D66
D66: "Er wordt een streep gezet door vernieuwing"
Overheid en politiek
Thom de Graaf
04-07-2002 - In zijn bijdrage aan het debat over het strategisch
document, zei D66-leider Thom de Graaf ondermeer dat de belangrijkste
conclusie uit het regeerakkoord is dat er een streep wordt gezet door
vernieuwing.
"Dit zou het eerste debat hebben moeten zijn van de nieuwe politiek.
Maar deze formatie is helaas niet anders dan de vorige afleveringen.
Ik zeg dat zonder verwijt, de praktijk blijkt altijd sterker te zijn
dan de goede voornemens. Zelfs als die goede voornemens afkomstig zijn
van de partij die de leiding heeft in de formatie, het CDA.
Het CDA stelde voor en na de verkiezingen politieke cultuurvernieuwing
in het vooruitzicht. Een strategisch document op hoofdlijnen, dat met
de Kamer zou worden besproken en pas daarna zou worden vastgesteld,
daarna snel het kabinet dat dan zelf een eigen regeerprogramma zou
maken. Een eigen verantwoordelijkheid, nieuw dualisme. Wat komt
daarvan terecht?
De Kamer praat natuurlijk nu in het luchtledige, want de
onderhandelingen zijn afgerond en alle afspraken zijn aard- en
nagelvast beklonken, er wordt geen komma meer gewijzigd. Het begrip
hoofdlijnen heeft een hele nieuw invulling gekregen. De
wonderbaarlijke vermenigvuldiging van het ene A-4tje. Alleen de
samenvatting past daarop en dan nog met moeite. Er kwamen 48 van die
A-4tjes uit mijn printer rollen. Ik geef toe, dat zijn er minder dan
het vorige regeerakkoord van 1998, maar het is op veel plekken even
gedetailleerd. Per departement wordt het percentage minder ambtenaren
aangegeven, er wordt precies geregeld dat op het NUFFIC (ik wist niet
dat het bestond) geen subsidiekorting komt. Er wordt bepaald welke
wetten worden afgeschaft en welke aangevuld, er wordt niet alleen
gezegd wat er anders moet, maar ook precies wat wordt voortgezet en
zelfs de medicijnen tegen kalknagels zijn niet aan de aandacht van de
onderhandelaars ontsnapt. Dat geeft een goed beeld hoe de politieke
cultuur zal zijn in de nieuwe verhoudingen, namelijk precies zoals het
was. Dualisme is een flexibel woord, multi-interpretabel.
Dat roept natuurlijk de vraag op wat er nog overblijft van het heilige
voornemen om het kabinet met een eigen regeerprogramma te komen. Hoe
omvangrijk moet dat dan wel niet worden en hoeveel ambtenaren heb je
daar niet voor nodig?
Een poging om de politieke cultuur te vernieuwen wil ik nog wel wagen.
Als de formatie dan in de achterkamertjes moet, kan dan het sluitstuk,
de beëdiging van het nieuwe kabinet, tenminste niet in het openbaar?
De informateur kan deze aanbeveling opnemen in zijn eindrapport, de
formateur kan het regelen. Graag een reactie.
Verantwoording over de formatie en het optreden van het nieuwe kabinet
wordt afgelegd door de nieuwe minister-president. Maar nu mag wel de
vraag worden gesteld, aan de heer Donner maar ook aan de
onderhandelaars, waarom er geen harde ambities zijn geformuleerd. De
enige harde doelstellingen zijn financiële doelstellingen. Waar zijn
de duidelijke beloftes aan kiezers over het aantal extra agenten en
rechters, wanneer de wachtlijsten weg zijn, hoe en wanneer het tekort
aan leraren is opgelost? Kortom: waar kunnen de kiezers deze drie
partijen op aanspreken en op afrekenen? Dat was toch de nieuwe
politiek? Ik vind er niets van terug.
Dat deze coalitie wordt gevormd is een rechtstreeks gevolg van de
verkiezingsuitslag. Die uitslag maakt CDA-LPF-VVD mogelijk en ook
nodig. Andere coalities zouden daar geen recht aan hebben gedaan. De
LPF-fractie heeft een moeilijke tijd achter de rug na de moord op zijn
lijsttrekker. Het wegwijs worden in de Kamer met een compleet nieuwe
fractie, zonder faciliteiten, tegelijkertijd onderhandelen in de
formatie, turbulentie in een jonge partij en elke dag weer nieuwe
berichten in de pers. Ik heb respect voor de manier waarop Mat Herben
deze maanden is doorgekomen.
Ik zeg dat omdat er ook een keerzijde is. Het programma van Pim
Fortuyn bevatte radicale koerswijzigingen op veel terreinen. De LPF
weet dat D66 tegen een deel van die voorstellen grote bezwaren had, ik
heb dat nooit onder stoelen of banken gestoken. Dat deel, van de
afgrendeling van Nederland voor asielzoekers tot geen cent extra voor
onderwijs en volksgezondheid, behalve voor ouderenbeleid, van mogelijk
verplichte spreiding van allochtonen tot het straffen van scholen bij
ziekteverzuim en het afschaffen van het Europees Parlement, daar vind
ik gelukkig maar heel weinig van terug in het regeerakkoord.
