OPTA
OPTA: mededeling n.a.v. tariefsverhoging KPN
MEDEDELING VOOR DE PERS
DEN HAAG - 3 juli 2002 - Naar aanleiding van de berichtgeving rond de
KPN-tariefsverhoging deelt OPTA het volgende mee:
Moet KPN de tarieven verhogen?
OPTA heeft vorige week besloten dat KPN de tarieven mag verhogen met
maximaal het inflatiepercentage.
Dit percentage is 4,5%. Het is aan KPN zelf óf ze die verhoging
doorvoert.
Waarom heeft OPTA de tariefmaatregel goedgekeurd?
Voor OPTA is zeer van belang dat de beller een keuze heeft. De
liberalisering van de telecommunicatie- markt heeft ertoe geleid dat
de prijs voor interlokaal bellen sinds 1998 met meer dan 50% gedaald
is.
KPN neemt een groot aantal barrières weg die de toegang voor
concurrenten tot de telecommarkt belemmeren. Zo kunnen bellers vanaf 1
augustus met al hun gesprekken bij een andere aanbieder terecht. Dan
wordt het namelijk mogelijk om óók lokale gesprekken via een carrier
preselectie aanbieder af te wikkelen. Er komt dus meer keuze. OPTA
versoepelt op grond daarvan de huidige strenge beperkingen waaraan
KPN's tarieven voor vaste telefonie zijn onderworpen. KPN mag vanaf 1
juli 2002 de tarieven met maximaal het inflatiepercentage laten
stijgen. KPN heeft aangekondigd dat ook per 1 augustus te zullen doen.
Gebruikers kunnen zelf kiezen of ze via KPN willen bellen of via een
andere aanbieder.
De tarieven stijgen toch meer dan met het inflatiepercentage?
KPN verhoogt de starttik inderdaad met meer dan het
inflatiepercentage. Dat is ook toegestaan. Een dienst bestaat uit meer
tariefelementen dan alleen de starttik ( de starttik is niet als losse
dienst te koop). Als je een telefoongesprek voert, betaal je een
starttarief voor het opzetten van de verbinding en een tarief per
minuut voor het voeren van het gesprek zelf. Voor het berekenen van
het effect van de tariefwijzigingen op de telefoonnota van de
consument, moet je naar alle tariefelementen gezamenlijk kijken. Dan
geldt dat de gemiddelde beller zijn rekening niet met meer dan het
inflatiepercentage zal zien stijgen. Voor iemand die vooral korte
gesprekken voert stijgt de rekening iets meer, voor iemand die lang
belt of veel internet juist iets minder.
Noot voor de redactie,