ChristenUnie
Debat over het strategisch akkoord voor een kabinet CDA, LPF en VVD
Donderdag 4 Juli 2002 - 10:37
bijdrage ChristenUnie Kars Veling
Nederland is nooit een levend politiek idee geweest, schrijft de
historicus Piet de Rooy in zijn recente boek over Nederland sinds
1813. Ook in de laatste periode van 1973 tot 2002, die hij typeert als
die van de ideologische onderkoeling, was dat niet het geval.
Nederland was nooit een land van verbitterde twisten, maar van
aanhoudende rivaliteiten. De nationale eenheid bleef daarbij bijna
achteloos behouden. In de aanloop naar de verkiezingen van 2002 is
deze politieke cultuur op een heftige manier uitgedaagd. Van twee
kanten. De multi-etnische en multireligieuze samenleving eiste
aandacht. En er werd gevraagd naar de identiteit van de Nederlandse
samenleving, al was het maar om van immigranten te kunnen eisen zich
aan die identiteit aan te passen. Naar het oordeel van de
ChristenUnie-fractie is met deze uitdaging een centrale opdracht
geformuleerd waarvoor Nederland en ook de Nederlandse regering voor
staan. Zullen we in staat zijn de traditie van relatief gemakkelijk te
hanteren rivaliteiten voort te zetten, ook in een samenleving met
belangrijke allochtone minderheden? En wat betekent dit voor de
waarden die in Nederland zo belangrijk zijn? Hoe gaan we om met morele
en religieuze verschillen? We moeten er niet op rekenen dat de
nationale eenheid weer vanzelfsprekend achteloos behouden zal worden.
Het kabinet dat gevormd zou gaan worden na de buitengewone
verkiezingen in mei 2002 zou wel een buitengewoon kabinet worden, zo
dachten velen. Er werd geroepen dat de oude tijden nooit meer terug
zouden komen. Er werd gesproken over een nieuwe politiek. Misschien is
het wel het verrassendste van de nieuwe combinatie dat deze in veel
opzichten zo gewoon is. Er is volgens de traditie onderhandeld over
een regeerakkoord. De partijen gaven en namen. Er werden afspraken
vastgelegd, toch wel even meer dan het door Balkenende beloofde
A-viertje. Er is een centrumrechts kabinet in de maak. Meer liberaal
dan christelijk. Zonder een duidelijk normatief vertrekpunt, maar wel
wars van gedogen. Ruimte gevend aan de samenleving en aan de burgers,
maar ook harder jegens zwakkeren in de samenleving. Met oog voor
bepaalde traditionele waarden, maar zonder veel ambitie bij voorbeeld
ten aanzien van het milieu.
De fractie van de ChristenUnie zijn alles bij elkaar genomen
teleurgesteld over het akkoord van CDA, LPF en VVD. Wij zien elementen
die positief zijn of die misschien positief kunnen uitpakken. Er zijn
tendensen in het akkoord aan te wijzen waarover wij ronduit zorg
hebben. En wat de principiële uitgangspunten betreft, is het akkoord
zeer vlak.
Laat ik positief beginnen.
De door het kabinet in wording geagendeerde themas zijn belangrijk. De
verbetering van de veiligheid is terecht als top-prioriteit
aangewezen. Scherpe maatregelen zijn nodig. En terecht wordt gesteld
dat ook de samenleving zelf haar verantwoordelijkheid moet nemen.
Wij waarderen dat in het akkoord herhaaldelijk wordt onderstreept dat
de samenleving meer moet zijn dan een markt. Mensen dragen
verantwoordelijkheid voor elkaar. Daarom verdienen gezinnen, scholen
en alle mogelijke andere maatschappelijke instituties (waaronder
geloofsgemeenschappen) ruimte en ondersteuning. De overheid moet
actief zoeken naar mogelijkheden om de samenleving te mobiliseren.
Geen regelzucht, maar aansluiting bij de kracht van de samenleving.
Heel goed!
