AutoRai
4-7-2002
Intelligente kracht van de nieuwe Volvo S60R
Met de nieuwe S60R, voorzien van de zogenaamde Four C-technologie, overtreft Volvo zichzelf als het gaat om geavanceerde techniek.
De S60R, die zijn wereldpremière beleeft tijdens de komende Parijse
Autosalon (van 28 september tot en met 13 oktober), is de meest
intelligente en tegelijkertijd sportieve Volvo ooit gebouwd. De V70R,
gebaseerd op dezelfde technologie, beleeft in Parijs eveneens zijn
première.
Met de presentatie van de S60R maakt Volvo de belofte waar die het in
2000 deed, met de presentatie van de Performance Concept Car. De S60R
combineert een zeer geavanceerd chassis met een bijzonder krachtige
motor en een volledig elektronisch gestuurd All Wheel Drive-systeem.
Het geavanceerde chassis stelt de S60R-bestuurder bovendien in staat
om met één druk op de knop te kiezen uit drie chassis-standen:
Comfort, Sport en Advanced Sport. De keuzemogelijkheden die het
systeem biedt, wordt ook wel omschreven als performance on demand.
Anders dan elke andere auto is de Volvo S60R daardoor in staat om zijn
bestuurder verschillende belevingswerelden te bieden. Van de perfecte
wegligging van de ultieme sportwagen tot de comfortabele
rijeigenschappen van een familiesedan. Het geheim van het systeem
schuilt in drie compacte knopjes op het dashboard, die respectievelijk
Comfort, Sport en Advanced Sport als aanduiding hebben. Met een
simpele druk op de knop kan de berijder vervolgens de chassis-stand
kiezen. Het middelste programma, Sport, is daarbij het uitgangspunt.
Dat bezorgt de S60R een rijgedrag dat weliswaar sportief is, maar niet
de limieten opzoekt. Vanuit deze sportstand kan vervolgens gekozen
worden voor de twee andere afstellingen.
In de Comfort-stand wordt gebruik gemaakt van de zogenaamde Sky
Hook-technologie, die de auto in staat stelt om optimaal comfort te
bieden, ook op wegen vol oneffenheden. Het Advanced Sport-programma
daarentegen, maakt van de Volvo S60R een pure sportwagen, met een
compromisloos onderstel dat de bestuurder maximaal rijplezier en een
perfecte wegligging bezorgt.
Four C-technologie
Deze brede keuze in rijprogrammas wordt mogelijk gemaakt door Volvos
unieke Four C-technologie. Die vier Cs staan voor Continuously
Controlled Chassis Concept. Het systeem is in staat om in extreem
korte tijd een grote hoeveelheid informatie te vergaren over de
bewegingen van de auto. Die informatie wordt razendsnel doorgegeven
aan de schokdempers, die vervolgens hun dempende werking aanpassen aan
hetzij de weg, hetzij de rijomstandigheden. Ook de elektronische
besturing van het AWD-systeem maakt gebruik van deze informatie. Four
C kan maar liefst vijfhonderd keer per seconde elke schokdemper
afzonderlijk opnieuw van informatie voorzien, daarbij rekening houdend
met de snelheid van de auto, de bewegingen van de wielen, het chassis
en de stand van het stuurwiel.
Four C-technologie is door Volvo ontwikkeld in langdurige samenwerking
met Öhlins Racing AB, één van s werelds grootste specialisten op het
gebied van hightech schokdempers. Ook schokdemperfabrikant Monroe
participeerde in het project.
All Wheel Drive
De Volvo S60R maakt gebruik van elektronisch geregelde
vierwielaandrijving. Dit All Wheel Drive-systeem is gecombineerd met
Four C-technologie, wat de wegligging en de stabiliteit van de auto
extra ten goede komt. Net als Four C is het AWD-systeem gekoppeld aan
het Multiplex-computersysteem van de auto. Dat zorgt ervoor dat de
vierwielaandrijving een enorme hoeveelheid informatie kan verwerken.
Daardoor kan er niet alleen uitzonderlijk snel worden gereageerd op
commandos van het gaspedaal, maar kan het systeem ook overweg met het
enorme motorkoppel.
De S60R is een krachtpatser. De 2,5 liter, vijfcilinder turbomotor
levert 300 pk en is goed voor een koppel van 400 Newtonmeter, dat al
bij 2.100 toeren wordt bereikt. In de versie met handgeschakelde
versnellingsbak zorgt dat voor een acceleratie naar 100 km/h in 5,8
seconden. De topsnelheid van de S60R is elektronisch afgeregeld op 250
km/h. De uiterst compacte, manuele zesversnellingsbak is geheel nieuw
en ontwikkeld door Volvo. Daarnaast is er een vijftraps Geartronic
automaat leverbaar. Deze biedt de bestuurder de mogelijkheid om zelf
te schakelen.
De remmen van de Volvo S60R sluiten perfect aan op het prestatieniveau
van de auto. De elk van vier zuigers voorziene Brembo remklauwen zijn
geheel van aluminium. De voorste remschijven hebben een diameter van
330 millimeter en zijn 32 millimeter dik. De achterste schijven hebben
dezelfde diameter, maar een dikte van 28 mm. Tezamen zorgen ze ervoor
dat de S60R slechts 36 meter nodig heeft om van een snelheid van 100
km/h volledig tot stilstand te komen.
Ingetogen exterieur
Het exterieur van de Volvo S60R is ingetogen en vooral functioneel.
Alles wat we hebben aangebracht heeft een functie; er zitten geen
onnodige designelementen op de auto, zegt Peter Horbury, Chief
Designer van Volvo Cars. Als voorbeeld noemt hij de achterspoiler.
Sommige mensen zullen denken dat die spoiler een beetje te bescheiden
is, maar zijn taak is om het liften van de achterkant met 20 procent
te reduceren. Daar zorgt hij precies voor; een grotere spoiler was
niet nodig, aldus Horbury. De S60R kreeg een volledig nieuw front, met
een spoiler en grotere luchtinlaten. Die zorgen voor optimale koeling
van de motor en van de twee tussenkoelers op de turbo. De zwarte
honingraatgrille is speciaal voor de S60R ontworpen. Hij heeft een
matzilveren omlijsting, een designelement dat ook terug te vinden is
de Bi-Xenon koplampen. De vijfspaaks lichtmetalen wielen zijn voorzien
van een discreet R-logo; ze zijn leverbaar in de maten 17 en 18 inch.
In beide gevallen worden ze voorzien van Pirellis P-Zero Rosso in de
maat 235/45 of 235/40.
Exclusief interieur
Het interieurontwerp van de S60R was een uitdaging voor Volvos
designteam. Het eerste dat in het oog springt zijn vier, helderblauwe
klokken; deze zijn omringd door een zilverkleurige rand, hetgeen doet
denken aan de vormen van een exclusief horloge. Het met leder beklede
stuurwiel heeft drie spaken en een licht elliptische vorm, wat een
optimale grip garandeert. De perfect zittende sportstoelen van de
Volvo S60R kunnen desgewenst worden voorzien van een speciale
natuurlijke leersoort, die dusdanig bewerkt is dat het t interieur een
aura van ultieme luxe bezorgt.
De Volvo S60R zal worden gebouwd in de Volvo-fabriek te Gent. De V70R
zal worden gemaakt in de Zweedse Torslanda-fabriek. De productie van
beide top-Volvos gaat in het tweede kwartaal van 2003 van start. Van
beide autos zal een gelimiteerd aantal worden gebouwd. De prijzen
zullen begin 2003 bekend worden.