurwiel.

Four C-technologie is door Volvo ontwikkeld in langdurige samenwerking met Öhlins Racing AB, één van s werelds grootste specialisten op het gebied van hightech schokdempers. Ook schokdemperfabrikant Monroe participeerde in het project.

All Wheel Drive
De Volvo S60R maakt gebruik van elektronisch geregelde vierwielaandrijving. Dit All Wheel Drive-systeem is gecombineerd met Four C-technologie, wat de wegligging en de stabiliteit van de auto extra ten goede komt. Net als Four C is het AWD-systeem gekoppeld aan het Multiplex-computersysteem van de auto. Dat zorgt ervoor dat de vierwielaandrijving een enorme hoeveelheid informatie kan verwerken. Daardoor kan er niet alleen uitzonderlijk snel worden gereageerd op commandos van het gaspedaal, maar kan het systeem ook overweg met het enorme motorkoppel.

De S60R is een krachtpatser. De 2,5 liter, vijfcilinder turbomotor levert 300 pk en is goed voor een koppel van 400 Newtonmeter, dat al bij 2.100 toeren wordt bereikt. In de versie met handgeschakelde versnellingsbak zorgt dat voor een acceleratie naar 100 km/h in 5,8 seconden. De topsnelheid van de S60R is elektronisch afgeregeld op 250 km/h. De uiterst compacte, manuele zesversnellingsbak is geheel nieuw en ontwikkeld door Volvo. Daarnaast is er een vijftraps Geartronic automaat leverbaar. Deze biedt de bestuurder de mogelijkheid om zelf te schakelen.

De remmen van de Volvo S60R sluiten perfect aan op het prestatieniveau van de auto. De elk van vier zuigers voorziene Brembo remklauwen zijn geheel van aluminium. De voorste remschijven hebben een diameter van 330 millimeter en zijn 32 millimeter dik. De achterste schijven hebben dezelfde diameter, maar een dikte van 28 mm. Tezamen zorgen ze ervoor dat de S60R slechts 36 meter nodig heeft om van een snelheid van 100 km/h volledig tot stilstand te komen.

Ingetogen exterieur
Het exterieur van de Volvo S60R is ingetogen en vooral functioneel. Alles wat we hebben aangebracht heeft een functie; er zitten geen onnodige designelementen op de auto, zegt Peter Horbury, Chief Designer van Volvo Cars. Als voorbeeld noemt hij de achterspoiler. Sommige mensen zullen denken dat die spoiler een beetje te bescheiden is, maar zijn taak is om het liften van de achterkant met 20 procent te reduceren. Daar zorgt hij precies voor; een grotere spoiler was niet nodig, aldus Horbury. De S60R kreeg een volledig nieuw front, met een spoiler en grotere luchtinlaten. Die zorgen voor optimale koeling van de motor en van de twee tussenkoelers op de turbo. De zwarte honingraatgrille is speciaal voor de S60R ontworpen. Hij heeft een matzilveren omlijsting, een designelement dat ook terug te vinden is de Bi-Xenon koplampen. De vijfspaaks lichtmetalen wielen zijn voorzien van een discreet R-logo; ze zijn leverbaar in de maten 17 en 18 inch. In beide gevallen worden ze voorzien van Pirellis P-Zero Rosso in de maat 235/45 of 235/40.

Exclusief interieur
Het interieurontwerp van de S60R was een uitdaging voor Volvos designteam. Het eerste dat in het oog springt zijn vier, helderblauwe klokken; deze zijn omringd door een zilverkleurige rand, hetgeen doet denken aan de vormen van een exclusief horloge. Het met leder beklede stuurwiel heeft drie spaken en een licht elliptische vorm, wat een optimale grip garandeert. De perfect zittende sportstoelen van de Volvo S60R kunnen desgewenst worden voorzien van een speciale natuurlijke leersoort, die dusdanig bewerkt is dat het t interieur een aura van ultieme luxe bezorgt.

De Volvo S60R zal worden gebouwd in de Volvo-fabriek te Gent. De V70R zal worden gemaakt in de Zweedse Torslanda-fabriek. De productie van beide top-Volvos gaat in het tweede kwartaal van 2003 van start. Van beide autos zal een gelimiteerd aantal worden gebouwd. De prijzen zullen begin 2003 bekend worden.