Typerend
Het nieuwe kabinet zal zo wordt gezegd doelstellingen realiseren door
aan te sluiten bij maatschappelijke belangen en ontwikkelingen, niet
door daar tegenin te gaan. Ik vind deze woorden typerend voor de
strekking van het hele strategische akkoord. Is de taak van de
overheid alleen volgend of ook leidend?
De woorden die ik citeerde staan in de paragraaf over het milieu. En
inderdaad volgt het akkoord de maatschappelijke tendensen van meer
autos, meer energieverbruik, meer vliegreizen, enzovoort. Het akkoord
spreekt wel over duurzaamheid, maar maakt dat niet concreet. Dat valt
me tegen van een kabinet met een premier die met zijn partij
rentmeesterschap als principe zegt te koesteren. Ruimte voor de
samenleving. Zeker, maar niet zonder norm.
Kleur bekennen
De overheid heeft een eigen verantwoordelijkheid, waarvan wij de ernst
onderstrepen door te zeggen dat die door God gegeven is. Een kabinet
moet daarom naar ons oordeel kleur bekennen. Het akkoord had daarom
duidelijk moeten maken vanuit welke morele visie het nieuwe kabinet
wil gaan werken. Dat gebeurt niet. Waarom niet?
Ik moet zeggen dat ik op dit punt zekere verwachtingen had. Met name van het CDA dat een duidelijker ideologische lijn wilde volgen, hoewel voor het CDA de draagkracht van de samenleving altijd een beslissende factor is geweest bij het bepalen van haar beleid. Maar ook aarzelend verwachtingen van de LPF. Wat dit punt betreft, heb ik een vraag voor de LPF. Ik wil aan de heer Herben vragen om duidelijk te maken welke koers de LPF-fractie kiest. Pim Fortuyn koos in zijn strijdschrift over de puinhopen van Paars in cultureel opzicht voor een uitgesproken Paarse lijn. Het najagen van geluk zou de levensroeping zijn voor ieder individueel mens. Paars had niet veel goed gedaan, maar de ethische doorbraken (het legaliseren van prostitutie en van euthanasie bij voorbeeld) noemde hij parels. Maar in zijn eerdere boek over de verweesde samenleving sprak Fortuyn met veel klem over de wet die een samenleving niet kan missen. Ik hoop dat de heer Herben duidelijkheid kan verschaffen over de principiële koers van zijn fractie.
Terughoudend in het stellen van normen
Hoe het ook zij, het akkoord maakt duidelijk dat het nieuwe kabinet
erg terughoudend zal zijn in het stellen van normen. Dat blijkt ook
waar in het akkoord volgens de ChristenUnie positieve voornemens
worden geformuleerd. Bij voorbeeld wordt wel gezegd dat de beruchte
Nederlandse gedoogcultuur moet worden doorbroken. Dat is positief.
Maar de coffeeshops mogen gewoon blijven. Een belangrijke passage in
het akkoord is naar onze opvatting die over medisch-ethische themas.
Terecht wordt de vraag gesteld naar ethische grenzen. De coalitie zegt
dat de manier waarop wij omgaan met vragen van leven en dood op den
duur bepalend zijn voor de cultuur, voor waarden en normen in de
samenleving. Daarom kan er reden zijn voor wettelijke regelingen die
het individueel en professioneel handelen kunnen beperken. Dat is een
weliswaar heel voorzichtige, maar toch veelbelovende uitspraak.
Positief is dat vervolgens wordt aangekondigd dat de praktijk van de
abortus provocatus wordt geëvalueerd. Dat is goed nieuws na al die
jaren dat Paars zon onderzoek helemaal niet nodig vond. Maar ik stel
daarbij vast dat het regeerakkoord sterk procedureel van aard is.
Zoals ook het CDA-verkiezingsprogramma trouwens. Niet een gemotiveerde
norm vormt de toetssteen bij de evaluatie, maar de wet die destijds de
doorbraak heeft veroorzaakt. Dat is volgens de ChristenUnie-fractie
onvoldoende.