Maar een ander deel, die oproep tot radicale democratisering, tot onttutteling van de moderne burger en tot investeren in moderne kennistechnologie, de menselijke maat van kleine scholen, daar ben ik het hartstochtelijk mee eens. En daar vind ik helaas ook niets van terug. Ja, de gekozen burgemeester, maar er moet eerst nog worden gestudeerd en dat duurt nog jaren, terwijl ondertussen de rest van de bestuurlijke vernieuwing om zeep wordt geholpen. De LPF die het referendum in Nederland afschaft, wie had dat kunnen dromen. Ik kan niet anders concluderen dan dat de LPF met de grootste verkiezingsoverwinning in de geschiedenis het nieuw kabinet mogelijk maakt, maar daar geen stempel op weet te zetten.
In praktisch elk opzicht is het alleen maar CDA-VVD-beleid. De ideologische benadering van het CDA van geen bestuurlijke vernieuwing, de terugkeer van het oude gezinsdenken, de betutteling door de overheid bij fundamentele keuzen van mensen bij abortus of euthanasie, de polder die verder doormoddert. En het economisch en financieel denken van de VVD met afschaffing van de OZB en natuurlijk de wegverbreding als een creatieve aanpak van het fileprobleem.
Op een aantal terreinen gaat het regeerakkoord door op de wegen die al
waren ingeslagen. Het nieuwe zorgstelsel bijvoorbeeld, dat gaat de
goede kant op: de vraag van patiënten als uitgangspunt en compensatie
voor lagere inkomens. Het is alleen jammer dat er weer nieuwe
bureaucratie wordt opgebouwd door een aparte uitkeringsinstantie, dat
kan de belastingdienst ook doen.
Ook de hoofdlijn van het WAO-beleid kan D66 volgen. De harde taal over
psychische klachten en een arbeidsverleden van 5 jaar is van tafel
maar er wordt wel ingegrepen om te zorgen dat minder mensen als
arbeidsongeschikte worden afgeschreven en meer mensen weer aan het
werk komen. Die koers moet een kans krijgen en D66 zal de hoofdlijn
steunen.
Dat geldt ook voor onderdelen van het veiligheidsbeleid en een meer
verplichtend integratiebeleid. Ook daar wordt de lijn doorgetrokken,
maar soms te hardvochtig en ondoordacht. Een algemene
identificatieplicht helpt niet tegen criminaliteit, alleen maar
symboolwetgeving.
Een aantal bezuinigingen vindt ook D66 noodzakelijk. De economische
situatie vraagt daarom. Ook wij vinden ontbureaucratisering nodig, er
moet op dat vlak heel wat gebeuren. Maar de financiële balans is niet
evenwichtig. Begrotingstekorten moeten worden vermeden, jazeker en het
streven moet blijven om op termijn de staatsschuld op te heffen. Maar
regeren is niet alleen maar boekhouden. Iedere consequentie voert naar
de duivel. Wat ik de nieuwe coalitie verwijt is dat zij zo rigide in
het pak van Zalm is genaaid, dat absoluut noodzakelijke investeringen
in de duurzame economie zijn gesneuveld.
En dan doel ik niet alleen op natuur- en milieubeleid, dat is ik zeg
het maar eerlijk om te huilen. Het milieubeleid staat in het teken van
het ondernemingsklimaat, lees ik in de samenvatting. En daar is alles
mee gezegd. Borssele open en de Waddenzee ook, maar dan voor het gas.
Deze coalitie heeft niets met milieu en doet niets aan milieu. Liever
bezuinigen op natuur dan zorgen dat ons land ook later leefbaar
blijft.
Ik bedoel ook het grenzeloos gebrek aan ambitie om te investeren in de
kenniseconomie. Dat is op de lange termijn penny wise, pound foolish,
slim voor een cent, stom voor een euro. Onderzoek en ontwikkeling,
hoger onderwijs, ICT-investeringen, zorgen voor hoog opgeleide mensen
in de kennissamenleving van morgen, het wordt allemaal ondergeschikt
gemaakt aan gemiddeld 1 procent reductie van de staatsschuld. Dat is
geen vernieuwing, dat is niks, dat is pappen en nathouden zonder
werkelijke ambitie.
Er zijn veel onderwerpen in het akkoord waar D66 grote bezwaren tegen
heeft. Het akkoord straalt weinig sociaal gevoel uit, het is naar
binnen gekeerd met de gordijnen dicht: een onhoudbaar en ondoordacht
asielbeleid, een stap terug in de internationale inspanningen, een
bloedeloze tekst over Europa en terug naar af waar het gaat om de
vrije, individuele keuze van mensen om baas te zijn over hun eigen
leven. Levensbeschouwing verplicht op scholen, bezuinigen en
terugdraaien van verlofregelingen om werk en zorg te kunnen combineren
en staatsethiek bij abortus en euthanasie. Alles bij elkaar eerder
provincialisme dan internationalisme en conservatisme in plaats van op
de toekomst voorbereid. Dat is de belangrijkste conclusie uit het
regeerakkoord: er wordt een streep gezet door vernieuwing. Ik kan dat
het beste illustreren aan de hand van het hoofdstuk bestuur. Dat lijkt
de ultieme wraak van het CDA voor 8 jaar buiten de macht. De
betrokkenheid van mensen bij hun bestuur wordt verminderd, de
gemeenten worden bekneld in hun vrijheid en zij staan het dichtst bij
gewone mensen in gewone wijken- de democratische vernieuwing wordt met
één pennenstreek door de nieuwe regenten afgeschaft en oude,
ondoorzichtige lapmiddelen zoals gemeenschappelijke regelingen worden
weer uit de kast gehaald.
Een kabinet dat met dit regeerakkoord aan de slag moet, is niet
paars-plus, niet blauw-geel en zeker niet groen. Het wordt gewoon
grijs."