Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitter van de Directie Azië en Oceanië

Tweede Kamer der Staten-Generaal Afdeling Zuidoost-Azië en Oceanië

Binnenhof 4 Bezuidenhoutseweg 67

Den Haag Postbus 20061

2500 EB Den Haag


Datum3 juli 2002 Behandeld Mariko Peters


KenmerkDAO-0584/02 Telefoon (070) 348 60 55

Blad 1/1 Fax (070) 348 5323


Bijlage(n) 1 E-mail dao@minbuza.nl


Betreft Beantwoording vragen van het lid

Van Ardenne-van der Hoeven over

het demobilisatieprogramma in Cambodja

Zeer geachte Voorzitter,

Graag bied ik u hierbij de antwoorden aan op de schriftelijke vragen gesteld door het lid

Van Ardenne - van der Hoeven over het demobilisatieprogramma in Cambodja.

Deze vragen werden ingezonden op 14 juni 2002 met kenmerk 2010211500.

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking

Eveline Herfkens

Antwoord van mevrouw Herfkens, Minister van Ontwikkelingssamenwerking, op vragen van het lid Van Ardenne-van der Hoeven over het demobilisatie-

Programma in Cambodja.

Vraag 1

Heeft u kennis genomen van berichten inzake ernstige onregelmatigheden bij de onder meer door de Wereldbank gefinancierde demobilisatie in Cambodja, waarbij wordt uitgegaan van een veel groter aantal militairen dan er in werkelijkheid kan zijn en gedemobiliseerde soldaten hun salaris en ontslagpremie niet ontvangen?

Antwoord

Ja, deze berichten zijn mij bekend.

Vraag 2

Hoe groot is de Nederlandse bijdrage aan dit door de Cambodjaanse overheid uitgevoerde demobilisatieprogramma van USD 42 mln?

Antwoord

De uitvoering van het programma is opgeknipt in twee fasen. In de voorbereidende (pilot) fase, die inmiddels is uitgevoerd, zijn 1500 militairen gedemobiliseerd.Hieraan heeft Nederland viaco-financieringmet de Wereldbank USD 310.000,- bijgedragen. De tweede fase, die december 2001 van start is gegaan, beoogt30.000militairen te demobiliseren. De Nederlandseco-financiering bijdrage met de Wereldbank is USD 2 mln.



Vraag 3

Op grond van welke overwegingen heeft de Nederlandse regering ervoor gekozen dit project te ondersteunen? Op welke wijze heeft de regering zich daarbij verzekerd van de doelmatigheid van het project, de institutionele capaciteit en het financiële beheer van de ontvanger, in dit geval de Cambodjaanse overheid?

Antwoord

Het Nederlandse (OS-GMV) beleidskader voor Cambodja voorziet o.a. in de ondersteuning van de veiligheidssector. Ter verbetering van de politiekestabiliteit en de veiligheidssituatie in het land geeft de Cambodjaanse regering hoge prioriteitaan de hervorming van haar strijdkrachten. Soldaten en hun families behoren tot de armsten in de Cambodjaanse samenleving. Het demobilisatieprogramma voorziet erin dat voormalige militairen, na inlevering van hun wapen enuniform, ondersteuning krijgen bij reïntegratie in de burgersamenleving. Nederlandse steun aan hetprogramma past daarmee in het Nederlandse beleid.
Gegeven de complexiteit van de problematiek heeft de donorgemeenschap ervoor gekozen om, in aanvulling op de reguliere Wereldbank beoordelingsprocedures, die de door u genoemde elementen van doelmatigheid, institutionele capaciteit en financieel beheer incorporeren,demobilisatie in Cambodja eerst te testen in een pilotfase. In deze eerste fase zijn 1500militairen gedemobiliseerd. De lessen die hieruit zijn getrokken zijn verwerkt in de opzet van hethoofdprogramma (tweede fase) dat demobilisatie beoogt van 30.000 militairen.De opzet voorziet in een nieuwsysteem voor financieelmanagement en procurement. Tevens is via internationale aanbesteding een bedrijfingehuurd om op ditterreintechnische assistentie aan de Cambodjaanse overheid te verlenen.Jaarlijks zal het programmadoor eeninternationaalaccountantskantoor worden geaudit. Deze voorzieningen moeten bijdragen aan een succesvolle uitvoering van hetprogramma en bieden voor Nederland voldoende garantie.

Vraag 4

Op welke wijze en door wie vindt monitoring van de projectvoortgang plaats? Zijn genoemde onregelmatigheden hieruit tot nu toe gebleken?

Antwoord

Monitoring van de uitvoering geschiedt door de Wereldbank, op basis van de gebruikelijke Wereldbank procedures. Als onder 3 gesteld zal hetprogramma jaarlijks door een internationaal accountskantoor worden gecontroleerd.

Met betrekking tot de berichten, waaraan u refereert, over onduidelijkheid over het aantal militairen, kan ik u informeren dat voor de aanvang van het demobilisatie programma alle militairen voor het eerst in een nationale database zijn geregistreerd. Alle militairen zijn voorzien van een militaire identiteitskaart en registratiebewijs. Na vergelijking van de registratiegegevens met de loonlijsten van Defensie zijn 19.000 onjuist geregistreerde soldaten uit het registratiesysteem verwijderd. Alle gedemobiliseerde soldaten worden bij décharge gecontroleerd op identiteit en registratiebewijs. Daarbij hebben zich mijns inziens geen onregelmatigheden voorgedaan.

Overigens is het zo dat enige vertraging is ontstaan bij het beschikbaar stellen van het reïntegratiepakket in de tweede fase. Dit was een gevolg van het feit dat een van de condities voor het effectief verklaren van de Wereldbank-lening nog niet was vervuld. Tijdens de Consultatieve Groep op 20-21 juni jl. heeft de Wereldbank laten weten dat dit probleem inmiddels is opgelost.

Vraag 5

Acht u het waarschijnlijk dat de genoemde grove onregelmatigheden in het Cambodjaanse demobilisatieprogramma vóórkomen? Zo ja, welke maatregelen zal de Nederlandse regering hiertegen nemen?

Antwoord

Gelet op de onder 3 genoemde maatregelen verwacht ik derhalve geen grove onregelmatigheden.

Onder meer: "Demobilization's House

of Mirrors", Phnom Penh Post 23 november

2001; "Demobilized soldiers still wait for

payouts", Phnom Penh Post, 24 mei jl.

===