Ik kan me niet voorstellen dat die gedachte niet ook in de kring van
de nieuwe coalitie leeft. Ik zou een reactie vanuit de
coalitiefracties willen vragen. Ik vraag het expliciet aan de heer
Balkenende: wat zegt het akkoord op dit punt? In ieder geval zullen
wij het kabinet daarop in de toekomst zeker aanspreken. Het zou goed
zijn heel duidelijk vast te leggen dat instrumentalisering van
menselijk leven onaanvaardbaar is, in alle fasen van zn ontwikkeling
en in alle omstandigheden. Dat het recht op leven een grondrecht is.
Wij zullen graag mee zoeken naar mogelijkheden voor een sterkere
juridische verankering van dit principe.
Grenzen
De overheid moet haar grenzen kennen. Zeker. Maar de samenleving loopt
gevaar als de overheid de andere kant op kijkt als zaken fout gaan. Ik
moet hieraan ook denken als ik de voornemens lees om de bureaucratie
te hervormen. Als het lukt om een cultuur van verantwoordelijkheden zo
laag mogelijk in de ambtelijke organisatie en zo dicht mogelijk bij de
burgers, dan is dat pure winst. Maar een voornemen om veel ambtenaren
te ontslaan is wel een heel simpel voornemen, dat alleen maar
verantwoord is als daarvoor een goed doordachte bestuurlijke filosofie
wordt ontwikkeld. Ambtelijke taken hangen immers nauw samen met
maatschappelijke doelen en ook met publieke verantwoording. Misschien
kan de informateur zijn verslag op dit punt toelichten. Zijn er in de
gesprekken met de drie onderhandelingspartners aanzetten gegeven voor
een nieuwe benadering van het behartigen van publieke belangen?
Verscheidenheid en integratie
Ik zei aan het begin van mijn bijdrage dat Nederland zoals alle
westerse landen staat voor de opdracht om een oplossing te vinden voor
het vraagstuk van verscheidenheid en integratie. Terecht wordt aan dit
thema veel aandacht besteed. Wij kunnen het strategisch akkoord volgen
in verschillende aangekondigde maatregelen die de voorwaarden moeten
scheppen voor het samen leven en samen werken van allen die in
Nederland wonen. Het is goed eisen te stellen aan elkaar.
Maar er moet gelijktijdig meer gebeuren. De overheid en de samenleving
moeten barmhartigheid als leidende waarde in ere houden. Dat maakt een
samenleving niet soft, maar sterk!
Wij maken ons zorgen over de toon die in het regeerakkoord wordt
aangeslagen waar het gaat om vreemdelingen. Bedenkelijk is het om een
speciale behandeling aan te kondigen voor vreemdelingen die bijdragen
aan de integratieproblematiek. En een aantal aangekondigde concrete
maatregelen zijn onverantwoord, bij voorbeeld de ontoegankelijke
houding voor alle vluchtelingen die zich niet kunnen legitimeren en
ook de verlaging van de leeftijd die geldt voor het recht op
gezinshereniging.
En wat moeten we denken van de aankondiging dat de regering een
notitie zal opstellen over de vraag welke grenzen de Nederlandse wet
stelt aan uitlatingen van godsdienstige aard. Gaat het gemorrel aan de
randen van de godsdienstvrijheid, waaraan we onder Paars gewend waren,
nu door onder leiding van een kabinet onder leiding van het CDA gewoon
door?
Normatief gezien ambitieuzer
Het nieuwe kabinet staat voor grote taken. De coalitie laat zien dat
zij daar niet voor wegloopt. Dat is te waarderen. Maar de gekozen
strategie schiet tekort. Het moet normatief gezien ambitieuzer! Ik wil
de coalitie uitdagen om scherper te zijn. Want, zoals het akkoord zelf
ook terecht zegt, Nederland is geen BV waarin het alles draait om geld
verdienen en geld uitgeven. Niet bij decreet en geld alleen, wordt
gezegd met een associatieve verwijzing naar het bijbelwoord niet bij
brood alleen. Misschien is het niet algemeen bekend, maar deze
geciteerde woorden hebben een beslissend vervolg. Jezus maakt daarin
duidelijk dat voor het leven niet alleen brood nodig is, maar vooral
ook dat wij gehoor geven aan de woorden van God. Ik wens de nieuwe
coalitie de wijsheid toe die daarin gelegen is.
---