Korps: Limburg-Noord, plaats: Venlo 3-07-2002
Mediaberichten 3 juli (16.45 uur)
BLERICK Drie aanhoudingen na schietpartij (2)
BLERICK De politie is op zoek naar getuigen die dinsdagavond rond
23.00 uur op of in de buurt van de hoek Frederik Hendrikstraat Prins
Mauritsstraat getuige zijn geweest van een schietpartij. Een 30-jarige
Blerickse vrouw raakte daarbij gewond aan haar pols.
Het slachtoffer werd net na 23.00 uur door de politie aangetroffen in
een woning aan de Maasbreesestraat. De vrouw is met een schotwond in
haar pols per ambulance naar het Venlose ziekenhuis gebracht. Na
behandeling werd zij uit het ziekenhuis ontslagen. De politie is
direct gestart met een onderzoek. Dit heeft tot nu toe opgeleverd dat
de schietpartij heeft plaatsgevonden op de hoek Prins Mauritsstraat
Frederik Hendrikstraat. Op dit moment is nog niet duidelijk wat de
aanleiding was. In de vroege ochtend heeft de politie in Sevenum twee
mannen en een vrouw aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij
deze zaak. De drie verdachten zijn een 29-jarige vrouw uit Sevenum,
een 33-jarige man uit Venlo en een 38-jarige man uit Blerick. De drie
verdachten zijn in verzekering gesteld. De politie zet het onderzoek
voort met een onderzoeksteam van tien personen. Getuigen kunnen
contact opnemen met de politie via telefoonnummer 0900 8844 (lokaal
tarief).
Bereikbaarheid Politie Regio Limburg-Noord krijgt een 7
VENLO Het evaluatierapport Landelijk Toegangsnummer Politie afgekort
LTP geeft aan dat de bereikbaarheid van de politie Limburg-Noord
voldoende is. De technische bereikbaarheid van de politie in Noord- en
Midden-Limburg scoort zelfs hoger dan het landelijke gemiddelde (96%)
namelijk 98,8%. Hiermee behoort het korps tot de vier technisch best
bereikbare politiekorpsen in Nederland.
De uitkomsten van het landelijk onderzoek in opdracht van het
korpsbeheerdersberaad zijn vandaag bekendgemaakt. Het gemiddelde
rapportcijfer is een 7 en daar sluit Limburg-Noord bij aan. Het
Servicecentrum van het politiekorps Limburg-Noord beantwoordt 97% van
de binnenkomende informatieve vragen (landelijke gemiddelde = 89%).
Dit betekent dus dat nagenoeg alle gesprekken met een informatieve
vraag door de medewerkers van het centrale Servicecentrum worden
afgehandeld. Uit de meting blijkt verder dat vakbekwaam en hulpvaardig
geholpen worden een ruime acht scoort in Limburg-Noord.
Verbeterpunten
Vanzelfsprekend zijn er ook aspecten waarop Limburg-Noord nog kan en
moet verbeteren. De tijdige beantwoording blijkt uit het onderzoek nog
niet aan de norm te voldoen. 68% Van de gesprekken werd binnen 20
seconden beantwoord terwijl de norm 80% aangeeft. Andere
verbeterpunten zijn het tijdsbestek waarbinnen moet worden
doorverbonden, het stellen van gerichte tegenvragen en het samenvatten
van het gesprek.
Positieve ontwikkelingen
De bereikbaarheid en de informatievoorziening van de politie
Limburg-Noord zijn sterk toegenomen. Daarnaast is er een aantal
ontwikkelingen te noemen die voor het publiek een gunstige uitwerking
hebben. Aangifte op afspraak heeft zijn intrede gedaan in de gehele
politieregio waarbij de afspraak telefonisch via het Servicecentrum
wordt gemaakt. Door het publiek wordt hierop positief gereageerd zijn
de eerste ervaringen. Verder is er de mogelijkheid voor het publiek om
telefonisch danwel per e-mail een vakantiemelding door te geven. De
verwerking van deze meldingen vindt eveneens plaats bij het
Servicecentrum. Verder zijn in ontwikkeling de centrale afhandeling
van het e-mailverkeer en de mogelijkheid van aangifte via internet.
Tenslotte blijkt dat sinds de wijziging van het gesprekstarief van het
LTP (van 13 eurocent naar lokaal tarief) per 1 mei jongstleden het
aantal telefoongesprekken met 7,5% is toegenomen. De gespreksduur per
telefoongesprek is sinds die tijd met 10% toegenomen.