AutoRai

4-7-2002

Wereldwijde verkoop Renault stijgt

Renault versterkte haar positie als eerste merk op de personen- en lichte bedrijfsautomarkt in West-Europa door het best verkochte merk op de personenautomarkt én het best verkochte merk op de lichte bedrijfsautomarkt te worden.

Op wereldniveau, onder minder gunstige conjuncturele omstandigheden dan in 2001, stegen de verkopen van de groep met 1,3% in het eerste semester van 2002.

Renault bereikte haar doelstellingen door de Vel Satis (eind juni leider van de topsegment hatchbacks in Frankrijk) te lanceren op de geplande datum. Bovendien staat de Mégane nog steeds in de top drie van haar segment, terwijl ook de posities van de Clio, de Laguna en de Espace in hun respectievelijke segmenten zijn versterkt. De bijdrage van de nieuwe merken Renault Samsung Motors en Dacia en de lancering in het najaar van twee belangrijke producten, de Mégane II en de Espace, zullen de jaarresultaten verder versterken.

In het eerste semester van 2002 verkocht de Renault Groep 1.280.812* personen- en lichte bedrijfsautos, een stijging van 1,3% in vergelijking met het eerste semester van 2001.
De merken Dacia (+6,8%) en Renault Samsung Motors (+82,3%) leverden goede prestaties en droegen bij aan de stijging van 4,1% van de verkopen van de Groep buiten West-Europa, ondanks de crisis op de Turkse en Argentijnse markt. In West-Europa steeg de verkoop licht met 0,6%, in Midden-Europa met 8,2% en in Oost-Europa met 14,8%. De verkoop liep terug in Zuid-Amerika (-12,5%) evenals in Afrika, de Noord-Afrikaanse landen en het Midden-Oosten (-7,5%).


* voorlopige cijfers (schattingen)

Renault: leider op de personenautomarkt in West-Europa In West-Europa bleef Renault op een met 4,8% dalende personen-en bedrijfsautomarkt marktleider met een marktaandeel van maar liefst 11,5%, een record sinds 10 jaar. In het eerste semester veroverde het merk de eerste plaats op de personenautomarkt en bevestigde het haar leiderspositie op de lichte bedrijfsautomarkt (16,3% marktaandeel). Daarmee is Renault, samen met de PSA groep, de enige Europese allround constructeur waarvan de verkopen en het marktaandeel toenamen.

Op de personenautomarkt heeft Renault een penetratiepercentage van 10,9%, een stijging van 0,5 punt vergeleken met 2001. Het succes van de modellen en de dCi motoren (+32%) hebben in grote mate bijgedragen aan deze prestatie. De verkoop van de Clio steeg met 11,3%, waarmee deze auto tweede wordt in haar klasse. De verkoop van de Laguna steeg met 40,7%, waarmee deze de tweede best verkochte auto van een allround constructeur is in zijn segment. De Mégane, aan het einde van haar levenscyclus, staat nog steeds in de top drie van haar klasse. De Espace en de Kangoo blijven leider in hun respectievelijke segmenten.

Op de lichte bedrijfsautomarkt versterkte Renault haar leiderspositie aanzienlijk (16,3% marktaandeel tegenover 14,8% in 2001). Het gamma nieuwe lichte bedrijfsautos vormt een sterk concurrerend middel voor Renault. De perfecte start van de Trafic (International Van of the Year 2002) in Europa zorgde voor een groter marktaandeel in het bestelautosegment, waardoor Renault haar overmacht op deze markt kon versterken.

Op de personen- en lichte bedrijfsautomarkt, die over het algemeen dalende is (met uitzondering van Groot-Brittannië), verhoogde Renault haar marktaandeel in vrijwel alle Europese landen: met name in Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Nederland, Portugal, Zwitserland, Oostenrijk, Ierland, Griekenland en de Scandinavische landen. Het merk bleef stabiel in Italië.

In Frankrijk is Renault het best verkochte merk op de personen- en bedrijfsautomarkt met 29,3% van de markt (28% eind juni 2001) in handen. Het merk steeg 1,1 punt op de personenautomarkt waarmee het van 26,9% in het eerst semester van 2001 steeg tot 28% eind juni 2002. De Clio is het meest verkochte model op de Franse markt in het eerste semester. De Mégane, de Laguna, de Espace en de Kangoo zijn leider in hun respectievelijke segmenten. En tenslotte staat de Vel Satis, gelanceerd op de geplande datum (sinds 8 maart 2002 verkrijgbaar), op nummer één in de ranglijst van de hatchbacks uit het topsegment. Bovendien steeg de verkoop van Renault met 26% op de dieselmarkt, waarmee het succes van de nieuwe motoren werd bevestigd. Op de lichte bedrijfsautomarkt steeg de penetratie van Renault aanzienlijk (36,4% tegenover 34,3% voor dezelfde periode in 2001).

De nieuwe merken van de Groep worden steeds sterker Renault Samsung Motors, dat dit najaar haar tweede actieve jaar viert, is definitief doorgedrongen tot de Koreaanse markt en levert een actieve bijdrage aan de internationale groei van de Groep. Er werden in het eerste semester van 2002 53.546 autos verkocht, een stijging van 82,3% vergeleken met het eerste semester van 2001. Deze opmerkelijke prestatie komt op het conto van één product, de SM5 (D/M2 segment), die zijn doelstellingen ver voorbij streeft en derde is op de Koreaanse markt. De SM3 (C/M1 segment) zal het aanbod van het merk vanaf volgend najaar aanvullen.

Dacia was stabiel in 2001 en zag haar verkoop groeien met 6,8% sinds het begin van 2002 (27.449 verkochte autos). Dit is het resultaat van een reorganisatie en een constante verbetering van het productaanbod van het merk.

Twee nieuwe belangrijke producten in tweede semester van 2002 De Renault Groep verwacht de wereldwijde verkoop in het tweede semester zowel in West-Europa als op de andere markten te consolideren. De voortdurende groei van Dacia en Renault Samsung Motors zal ook bijdragen aan de verwezenlijking van deze doelstelling.

De Europese markt zou zich in het tweede semester moeten stabiliseren om in de buurt van de 16 miljoen autos te blijven, wat nog steeds een hoog marktniveau is. Om Europees marktleider te blijven kan Renault rekenen op een uitgebreid en concurrerend gamma. De nieuwe dieselmotoren vormen ook een solide troef en vertegenwoordigen 41% van de verkoop van het merk, een mix die 6% boven de mix van de Europese markt ligt.

De vernieuwing van de Espace en de lancering van de nieuwe Mégane familie zullen dit najaar het aanbod van Renault verder versterken.

De Espace IV moet het leiderschap van Renault in dit marktsegment gaan bevestigen. Hij moet zorgen voor massale trouw van de huidige klanten en bovendien nieuwe klanten veroveren die gevoelig zijn voor de moderne elegantie, de afwerking, de prestaties en het comfort dat deze auto biedt.

De nieuwe Mégane 5-deurs en 3-deurs vormen de voorlopers van de lancering binnen een korte periode van een volledige familie bestaande uit zeven modellen. Een zeer uitgebreid en persoonlijk aanbod dat een breed publiek moet aanspreken.