Korps: Limburg-Noord, plaats: Venlo 3-07-2002 Mediaberichten 3 juli (16.45 uur)

BLERICK Drie aanhoudingen na schietpartij (2)

BLERICK De politie is op zoek naar getuigen die dinsdagavond rond 23.00 uur op of in de buurt van de hoek Frederik Hendrikstraat Prins Mauritsstraat getuige zijn geweest van een schietpartij. Een 30-jarige Blerickse vrouw raakte daarbij gewond aan haar pols.

Het slachtoffer werd net na 23.00 uur door de politie aangetroffen in een woning aan de Maasbreesestraat. De vrouw is met een schotwond in haar pols per ambulance naar het Venlose ziekenhuis gebracht. Na behandeling werd zij uit het ziekenhuis ontslagen. De politie is direct gestart met een onderzoek. Dit heeft tot nu toe opgeleverd dat de schietpartij heeft plaatsgevonden op de hoek Prins Mauritsstraat Frederik Hendrikstraat. Op dit moment is nog niet duidelijk wat de aanleiding was. In de vroege ochtend heeft de politie in Sevenum twee mannen en een vrouw aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij deze zaak. De drie verdachten zijn een 29-jarige vrouw uit Sevenum, een 33-jarige man uit Venlo en een 38-jarige man uit Blerick. De drie verdachten zijn in verzekering gesteld. De politie zet het onderzoek voort met een onderzoeksteam van tien personen. Getuigen kunnen contact opnemen met de politie via telefoonnummer 0900 8844 (lokaal tarief).

Bereikbaarheid Politie Regio Limburg-Noord krijgt een 7

VENLO Het evaluatierapport Landelijk Toegangsnummer Politie afgekort LTP geeft aan dat de bereikbaarheid van de politie Limburg-Noord voldoende is. De technische bereikbaarheid van de politie in Noord- en Midden-Limburg scoort zelfs hoger dan het landelijke gemiddelde (96%) namelijk 98,8%. Hiermee behoort het korps tot de vier technisch best bereikbare politiekorpsen in Nederland.

De uitkomsten van het landelijk onderzoek in opdracht van het korpsbeheerdersberaad zijn vandaag bekendgemaakt. Het gemiddelde rapportcijfer is een 7 en daar sluit Limburg-Noord bij aan. Het Servicecentrum van het politiekorps Limburg-Noord beantwoordt 97% van de binnenkomende informatieve vragen (landelijke gemiddelde = 89%). Dit betekent dus dat nagenoeg alle gesprekken met een informatieve vraag door de medewerkers van het centrale Servicecentrum worden afgehandeld. Uit de meting blijkt verder dat vakbekwaam en hulpvaardig geholpen worden een ruime acht scoort in Limburg-Noord.

Verbeterpunten

Vanzelfsprekend zijn er ook aspecten waarop Limburg-Noord nog kan en moet verbeteren. De tijdige beantwoording blijkt uit het onderzoek nog niet aan de norm te voldoen. 68% Van de gesprekken werd binnen 20 seconden beantwoord terwijl de norm 80% aangeeft. Andere verbeterpunten zijn het tijdsbestek waarbinnen moet worden doorverbonden, het stellen van gerichte tegenvragen en het samenvatten van het gesprek.

Positieve ontwikkelingen

De bereikbaarheid en de informatievoorziening van de politie Limburg-Noord zijn sterk toegenomen. Daarnaast is er een aantal ontwikkelingen te noemen die voor het publiek een gunstige uitwerking hebben. Aangifte op afspraak heeft zijn intrede gedaan in de gehele politieregio waarbij de afspraak telefonisch via het Servicecentrum wordt gemaakt. Door het publiek wordt hierop positief gereageerd zijn de eerste ervaringen. Verder is er de mogelijkheid voor het publiek om telefonisch danwel per e-mail een vakantiemelding door te geven. De verwerking van deze meldingen vindt eveneens plaats bij het Servicecentrum. Verder zijn in ontwikkeling de centrale afhandeling van het e-mailverkeer en de mogelijkheid van aangifte via internet. Tenslotte blijkt dat sinds de wijziging van het gesprekstarief van het LTP (van 13 eurocent naar lokaal tarief) per 1 mei jongstleden het aantal telefoongesprekken met 7,5% is toegenomen. De gespreksduur per telefoongesprek is sinds die tijd met 10% toegenomen.